Udlagt som barnefader

Startet af John Ektor-Andersen, 19 Jul 2022 - 14:08

Forrige emne - Næste emne

John Ektor-Andersen

Situation
Som rel. ny slægtsforsker er jeg lidt hjælpeløs når kirkebøger og folketællinger ikke slår til. Her står jeg med en kirkebogsnotering af en fødsel hvor "som barnefader styrmand Jens Jensen af Kallevig udlagdes".

Baggrund
Faderens datter, Kirstine Jensen, er min tipoldemor født d. 6/1, 1841 i Mellerup sogn, Randers amt.
Moderen Karen Marie Poulsdatter er født d. 22/4 1810 V. Tørslev sogn.
Karen MP var år 1841 husholderske for den ca 56 år gamle enkemand, gårdeier og Dannebrogsmand Christen Pedersen Boldsen i Mellerup. 1845 noteres i folketællingen att den nu 4 år gamle Kirstine J "nyder hans (gårdeierens) pleie".
Moderen, Karen MP, er før og efter år 1941 veldokumenteret ligesom dattaren, Kirstine J, er det - i flere kilder.
Faderen Jens J er derimod indtil viddere et spøgelse.

Nu til spørgsmålet/-ene
Indebær det, i 1841, at blive udlagt som barnefader en juridisk proces sådan at der findes en fadderskabssag modsv. hvor en udredning og dom skulle kunne indeholde mere information om Jens J? Hvor findes isf denne sagsakt at finde i dag?
Kan man tillægge noteringen "nyder pleie" en juridisk betydning således at det foreligger et formaliseret plejeforhold, hvor måske mere om Jens J´s ID og forpligtelser kan findes at læse og isf hvor er en sådan sagsakt at finde i dag?
Beskrivelsen "af Kallevig" i kirkebogen føles lokalt da der ikke står mere skrevet end bare dette. Er Kallevig en gammel måde at skrive det rel lokale Kalø vig på eller kommer styrmanden måske fra Kallevik (isf med k) i Norge eller Sverige?

Nogen som ved alt eller bare lidt mere?
Med venlig hilsen/Kind regards
John E-Asen. Malmoe Sweden

Anne Marie Holck

Jeg kan ikke hjælpe direkte, men der kan være en faderskabssag, men det vil nok være i den udlagte faders Herred/amt. Så du kan jo prøve med Ebeltoft herredsfoged (som det måske vil være på den tid.

Jeg har samme problem, min tipoldefar er angivet som Peder Rasmussen, en sømand fra København...