Skole i København 1945: Arkadeskolen?

Startet af Inger Buchard, 24 Jul 2022 - 17:02

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Skriften kan jeg nogenlunde læse; jeg mener, den tyske flygtning er indkvarteret på Arkadeskolen/Arkadenschule i København
Men hvilken skole er det? Jeg sidder med oversigten over tyske flygtningelejre i Danmark maj 1945 - her er der i Københavnsområdet ikke nævnt noget, der ligner. Dertil må siges, at listen ikke er fyldestgørende. Google giver ikke nogen ideer, ejheller arkiv.dk

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

Jeg kan kun finde Alsgade skole, men den har du måske?


https://www.hovedstadshistorie.dk/vesterbro/alsgade/
Under Besættelsestiden var Alsgades Skole beslaglagt af tyskerne. Efter befrielsen i 1945 blev skolen brugt til internering af danskere, der var mistænkt for at have samarbejdet med tyskerne under krigen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Buchard

Tak for forslaget.
Du kan have ret; af og til, især tidligt i perioden (der starter omkr. 1.3.45) er nogle af stedsangivelserne den tyske version af, hvad en lokal har sagt.
Men alligevel: findes der ikke en skolebygning, der kunne kaldes 'Arkadeskolen', fordi den havde nogle iøjenfaldende arkader? Hvad med uddannelsesinstitutioner? Alt kunne jo beslaglægges, ikke kun folkeskoler og sportshaller

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

Jeg kan ikke finde nogen. Har kigget i Krak og telefonbog.

Har du et navn på en af dem?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Buchard

Jeg har overhovedet ingen ideer - er fra den yderste provins

Tak for hjælpen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Buchard

Personerne er ikke relevante. Jeg sidder med dødsattester vedr. tyske flygtninge; de har ikke haft nogen kontakt med det civile København, men er landet i byen, fordi der var plads i Danmark - i de nordtyske østersøhavne var der fyldt op i februar-marts 1945. Der blev jo flyttet flere millioner flygtninge fra de tyske østersøområder mod vest i slutningen af krigen. Ca. 250.000 af dem endte i Danmark

Inger B.
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

Kunne du vise et betydeligt større udsnit af siden - til sammenligning.

mvh Ole

Inger Buchard

Om det hjælper?
Jeg læser
19.06.1944   Bilschstein?   08.04.1945   København, Østerbrogade 7 d   Lungenentzündung

Navnet er beskyttet og ført i en anden håndskrift

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

På Østerbrogade 7D (hvor barnet døde) lå St. Joseph Søstrenes Skole
https://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1945-gaderegister-ny-udgave/655/#zoom=z

Adresse på nærmeste pårørende: Mutter: xagxx? Axxadxxschule - ingen af de 2 ord kan jeg gennemskue

mvh Ole


Inger Buchard

Tak for forsøget, Ole. Dødssted og opholdssted er ikke det samme. Værnemagten indrettede sygehuse flere steder i København, og det i Østerbrogade 7 d tog sig af ikke-smitsomme sygdomme
Ordet foran Arkadeskolen' er 'Lager'.

Jeg grubler videre. Hvis jeg er heldig, dukker lokaliteten op i een af de andre godt 10.000 dødsattester

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Aksel Koplev

Hej,

Kan det ikke simpelt hen være er uformelt navn, rigtigt mange af tidens skoler havde overdækkede læskure hvor eleverne kunne spise deres mad og søge ly i regnvejr.

Når disse læskure lå langs bygninger og mure, dannedes let "arkader".

Ole Westermann

Der var ved Nordre Toldbod et par lave arkadebygninger, som hørte under Toldvæsnet.

Inger Buchard

Måske --?
Hvor langt der kan være mellem den tysksprogede kilde og den officielle postadresse viser
Lager 87, Brojdardsvej [Brogårdsvej] 40
Her ligger Tjørnegårdsskolen

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Kristiansen

Et langt skud:

Skolen ved Sundet (Samosvej) fra 1938 havde en svagbørnsafdeling med liggehaller - kunne det være de såkaldte arkader ?
https://svs.aula.dk/
og ellers er der mange billeder på nettet - skolen er et hovedværk i dansk funktionalistisk byggeri.
M.v.h. Peter Kristiansen

Inger Buchard

Det lyder som en god mulighed; Lager 51, Skolen ved Sundet, Samosvej 50 er nævnt i oversigten, og med liggehaller med adgang til frisk luft og sol, kunne det være et oplagt gæt. Lejr 51 havde i beg. af maj godt 600 beboere.

Mange tak for alle forslagene; jeg håber som før sagt på, at der dukker en anden kilde op med bedre oplysninger

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki


Inger Buchard

Nej, det må være en skole af en slags; ordet slutter utvetydigt på -schule
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

Men måske var det en skole, som de tyske myndigheder havde etableret (og navngivet) for det store antal flygtningebørn, som angiveligt endte i København i foråret 45. Og derfor måske ikke en i forvejen eksisterende dansk skole.

mvh Ole

Inger Buchard

Der blev først oprettet skoler i lejrene, da danskerne overtog styringen og måtte indse, at flygtningene ikke rejste hjem i løbet af sommeren 1945, men på engelsk ordre skulle blive i landet i længere tid. Værnemagten administrerede kaos, og gjorde det godt, men målet var først og fremmest, at så mange som muligt kom under tag, fik mad og lægehjælp (på værnemagtens lazaretter) o.l.
Skolerne forudsatte en større administrativ indsats: hvor fandt man lærere, lærebøger, undervisningsmateriale o.l.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki