Helene Henrichsdatter, Fredericia 1780-1845

Startet af Jørgen Jensen, 10 Aug 2011 - 21:55

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Jensen


Helene Hendrichsdatter FT 1840;  ( FT 1787 ?); KB_Trinitatis 1831-47 ops 611 D ( Lene Ruballe )
gift med Laurits Hansen Rugballe * omk 1766; død 15 juli 1833
Børn:
Maren 17 nov 1819  KB_Trinitatis 1814-31 ops 74 ; 8 jan 1899 KB_Middelfart 1892-1900 ops 179
Marie 24 okt 1823 KB_Trinitatis 1822-31 ops 65 F
Helene 13 mar 1825 KB_Trinitatis 1822-31 ops 70 F

Ovenstående er hvad jeg ved om Helene Hendrichsdatter og Laurits Rugballe.

Hvor kommer de fra og hvem er deres forældre ?
Hvor og hvornår blev de viet ?

Kan nogen hjælpe mig !

Venlig hilsen   Jørgen




Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Jørgen
Mon ikke det er Helene/Lene:

Vejle, Elbo, Erritsø, Erritzøe Sogn, Erritzøe Sogn og Bye Huusmænd, 15, FT-1787, B8854
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:
Hendrich Mouritzen   48    Gift   Mand   Huusmand og Wæwer - har staaet i Kongens Tieneste wed Artilleriet i 7 aar
Maren Andersdatter   29    Gift   Koene   
Leene Hendrichsdatter!!   6    -   Børn, ægte   
Metthe Hendrichsdatter!!   4    -   Børn, ægte   
Maren Hendrichsdatter!!   1    -   Børn, ægte   
Leene Rasmusdatter   79    Enke   Mandens Moder   er meget skrøbelig og mestendels sengeliggende


Vejle, Elbo, Erritsø, Erritzøe Bye, Gaardmænd, 2. Familie, FT-1801, C0367
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:
Hans Nielsen   50    Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer
Maren Iversdatter   37    Gift   hans Kone   Bonde og Gaardbeboer
Birte Hansdatter   15    Ugift   hans Børn   
Niels Hansen   14    Ugift   hans Børn   
Dorthe Hansdatter   10    Ugift   hans Børn   
Hans Hansen   4    -   deres Søn   
Thomas Pedersen   25    Ugift   Tienestefolk   
Lene Hendrichsdatter   19    Ugift   Tienestefolk   

mvh
Ruth

Jørgen Jensen

Hej Ruth
Det ser rimeligt ud, så det vil jeg undersøge nærmere.
Tusind tak.

Venlig hilsen
Jørgen

Alice Oppenheim

Det ville da være et meget godt bud, især fordi:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Kongensgade, Westre, 78.2, FT-1845, B7984
Lenne Hendrikdatter 64  Enke  Syekone Erritzøe by
Marie 21  Ugift  Hendes barn Fredericia

Ruth Steenberg Rasmussen

Det giver jo mening, at hun er i FT 1845, da hun først dør efter 1. febr. 1845.

mvh
Ruth

Jørgen Jensen

Tak til alle.
Det er næsten sikkert den rigtige, vi har fat i. Imidlertid er problemet lige så stort med hensyn til hendes mand, Lars Rugballe. Hvor kommer han fra ?
Og kunne jeg blot finde deres vielse, ville det falde 100 % på plads.
De må være gift før 1820, da de får et barn 1819.

Venlig hilsen  Jørgen

Inge-Lise Jensen

Hej alle

Rugballe kan være ved Hatting, Vejle amt.
vh

Inge-Lise Jensen
Inge-Lise Jensen
Bremersalle@gmai.com

Jørgen Jensen

Hej Inge-Lise

Ja, jeg har søgt der også. Rugballegård er jo der. Men jeg prøver at spore Hans Rugballe;- det må jo være hans far. Rugballe er også set som Roballe og Lars kan være både Laus, Las, Laurs og Laurits.
Har han f.eks direkte tilknytning til gården, - eller er det bare lånte fjer ?

Men tak for dit indlæg.

Venlig hilsen     Jørgen

Gitte Lohmann

Hej

Rugballegård ligger også på landevejen mellem Fredericia og Kolding.

Jeg vil tro at det enten er erritsø eller taulov sogn

Hilsen
Gitte

Jørgen Jensen

Hej Gitte

Laurits Hansen Rugballe er nu sporet tilbage til Rugballe i Jellinge. Alligevel tak for dit forslag.
Det er jo altid rart, når nogen viser interesse for et emne.

Venlig hilsen     Jørgen


Jørgen Jensen

Hej Jacob

Ja. Og du kan ovenikøbet skrive Mouritz Hendrichzen (von) Bassenwizh. Faderen skulle hedde Hendrich Mouritzen Bassenwizh. Begge havde vist noget med militæret at gøre.
Det er en gammel tysk adelsslægt, og -- lidt pinligt -- Himlers højst betroede SS-fører var en Bassenwizh.
Han blev dræbt på østfronten 1944.
Foreløbig er jeg ikke kommet længere tilbage.
Tak for dit indlæg og din interesse.

Venlig hilsen               Jørgen

Jørgen Jensen

Hej igen Jacob

Der kom gang i mine små grå celler. Se her:

Mouritz Bassenwitz (senior) * 1682  + 10 jan 1782   jo, han blev 100 ÅR !!!!!
KB_Erritsø 1756-1815 109

Mouritz Bassenwitz (junior) * 1710  + 15 feb 1789   ~Leene Rasmusdatter
KB_Erritsø 1756-1815 109

juniors søn:
Hendriz Mouritzen

Ellers må man jo nok sige, at Erritsø kirkebøger er noget mangelfuld.

Venlig hilsen    Jørgen

Lis Jørgensen

Hej Jørgen

Jeg er lige kommet hjem fra en lille ferietur, derfor ser jeg først dit indlæg nu.
Jeg vil mene, at det er Mauritz Bassewits enke, Lene Rasmusdatter, der blev begravet 15. februar 1789 i Erritsø.
Jeg har set mange eksempler på, at kvinderens navn ikke blev nævnt i kirkebøgerne på den tid.
Ved FT 1787 er hun hos sønnen Hendrich Mouritzen i Erritsø, anført som værende 79 år, meget skrøbelig og mestendels sengeliggende.

Venlig hilsen
Lis Jørgensen

Jørgen Jensen

Hej Lis

Tak for dit indlæg. Så er det formodentlig på plads. Ofte kan en enkelt oplysning starte en hel lavine.

Men gådefuldt er det, at man ikke kan finde Bassewitz seniors aner.
Jeg spekulerer på om slægten Basse i virkeligheden er en gren af denne slægt. Men jeg har ikke undersøgt det.

Venlig hilsen      Jørgen

Lis Jørgensen

Hej Jørgen

Jeg tror ikke, at det er muligt at finde Mauritz Bassewitz's aner. Jeg tror, han stammer fra den tyske landadel, og at han har været officer i den danske hær.
På rigsarkivet i København skulle der efter sigende findes et stort gammelt håndskrevet værk, der indeholder en fortegnelse over danske og norske officerer, men Mouritz von Bassewitz findes desværre ikke blandt andre von Bassewitz i denne fortegnelse, men den er antagelig ikke komplet.
Jeg kan heller ikke finde ud af, hvor hans kone, Lene (Helene) Rasmusdatter, stammer fra, men de blev jo gift 1741 i Vejlby sogn, som jeg tidligere har skrevet til dig i et andet indlæg, så om hun er derfra, ved jeg ikke, for jeg kan som sagt ikke finde hende.

Venlig hilsen
Lis



.

Jørgen Jensen

Hej Lis

Nu har jeg prøvet at finde Lene Rasmus' vielse i Vejlby sogn; men uden held. Jeg har noteret Hendrichs fødsel til omk 1739, så jeg prøvede også at søge bagud.

Det er sikkert rigtigt at hun døde 15 feb 1789. Degnen har i så fald glemt at skrive Hstr ( eller hvad kragetæerne nu ellers betyder ), det ses ellers i optegnelserne. Men hvad står der egentlig før aldersangivelserne ved alle dødsfaldene ?
Hendes mand Bassenwitz må være død før 1787 (FT); men ham kan jeg ikke finde, selvom jeg har søgt flere år tilbage.

Det forekommer mig at der i 1700 tallet pludselig dør en hoben norske soldater, vist nok i Erritsø.
Pest eller hvad ? Og hvad skulle de her ?

Du har nu nok ret i at vi ikke kan komme meget videre. Alligevel tusind tak for dine indlæg.

Venlig hilsen     Jørgen



Lis Jørgensen

Hej Jørgen

Mouritz Bassewits og Helene Rasmusdatters trolovelse og vielse finder du i Vejlby sogn, Odense amt, 1726-1779, opslag  71 og 76. Her er anført, at hun bor i Røjle, der også hørte til Vejlby sogn.
Mouritz død finder du i Erritsø 1756-1815, opslag 109.
Ordet foran alle aldersangivelserner betyder aetatis= alder.
Hendric (Johan Henrich) blev døbt 17. december 1742, KB Vejlby sogn, Odense amt. 1726-1779, opslag 83.
I samme kirkebog opslag 95 fik de endnu en søn døbt , Mauritz Barnsten, som jeg ikke senere har fundet hverken konfirmeret eller død.
Ved begge dåbsindførsler står der anført, at de boede i Røjle.
Håber dette hjælper dig videre.

Venlig hilsen
Lis

Jørgen Jensen

Hej Lis

Det er utroligt, hvad du ved om denne slægt. Jeg er dybt imponeret.

Ganske vist fandt jeg Vejlby, men i Randers amt. Og der lå jeg så og tossede rundt i kirkebøgerne uden resultat.

Tusind, tusind tak for dine oplysninger. Jeg håber at kunne finde noget, som du kan bruge. Men jeg er nok ikke så ferm til det.

Venlig hilsen       Jørgen

Lis Jørgensen

Hej Jørgen

Tak for de pæne ord. Jeg har arbejdet meget med netop denne familie, men har desværre stadig nogle "huller".
Jeg håber da på, at vi fortsat husker hinanden, hvis noget af det, vi stadig ikke har fundet, skulle dukke op. Det kan jo være, at det bliver dig, der finder det.

Du er selvfølgelig også velkommen til at spørge igen.

Venlig hilsen
Lis