Rekrutter til de Vestindiske øer

Startet af Grethe Gundersen, 27 Jul 2022 - 23:27

Forrige emne - Næste emne

Grethe Gundersen

Hej :)
Har en ane her, som rejser til de Vestindiske øer, Vil meget gerne hvis en kunne fortælle mig hvad det er for oplysninger man får her.
https://cs.sa.dk/picture/view-values/350624?selectedTab=46&locale=da
nr. 2  Buchreitz, Ferdinan Marius Christopher.
Han rejser som menig soldat til Vestindien den 30. november 1873 og binder sig for 6 år.  Der står 13 batj. Randers 3. kreds 59.X.39 Hvad betyder det?
Randers er da d 4. udskrivningskreds?? Men jeg finder en lægdsrulle der hedder X som er 1873 fra Randers og kikker efter både 59 og 39. Men det er ikke Ferdinan. 
Galilæi er det et skib?
Han får et nr. 20?  og så står der at han dør den 19. nov. 1879,  Det der står til sidst er nok det jeg er mest interesseret i. Jeg går nemlig ud fra, at det er noget jeg kan gå ind og søge på. For det er nemlig en lidt spændende historie med ham.  ;)
Venlig hilsen
Grethe Gundersen



Vibeke Carøe

Han er her i 2. udskrivningskreds 1872 X tilgangsrulle, lægd 59 (Sorø købstad), nr. X 39:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481037#19277,1406749
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Ole Westermann

Lægdsrullen:
X39 - F M C Buchraitz - f. i Randers 1853 - 62½-63½" (ca.165 cm) - indk. til at møde 25/4 73
fra 1-103-X38  1872  spinkel afvist. Barber.
1873 uh. kalvekn(æet), EK.5 (infanteriet), LNo. 2336.   13 Btl.
27/9 73 Afgivet til de vestindiske Tropper efter Liste
         med Batl Skriv 29 s.M.  23/73
          Død 19/11 79 if. vestind. Rekrutterings Skr.

mvh Ole

Ole Westermann

Han kommer til Vestindien med skibet Galilæi ført af kaptajn Nielsen.

Ole Westermann

#4
Men her i stambogen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20204223#504003,60101370
Recruterings No 20 - F M C Buchreitz anføres under Anmærkning:
Den 19' Novb 1874 afgaaet ved Døden i Vestindien.
Udsendt d. 30te November 1873 med Barkskibet "Galilei", Capt. Nielsen.

Så 5 års forskel på oplysningerne om hans død - umiddelbart tror jeg mest på 1874.

mvh Ole

Vibeke Carøe

Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Grethe Gundersen

Tusind tak for alle oplysningerne  :) Der er nogen ting jeg skal undersøge nærmere. Bl.a hvorfor han er havnet i Sorø.
Det er rigtigt han dør i 1879, hans mor har nemlig sat en døds ann. i Århus Stift, det er også bekendtgjort i en Københavns avis og Ålborg. (Mediastream) Men der står kun han er død, ikke af hvad. Det er en drabelig historie, han bliver nemlig skudt. Han har gjort en kvinde gravid og lovet hende ægteskab, men det løfte havde han ikke helt tænkt sig at holde og da hun bliver klar over det, skyder hun ham. Det var en mørk kvinde. Der fortælles at hun kom i fængsel her i Danmark. Muligvis Vridsløse. Den historie vil jeg rigtig gerne finde, der må jo ha været en retssag. Det er da også lidt interessant at vide om hun kom ud af fængslet igen. Og hvad med barnet? Det kan jo meget vel tænkes at vi har nogle aner over i Vestindien.
Hvor kender jeg den historie fra? 
Det gør jeg så ment fra Slægtforskerbiblioteket.dk. Jeg søgte på navnet Buchreitz og det viste sig at et par afdøde herre i 1979 havde forsket lidt i familien, det de havde fundet eller hørt i familien, har de sendt indt til slægtsbiblioteket. Der er  historien med. Den syntes jeg da godt jeg vil forske lidt mere i. Så hvis en kan hjælpe mig lidt på vej, vil jeg bive glad. ;D
Venlig Hilsen
Grethe Gundersen

Vibeke Carøe

Her i Vestindisk journal står der, at han døde af anæmi (den lille nedstreg i slutningen af ordet er en lille klamme, som der skrives mellem hver sag):
Nr. 909
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20201641#509795,59669655
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Ole Westermann

Anekdoten om at han skulle være blevet skudt savner enhver form for dokumentation !!
Artiklen på slægtsbiblioteket virker iøvrigt særdeles rodet.

Grethe Gundersen

Hej Vibeke  :)
Tak for oplysningen, nu står der anæmi er det ikke blodmangel? Kan man forstille sig at han er blevet skudt, måske ikke farligt men han er forblødt, så kan de jo godt sige at han er død af blodmangel,  ;) Der hvor jeg vil hen er, at hvis der er sket en episode, kan det så være i militærets interesse at dysse sagen ned? Eller vil det helt afgjort stå der hvor du henviser til ? Der står et andet nr. 904 hvad henviser det til?
Jeg kan se der står en andet nr. ved dem alle. Der var så mange nr. ::)

Men Ole det er da en spændende historie ;D Man skal da ikke bare lige afvise det. Som bekendt bliver en fjer let til fem høns, så jeg vil gerne lige finde ud af hvad fjeren er.  :)  Nu skriver du at det er en rodet artikel, Men det er ikke en artikel han skriver, han har bare sendt de noter han har, ind . Der er meget forkert i det han skriver, men du skal tænke på, at dengang skulle de til Viborg for at læse kirkebøgerne og andet. Det var noget besværligt og det tog tid. Jeg begyndte selv midt firsene sammen med min søster at lave slægtsforskning. Vi havde jo både små børn, familie og arbejde, så der var som ikke så meget tid, men jeg kan godt huske hvor besværligt  det var. Jeg nyder virkelig at jeg kan side herhjemme og forske i alle de arkivalier der er på nettet.  Men han skriver jo blandt andet at en af hans aner havde set hende, han arbejdede i fængslet og fik lov at kikke ind af det glukhul der var . Lillebroer til Ferdinan fik en søn som blev værkmester i Vridsløse, jeg går ud fra, at det måske var ham han hentyde til, men jeg ved det ikke, Men jeg vil da lige prøve at se om jeg kan finde en liste over indsatte der. Men jeg er meget bevist om at alt skal kunne dokumenteres, jeg skriver ikke noget ind i mine noter som jeg ikke selv har undersøgt.  :) Heller ikke selv om det er en spændende og drabelig historie.  ;D
Venlig hilsen
Grethe Gundersen

Ole Westermann

Jeg startede selv slægtsforskningen for over 45 år siden, så jeg er velbevandret deri med arkivbesøg hist og her.
Alfa og omega er, at alt skal kunne DOKUMENTERES, ellers giver jeg ikke fem flade øre for det.
Alle ammestuestuehistorierne hører til andetsteds. Dem er jeg stødt på adskillige gange og har kunnet aflive dem.

mvh Ole

Grethe Gundersen

Hej Ole  :)
Vi er fuldstændigt enig mht. til at dokumentere.
Nu fortæller jeg den familie historie  som jeg har læst i nogle gamle noter. Den begynder jeg så at vil undersøge, straks skriver du at " Den savner enhver form for dokumentation". Det kan du da ikke sige, du har da ikke undersøgt den. Det har da ikke noget med slægtsforskning at afvise anekdoter eller andet. Slægtsforskning går i min optik ud på at lære ens familien at kende, på godt og ondt. Derfor undersøger jeg alt hvad jeg hører eller læser om den.

Men nu sender jeg dig et link til Christianshavns kvindefængsel, der kan du se at i juli 1882 er en kvinde på kun 20-25 år, fra st. Croix,  indsat i fængslet med en livstids dom. Det kan meget vel være hende, det kan også være det ikke er det, men det kan jeg ikke vide før jeg har læst dommen eller sagen.  ;) Den er jeg meget spændet på at læse.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21995720#443626,80053934

Venlig hilsen
Grethe Gundersen

Ole Westermann

Det er jo ikke min opgave at finde dokumentation i din sag.
Jeg vil fastholde, at du eller andre ikke har fremlagt nogen som helst dokumentation, der underbygger anekdoten.

mvh Ole

Inge Olesen

Kære Grethe

Har du set denne artikel fra Fængselsmuseet i Horsens? Den fortæller om forholdene for nogle af de fanger, der blev sendt til Danmark fra Sct. Croix.

http://www.ejail.dk/pdf/udstillingstekster/12_De_vestindiske_fanger.pdf

I vores familie er der også spændende historier fra De vestindiske øer, nogle har jeg kunnet dokumentere, andre arbejder jeg stadig på.

Venlig hilsen Inge
Venlig hilsen
Inge Olesen

Jakob Ramlau

Anæmi som Dødsaarsag kræver en virkelig kraftig Anæmi. Nu var Vestindien jo en Kirkegaard for Europæere. Tropesygdomme grasserede og de terapeutiske Muligheder var yderst begrænsede. Og ikke aktid lige rationelle. Man kunde blive aareladt til døde................... Myg kunde overføre alskens Sygdomme. Malaria giver alvorlig Anæmi, men har samtidig saa markante Symptomer. at den næppe kunde miskendes.
Du kan google "hookworm" ---- om ikke andet giver det en sund Modvilje mod at drage til de varme Lande.
Jeg har selv haft Lejlighed til se Vestindiske Kirkebøger. Jeg er ikke klar over "Niveauet" i Vestindisk Journal? Man maa formode, at en Soldat i Dansk Tjeneste bliver ligsynet af en Læge ved Gendarmkorpset?
Og Anæmi nedsætter Modstandskraften mod andre Sygdomme.

Ole Westermann

Også perniciøs anæmi forårsaget af mangel på vitamin B12 kunne man dengang dø af. En kvinde i Vestjylland i min slægt døde deraf for 100 år siden i en alder af godt 40 år - efter at have født en hulens masse børn.

Jakob Ramlau

"Perniciøs" betyder jo just "Farlig". Mekanismerne bag den mangelfulde Absorption af B-12 er for viderekomne. Men jeg har aldrig hørt om at den skulde være mere udbredt i Troperne? Men den er nok den eneste Anæmiform, som alene og i sig selv kan være dødelig.   

Grethe Gundersen

Hej Jakob  :)

Skal jeg forstå det sådan at det er helt utænkeligt, at han er død af eftervirkninger, af et stort blodtab?

Kære Inge
Tak for en spændende artikel.  :)

Venlig hilsen
Gethe Gundersen


Inge Olesen

Hej Grethe

Den kvinde fra De Vestindiske Øer, som du har fundet i Christianshavns Kvindefængsel har du her

https://fireburnfiles.dk/onewebmedia/AGNES%20transl%20march%2021.pdf

I protokollen er hendes efternavn angivet som "Alias Agnes", men hendes efternavn var, som du kan se, Salomon, og Agnes var åbenbart hendes alias. Gaske vist er hun fængslet for at forvolde to soldaters død under oprøret, som fandt sted i oktober 1878, men altså længe før Buchreitz' død i 1879.

https://friktionmagasin.dk/kvinderne-i-danmarks-st%C3%B8rste-arbejderopstand-fc8cbcdc158b


Venlig hilsen
Inge Olesen

Ole Westermann

Skal jeg forstå det sådan at det er helt utænkeligt, at han er død af eftervirkninger, af et stort blodtab?
JA - det er utænkeligt - det kaldes ikke anæmi.
Det ville i givet fald være blevet beskrevet helt anderledes.

mvh Ole

Jakob Ramlau

Med nutidig medicinsk Sprogbrug er jeg helt enig med Westermann. Og hvad var Baggrunden for Notatet ? Laboratorieudredning for Anæmi eksisterede endnu ikke. Ligger der en lægeudstedt Dødsattest bag eller havde man ogsaa læge Ligsynsmænd i Vestindien ?
Man kan omtale "Blødningsanæmi" i vore Dage --- men saa er det Mavesaar eller gynækologisk Blødning. Mavesaarene kan blive livstruende --- men saa er Dødsaarsagen "ulcus ventriculi".