Navn på udlagt barnefader Hillested sogn 1836

Startet af Inger Sørensen, 30 Jul 2022 - 20:48

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Hej

Indførsel nr. 2 Henrik Frederiksen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=435535#435535,79120473

Hvad hedder den udlagte barnefader? Jeg læser: Som Barnefader udlagdes Gaardmd Frederik Krause i Hillested.

Og her i den anden kirkebog nederst:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=204209#204209,38741929

Her læser jeg: Moder Anna Jensd Fader xxx Frederik Krause i Hillested


Mvh
Inger Sørensen

Ole Westermann

#1
Ja, Frederik Crause/Krause.
Ved FT 1834 staves han med C og er gift med en betydeligt ældre kone.

mvh Ole

Inger Sørensen

Hej Ole

Tak for det :)

Ja, han blev gift med en 17 år ældre kone i 1833, men har åbenbart ikke haft nok i hende.
For han fik så åbenbart barn her i 1836 med Anne Jensdatter, og han fik også et uægte barn med en helt anden i 1837.

Så den unge Frederik har haft travlt :)

Mvh
Inger Sørensen

Inge Hedal

Hej
Ja, han havde travlt, og han blev gift igen.
Her med den noget ældre kone:
Maribo, Fuglse, Hillested, Hillested, en Gaard, 102, FT-1834, B9316
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Georg Crause     26     Gift          Gaardmand      
Karen Larsdatter     43     Gift          hans Kone [Frederik Georg Crause]      
Dorthe Andersdatter     20     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Søren Andersen     16     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Clemen Andersen     14     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Jens Andersen     11     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Lars Andersen     8     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Magrethe Andersdatter     6     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Maren Kirstine Andersdatter     1     Ugift          deres Børn [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      
Anne Malene Hansdatter     16     Ugift          deres Tjenestepige [Frederik Georg Crause og Karen Larsdatter]      

I 1840 står hans kone som enke, men jeg kan ikke finde Crause død i Hillested sogn.

Maribo, Fuglse, Hillested, Hillested By, et Huus, 32, FT-1840, B9356
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Karen Larsdatter     50     Enke          Indsidderske, som ernærer sig af dagleie      
Clemen Andersen     19     -          som ernærer sig ved dagleie som Moderen [Karen Larsdatter]      
Lars Andersen     14     Ugift          hendes Børn Almissenydende [Karen Larsdatter]      
Maren Andersdatter     7     Ugift          hendes Børn Almissenydende [Karen Larsdatter]     

Han bliver gift igen i Hillested i 1840 efter at være blevet separeret, nr. 5:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=435564#435564,79121407
Han bor på Fejø.

Her er de i FT-1845 i Nysted:
Maribo, Musse, Nysted Købstad, Nysted, Adelgaden, forhuset, 31, FT-1845, B8011
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Krause     35     Gift          hestehandler     Sandby sogn, Maribo Amt 
Birgithe Simone Bem     31     Gift          hans kone     V. Skjørringe, Marobi Amt 
Frederik Krause     8     Ugift          hans børn     Hillested sogn, Maribo Amt 
Kirstine Krause     3     Ugift          hans børn     do [Hillested sogn, Maribo Amt] 
Holm Ernst Krause     2     Ugift          hans børn     do [Hillested sogn, Maribo Amt] 
Mvh Inge


Inger Sørensen

Hej Inge
Kan se at ikke hele mit svar blev lagt op. Det sker tit for mig - meget underligt.

Som sagt tak for info. Jeg havde dog de ekstra oplysninger i forvejen, men sætter altid stor pris på, at andre vil hjækpe med ekstra info.

Mvh Inger Sørensen