Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik
Christina skulle være født ifølge Ancestry 1808 den 4. januar (som jeg kan søge i på Frederiksværk bibliotek ; men jeg synes det er lidt svært at søge i).

Christinas Thedens født Sievers fødsel, kan jeg se ud fra oplysninger fra da de befinder sig i USA.

Men jeg kan ikke finde hende; som jeg skrev i indlægget i hverken Süderstapel eller Leck.


Hendes far Peter Sievers er født i Süderstapel og Anna Maria Lorenzen i Leck; men de er ikke gift nogen af stederne, de andre af søskende er født i Süderstapel. 

Da Peter Sievers dør år 1844, bor Christina i Hemme og er gift med Johan Thedens, jeg kan ikke søge i Hemme, da det hører til Ditmarschen. 
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Cay-Erik Geipel

Ifølge "Topographie des Herzogtums Schleswig" af Henning Oldekop findes 2 sterder Hemme. 1) i Oldenswort (mon ikke det er dette sted det drejer sig om ?) og 2) i Schwabstedt - begge i det nuværende Nordfriesland. Kirkebøgerne findes hos Archion.
Et 3. sted findes rigtignok i Dithmarschen, men jeg tvivler på, at det er dette sted.
Jeg prøvede at finde vielsen Thedens/Sievers men hverken i Oldenswort, Schwabstedt eller Süderstapel fandt jeg den. Du kunne have ret i, at det er Hemme i Dithmarschen det drejer sig om, men der kan jeg ikke hjælpe.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Her har du de andre 3 døtres konfirmationer i Süderstapel. Christina fandt jeg hverken før eller efter i Süderstapel. Det ville være interessant om man kunne finde dem i folketællingen 1803 - jeg kunne ikke.
Siden Christina er opført som den første i faderens begravelse går jeg ud fra, at hun er den ældste og dermed født før 1810 - du har sikkert ret med 1808. Bare hvor ? Det er jo rent gætværk. De andre tre er født i Norderstapel.
Siden Ingeburg Maria Sievers er født 1810 i Norderstapel burde Christina - forudsat hun er født 1808 - være konfirmeret i Süderstapel ca. 1822 men det er hun ikke og hun er heller ikke født der. Det er godt nok en gåde.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik
Mange tak for dit svar.
Jeg har Anna Maria Lorenzen i en FT-1803 i Leck; da var hun ikke gift. Peter Sievers kan jeg ikke finde i en FT-1803, han er født i Süderstapel år 1777, han var måske soldat eller arbejdede et andet sted.

Når jeg er på Rigsarkivet i København, har jeg også set efter deres ægteskab i Friedrichstadt, Tönning og Hollingstedt; men uden held.

Det er jo heller ikke alt, man sådan lige kan finde. Men endnu en gang tak for dit store arbejde. Det kan være, jeg får brug for dig igen.

   
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Kurt Arne Empacher

Hej Cay-Erik
Håber at du kan hjælpe,det drejer sig om Marie Catharine Helena Callesen/Kallesen f,15-5-1869 iFlensborg området?
På forhånd tak
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Cay-Erik Geipel

Det bliver svært. Der er jo mange sogne i "Flensborg-området". Fandt hende ikke i de tre flensborgske sogne.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kurt Arne Empacher

Hej Cay-Erik
Tak for din søgen,jeg havde blandt nogle folketællinger flere muligheder der var Medelby og der stod også Tønder så kan godt se at det bliver svært
MVH
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Cay-Erik Geipel

Jamen du skulle have nævnt Medelby med det samme. Det lettede jo en masse. Her er dåben.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kurt Arne Empacher

Tusinde mange tak Cay-Erik
Ja det skulle jeg ,men der var flere fødesteder i FT og så er man lidt i tvivl hvadfor en man skal vælge men drøngodt at du fandt den
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hanne Bakke

Hej Cay - Erik

Kan man slå en død op som skulle være død i Flensburg??
Det drejer sig om Marie Kissow født Thomsen i Lunding sogn, Haderslev Amt.
den 06.10.1832.
Hun skulle være død i Flensburg den 11.07.1876..

med venlig hilsen Hanne :-)

Cay-Erik Geipel

Jeg har ikke kunnet finde hende død i Flensborg i det civile dødsregister og der er heller ingen begravelse i nogen af de tre flensborgske sogne. Beklager
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne Bakke

Hej Cay - Erik.

Mange tak for dine forsøg.

med venlig hilsen Hanne

Birgitte Christoffersen

Hej Cay-Erik.
Håber du eller andre kan hjælpe med et tricky spørgsmål fra Rigsarkivet.

Militær og forsvar - forsvarets arkiver: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/81/17133051/17022214

Under BI-BR har jeg fundet en person, Bierkarg. Christian, menig, hjemsted Altena, alder 23¼, tjent 1¼, ugift, -- opslag 54.
Kan der findes ud af hvornår denne person er født, hvor henne, død hvornår og henne?

Spørgsmålet er:
Om det er samme person, jeg ved, jeg er i familien som hedder: Barachiasen, (stavet på flere måder, Barggissen, Pargysen, Birchuysen, Barchuysen, Bargisen) Christian, født i Jylland, ægteskab (2), omkring 1748, Hansdatter, Kiesten. (mine 4*tipoldeforældre)

Christian skulle være død før 4/4 1763 - ved ikke mere.
Kiesten er født 3/6 1728 Errigstedt, Bjerning sogn, død 19/11 1796 Kabdrup, Bjerning sogn.
Christian er nævnt som rytter i 1750 ved Major Lersners Compagni, Garnison i Rensburg.
Skulle også have en bror Jörgen Barachiasen i Fjelstrup sogn.

Kan der findes flere oplysninger om min 4*tipoldefar, Christian, hvor/hvornår født, dato/år for gift, hvor/hvornår død, dato/år?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Birgitte Christoffersen, Esbjerg.

Cay-Erik Geipel

#613
Hej Birgitte

desværre kan jeg med mine muligheder ikke hjælpe videre. En søgning hos Ancestry gav mange hits i Hamborg-Altona området men ikke så langt tilbage.
Hos Archion findes 3 Altona-sogne, men for at begynde at søge skal man vide lidt mere. Dåbene rækker tildels tilbage til 1600.
Beklager
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Birgitte Christoffersen

Hej igen Cay-Erik.

Mange tak for svar, havde på fornemmelsen at det må vedblive en gåde.
Kan du have en god weekend.

Med venlig hilsen
Birgitte Christoffersen.

Jimmi Mysander

Kære Cay-Erik!

Allerførst; hvor er det ædelt af dig, at stille din tid og ekspertise sådan til rådighed. Det er virkelig verdensklasse.

Jeg søger en Johan Jacob Schultz, født 1714 eller årene omkring. På senere dåbspapirer på sine børn står han anført uden fornavnet Johan, men blot som Jacob Schultz.

Dernæst en Christian Fredrich Stolz, født i sidste halvdel af 1700 tallet og bliver soldat i København i 1800.

Mvh, Jimmi Mysander

Cay-Erik Geipel

Hej Jimmi

de nævnte personer - stammer de fra Flensborg ? Det er kun der jeg tilbyder hjælp. Flensborgs borgerbog kender ikke de to personer, nok fordi de forlod byen tidligt og derfor ikke blev borgere. Ved du fædrenes navn ? Uden nærmere data er det (næsten) umuligt at finde dem.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Jimmi Mysander

Kære Cay-Erik!

Desværre ved jeg stort set intet om hvor Jacob Schultz eller Christian Stolz kom fra, eller hvem deres forældre var.

Grunden til at pilen peger imod Flensborg og Nordtyskland, er, at Jacob Schultz og familie er del af menigheden af Frederiks Tyske Kirke ved etableringen og at mange af disse hovedsaglig skulle være indvandret fra det område.

Jeg ved selvfølgelig godt at det er et "long shot" men i slægstforskning handler det jo om at vende hver en sten.

Så tak for at du gad kigge og lukke det hul. 

Kurt Arne Empacher

hej Cay-Erik
jeg leder efter en Anna/Ane Christiansen Wilhelmsen f.1800 i Boue? Flensborg .Er det noget du kan hjælpe mig med , hun bliver viet i Holbøl sogn i 1827 med Christian Peter Petersen
På forhånd tak
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Cay-Erik Geipel

Hej Kurt

hun er født i Kidskelund (Kittschelund) i Bov sogn, Aabenraa. Her er linket: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=201059&side=6
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kurt Arne Empacher

Tusinde tak Cay-Erik for det du har fundet
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik,

Kan du hjælpe mig med dokumentation på dåben af Johan Heinrich Axen, iflg. sin militære stambog født 18. november 1847 i Flensborg, og iflg. lægdsrullen er faderens navn Johan Peter Axen?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Dåben kommer her. Desværre fandt jeg intet andet, hverken konfirmation, forældrenes vielse eller begravelse.
Det er Nikolai sogn
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Hey Cay-Erik,

Tak for dit fund. Det er superfint; jeg har kun brug for en bekræftelse på fødsel/dåb.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Morten Nielsen

Hey Cay-Erik,

Lorenz Friederich Jens Lorenzen.
Født 14. oktober 1863 i Flensborg, døbt i Skt. Johannes 15. november s.å.
Forældre: Lorenz Peter Lorenzen og Marie Cathrine Eichler.
Jeg er kun interesseret i hans dåb.

Venlig hilsen
Morten Nielsen


Cay-Erik Geipel

Her har du dåben
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Tusind tak for hjælpen, Cay-Erik.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik,

Jeg håber, du kan hjælpe mig med dåben på denne flensborgenser:

Dagmar Marie Elise Hansine Otzen
Født 29. januar 1862 i Flensborg ("danske menighed" iflg. sin konfirmation 1876 i Fredericia), døbt 23. marts 1862, forældre: Hans Otzen og Maren Elisabeth Nielsen.

Venlig hilsen
Morten Nielsen


Cay-Erik Geipel

Umiddelbart kan jeg ikke hjælpe. Kirkebøgerne af den danske menighed i Flensborg (1848-1864) findes ikke online. Arkivet i Flensborg har dem og jeg skal nok slå op, men det bliver først når jeg kommer der næste gang muligvis i løbet af kommende uge.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Tak for dit svar, Cay-Erik. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen og god søndag
Morten Nielsen