Dødsattest 1886 Nakskov søges

Startet af Knud Ejstrup Larsen, 04 Aug 2022 - 12:42

Forrige emne - Næste emne

Knud Ejstrup Larsen

Jeg søger en dødsattest/dødsanmeldelse for Thora Antonette Nielsen, født Rasmussen, som døde 38 år gammel 1. december 1886 og blev begravet 7. december ifølge kirkebogen for Nakskov Sankt Nikolaj Sogn. Som iøvrigt oplyser at hun er gæstgiver Jens Nielsens hustru, men intet om dødsårsagen. Jeg har fundet hende i Nakskov byfogeds protokol, men heller ikke her oplyses det hvad hun døde af. Og det er netop dødsårsagen, jeg prøver at finde. Jeg ved at hun blev alvorligt syg i hvert fald flere uger før hun døde, så måske blev hun indlagt på et hospital. Jens Nielsen er bror til min oldemor Johanne Larsen, født Nielsen (Firring) og havde i 1886 et gæstgiveri i Nakskov.
Jeg har søgt på Arkivalieronline i Arkivserie: Dødsattester fra landsognene (1876 - 1902) Arkivskaber: Nakskov Lægedistrikt (1876-1902). Der står hun ikke. Og i Dødsattester Øerne Lolland-Falster, men der er 1886 underligt nok ikke med. Og Lolland-Falsters Stiftfysikat Nakskov Lægedistrikt. Men de går kun til 1875.
Er der mon nogen i gruppen her der kan pege på andre muligheder?

Eva Morfiadakis

Eva M

Britta Hansen

Her er dødsattesten. Dødsårsag er skjult.

I Daisy under
Arkivserie: Dødsattester, Øerne (1857 - 1915)
Arkivskaber: Sundhedsstyrelsen (1876-1915)
   64 B   Lolland-Falster 1886   Ingen beskrivelse.
men hvor den er mappet til vides ikke. Spørg Rigsarkivet om, de ikke kan få lagt den i den rette struktur.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Knud Ejstrup Larsen

Takker for indsatsen  :)

Der ligger altså dødsattester for Nakskov 1885 i Rigsarkivets samlinger, men som - desværre - ikke er kommet med i de scannede kopier på Arkivalieronline. Det er de så til gengæld i de mikrofilmede kopier som mormonerne lavede, og som ligger på FamilySearch, men her er hele årgangens attester forsynet med en strimmel som dækker over dødsårsagen. Æv! Antager at der så på papir et eller andet sted ligger originale dødsattester uden skjulte dødsårsager? Og de må vel også ligge et sted på mikrofilm? Som venter på at blive skannet og blive placeret på rette sted i databasen på Arkivalieronline.
Men kan i hvert fald læse i udgaven på FamilySearch at Thora døde hjemme i Voldgaden, Nakskov.
Citatmen hvor den er mappet til vides ikke. Spørg Rigsarkivet om, de ikke kan få lagt den i den rette struktur.
Forstår ikke rigtigt hvad du mener. Hvilket lægedistrikt hele årgangen af dødsattester er indleveret fra? Hvor mikrofilmen med årgangen er blevet placeret? Hvor en skannet udgave evt. er blevet fejlplaceret?
Kan jeg ikke bare orientere Rigsarkivet, Arkivalieronline, om at "64 B   Lolland-Falster 1886" i den arkivserie de henviser til på Daisy ikke linker til noget? I modsætning til de andre årgange.

Britta Hansen

#4
Rigsarkivet har nummereret pakken med attesterne for 1886
  64 B   Lolland-Falster 1886

Når vi klikker på 'Læs arkivaliet' ud for pakken, må vi forvente at lande på pakke 64B for 1886, men vi lander i stien
Sundhedsstyrelsen, Øerne/Sjællands Nordre Fysikat..../1863.

Den er mappet forkert/fejlplaceret. Måske er den slet ikke skannet.

Struktur kan du sidestille med indholdsfortegnelse, som du ser i venstre side af skærmbilledet.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

Måske kan denne vejledning bruges:
https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/support-vejledninger-og-hjaelp-til-arkivalieronline/faq-oftest-stillede-spoergsmaal-til-arkivalieronline/

"Hvad gør jeg, når pakken ikke er på AO, men jeg heller ikke kan bestille det originale materiale?
Du skal indberette fejlen til Rigsarkivet. Så sørger vi for, at du kan bestille originalmaterialet.
Det kan gøres umiddelbart efter, at vi har modtaget din indberetning."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Knud Ejstrup Larsen

Bliver hele tiden lidt klogere ;) Pakken 64 B indeholder en laaang række af dødsattester for øerne, herunder bl.a. Lolland-Falster 1885 og 1887, men lige præcis ikke 1886! Har skrevet til Arkivalieronline om fejlen, men det er svært at få problemet ind under de fortrykte markeringsfelter. Har beskrevet problemet i kommentarfeltet. Håber ikke at der er tale om en mikrofilm som er gået til.