Hvilket gods i Svendborg amt 1746

Startet af Jette Mejnertsen, 05 Aug 2022 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen

Jeg har en mand, som i 1746 bor i Holme, han får det år  en søn døbt i Gislev kirke.

Hvilket gods er det mest sandsynlige at lede efter et skifte i. Går ud fra at han dør inden år 1800.

Jeg prøvet at finde ud af, om Mads Pedersen f. 1746 er min ane som i 1779, bliver gift i Svindinge kirke.

Konfirmationer er ikke bevaret i KB for Gislev.

Et andet spørgsmål er, om man nogen steder kan se, hvem der købte sig fri af stavnsbåndet? Det gjorde Mads Pedersen nemlig enten i Svindinge eller Langå sogn. Han blev derfor kaldt Mads Pedersen Frimand.

vh Jette

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Jette

En hurtig måde at finde godsskifter på, er at gå ind på FamilySearch's katalog og søge efter sognenavnet. Derefter kan man trykke på "probate records" i resultaterne, og så hvilke godser der havde jord og skiftejurisdiktion i sognet. Jeg kan se at der var 8 godser der har bevarede arkivalier fra 1746:
https://www.familysearch.org/search/catalog/results?count=20&placeId=151386&query=%2Bplace%3A%22Denmark%2C%20Svendborg%2C%20Gislev%22&subjectsOpen=672383-50

Måske kræver det en konto at søge, som dog er gratis at oprette (det kræver under alle omstændigheder konto hvis man vil se deres digitaliseringer, men de er som regel også på ArkivalierOnline). Andre muligheder for at finde relevante godser er de arkivskabte registraturer over retsbetjente (de fleste er vist online):
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=arkivskabt&b=retsbetj&d=1&e=2016

Angående frikøb af stavnsbånd, så mener jeg at have set det nævnt i de ældste lægdsruller fra 1788–91, men jeg kender ikke til en central opgørelse.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britta Hansen

#2
Prøv at søge på fæster og skifter på DIS Odense. (faesterogskifter.dk)

Der er masser af indekserede arkivalier, bl.a. på
Navn Peder Madsen
Gislev, Gudme, Svendborg
Skiftedato       28. dec 1747
Civilstand       Gift
og flere børn, herunder en søn Mads på 1 1/2 år.

Lykkesholm Gods, Fyn Skifteprotokol

Jeg ser ingen søn Mads, men en del døtre i skiftet efter Birthe Rasmusdatter, der døde i 1759
Lykkesholm Gods, Fyn Skifteprotokol
- - -
En god oversigt over fæstegodser i et sogn får du også på wiki.slaegt.dk
Gislev sogn
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Har du skiftet efter Hans Pedersen Frimann og hustru?
Fæster og Skifter med link til skifteprotokollen.
Han var husmand/indsidder, da han døde.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jette Mejnertsen


Hej Mikkel.

Tak for svar. Jeg er medlem hos FS, nu er det vist på tide at lære alle dets muligheder.

Det med stavnsbåndet var også bare en tanke.

vh Jette

Jette Mejnertsen

#5
Hej Britta.

Tak for hjælpen.

Når der ikke er nævnt en søn efter Birthe Rasmusdatter, tror jeg, at jeg er på et  forkert spor. Jeg finder ham nok død, når jeg får set KB igennem.

Min Mads Pedersen Frimand må være født i et andet sogn. Jeg havde også sat et ? ved Gislev.

Jeg må på den igen, men jeg fik da lært en masse.

Jeg har skiftet fra Mads Pedersen Frimand.

Det havde jeg så ikke alligevel, det var fæstebrev, jeg havde, så nu fik jeg gode oplysninger om børnene.

vh Jette