Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for dit svar - også selv om det så ikke hjælper mig videre. Men nu er forsøget jo gjort, og man kan jo aldrig vide, før man har forsøgt sig  :)

Det er oprindelsen til Autzen-navnet, som jeg søger efter - og et eller andet sted må det jo komme fra. Her er Flensborg jo ikke det værste sted at søge, for byen har jo gennem alle tider haft forbindelser langt ud i den "store" verden, ikke mindst også til Østersøområdet.

Der skulle have været et herresæde Autzen i Kurland (i dag i Letland), hvor en Vittinghoven skulle være født i 1624; han kom på en skole i Sorø, og forblev efterfølgende i Danmark - siger historien om ham. Autzen-navnet forekommer faktisk kun udelukkende i hertugdømmet i ældre tid, så Flensborg er jo så en mulighed, som jeg prøver alle indgange til.

Mange hilsener tilbage - og tusind tak igen for din hjælp

Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peer Petersen

Hej Cay Erik

Jeg mangler hjælp til evt. at finde nyt om Valentin Hübsmann født ca. 1570 i Flesborg. Han blev vistnok gift den 15. oktober 1637 i Sct. Nicolai.
Han var rebsslager og erhvervede i 1602 Anna Torts hus ved Røde port.
Har du informationer om ham???

Peer

Cay-Erik Geipel

Hej Peer

borgerbogen nævner ham ikke. Men i bøgerne "Historisches Kataster der Stadt Flensburg von 1436 bis 1795" står der lidt om ham.
Han nævnes 1602 som ejer af huset nr. 553 på den østlige side af Rote Strasse (1840 nr. 626, 1860 nr. 698 og siden 1881 Rote Strasse nr. 21) tæt på "Røde Port".  Huset blev revet ned 1954.
Grunden beskrives således: Den sydlige hjørnegrund Rote Str./Töpferstrasse bestod indtil 1705 af to dele ( med skatbetaling til klosteret på 1 mark 8 skillinge hhv. 1 mark 4 skillinge) som så blev lagt sammen og var skattepligtig med 2 mark 12 skillinge ("Erdheuerzahlung" - noget i retning af grundskat). Den første del var oprindeligt forbundet med grunden Töpferstrasse hus nr. 552. Det særdeles interessante to-etages gavlhus i bindingsværk blev revet ned 1954. Derefter nævnes literaturhenvisninger: Rohling 412 følgende, billede hos Sauermann 72 og Kahrmann/Schulte-Wülwer nr. 51 (1909), Rohling 364 og 369, Wilde 30 fra 1953.
Om Valentin Hübschmann nævnes: død 1652 (kilde klokkeregistret St. Nikolai) gift med N.N. (død 1636 i St. Nikolai). Hans erhverv var "Senkelmacher" en mulig forklaring finder du her:
Ordbog Jacob Grimm:  senkelmacher, m. einer, der senkel (schnürbänder, schnallen u. ähnl.) macht, senkler. Campe; s. DWB senkel 1. Men det kan sikkert også betyde at han var rebslager.
Du har ret, også i denne bog nævnes at han købte huset af Anna Tort. 1607 sælger han huset til Christian von Eulenow, Hans Luchow og Johann Bottker for 314 mark og 7 skillinge.
1611 må han have købt huset tilbage, der nævnes han som ejer igen indtil 1633. Han har nok ikke altid boet i huset alene, der nævnes flere personer som han har "verschötet" huset til (jeg tror "verschötet" betyder lejet ud). Efter 1633 nævnes Valentin Hübschmann ikke mere i forbindelse med dette hus.
Hans videre skæbne nævnes der intet om.
2 sønner nævnes: 1) Senkelmacher Christopher Hübschmann (hus nr. 634 hvor han nævnes som ejer fra 1633 til 1661 - har faderen Valentin boet hos ham siden Valentin efter 1633 ikke nævnes mere som husejer ?) og 2) Georg Hübschmann, kantor i Flensborg og derefter pastor og provst i Aabenraa, beboer og ejer af huset nr. 578, derudover ejede han husene 208 og 209.
Om Georg Hübschmann i huset 578 skrives:
Kantor i Flensborg 1630-1631 (levede 1603-1672) søn af Senkelmacher Valentin Hübschmann, gift 16.10.1631 med Margaretha (død i Aabenraa 1686) datter af provsten i Aabenraa Johannes Genner, student i Rostock 1623 og Wittenberg 1625, pastor og provst i Aabenraa 1631-1672. Der nævnes nogle sønner som alle var pastorer. Dem kan du læse om i "Gejstligheden i Slesvig og Holsten fra Reformationen til 1864".
Jeg håber du kan bruge disse informationer.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peer Petersen

Kære Cay Erik

Mange tak for en meget fornem beskrivelse.
God weekend.

Peer

Peer Petersen

Cay Erik

Jeg har måske lidt til dig. Valentin bliver gift med en Anna Catharina Kanne. Måske er der noget om hende??

Peer

Cay-Erik Geipel

Hej Peer

kvinder kunne ikke blive borger og er derfor ikke med i borgerbogen.
Bogen indeholder to mænd med navn Kann, Jürgen og Johann. Jürgen Kann blev borger 1633 og var stenhugger fra byen Stade. Han døde i St. Marien sogn 18.6.1663.
Johann Kann, købmand, stammer ligeledes fra Stade og boede i St. Nikolai eller St. Johannis sogn. Han blev borger 1627. Muligvis er en af de to faderen til Anna Catharina.
Katasterbogen nævner også en Jes og Hans Kann, men de levede ca. 1530 og kommer vist ikke i betragtning som fædre. Der nævnes næsten ingenting om dem.

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peer Petersen


Hej Cay-Erik,

Vil du prøve at se efter, om én af disse tre brødre er at finde i Flensborg som mejerist, muligvis et andet erhverv:

Lars Peter Rasmussen,   f. 4 maj 1855, Haraldsted, Ringsted, Sorø,  død 13 jul. 1913, Garnisons, Sokkelund, København

Hans Christian Rasmussen,   f. 9 sept 1859, Kværkeby, Ringsted, Sorø,  død 3 mar. 1925, Vor Frelser, Sokkelund, København

Morten Albert Rasmussen,   f. 15 dec. 1864, Kværkeby, Ringsted, Sorø, død ukendt dato

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Cay-Erik Geipel

Hej Birgit

desværre er ingen af de tre med i bogen. Bogen stopper 1869 og hvis de har været i Flensborg var det nok efter at pligten til at blive borger blev afskaffet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hej Cay-Erik,

Tak for dit svar :-) Ja, når borgerskabsprotokollen slutter på det tidspunkt, er han ikke med.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Peer Petersen

Hej Cay Erik

Du har tidligere hjulpet mig på bedste vis og nu har jeg et nyt spørgsmål. Kan du finde en Johann Johannsen født ca. 1741 i Flensborg og død 24. september 1802. Han var angivelig skipper. Hans far hed Johan Mathiesen født 1710 og død 17. december 1753 i Flensborg. Sidst nævnte var også skipper og boede med hustruen Maria Mathiasesdatter Koed i Adelby.

Peer 

Cay-Erik Geipel

Hej Peer

jeg er først hjemme igen på mandag. Jeg vender tilbage-
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Birgit Boserup Lundsmark

Jeg vil gerne høre om der står noget om Johan Marcus Fridericus Augustus  Abildgaard f. 27 april 1792. Hans far er Wilhelm Anthon Christian Carl Abelgaard,ham har jeg ingen oplysninger på
Med venlig hilsen
Birgit Boserup

Cay-Erik Geipel

Hej Birgit

de efterlyste personer er ikke med i borgerbogen. Der er to andre som muligvis hjælper dig videre (har du muligvis mistydet Johan med Julius ?):
Nr. 9558
Julius Marcus Fridericus Augustus Abildgaard fra Flensborg, höker(mægler)
* 27.4.1792 i Skt. Marien sogn, gift 31.7.1831 som handelsmand, faderen: portrætmaler Wilhelm Anton Christian Abildgaard (ham du efterlyser), gift 2. gang 23.5.1841 i Skt. Johannis sogn, boede 1803 Angelburger Strasse hus nr. 689 (underholdes af fattigkassen) Ifølge vejviseren 1847 er han stadig i live.
Faderen var ikke borger, måske fordi han var "kunstner" (portrætmaler) eller også fordi han blev underholdt af fattigkassen.
Du kan slå de sydslesvigske kirkebøger op på forskellige arkiver i Danmark. Jeg vil anbefale at finde de to vielser og se om faderen døde i tiden mellem dem. Derefter kan du muligvis finde begravelsen og med den flere oplysninger. Der er også meget som tyder på Nakskov.

En nevø:
Nr. 10341
Ludwig Paul Anton Abildgaard fra Nakskov, skræddersvend
blev borger den 27.3.1847
gift 5.10.1842 i Johannis sognet, faderen Christian Ludvig Leopold Abildgaard købmand i Nakskov.
Død i Skt. Marien sogn den 27.12.1896 (78 år) Adresse 1845 Grosse Strasse hus nr. 41, 1868/69 Neue Strasse hus nr. 486. Nr. 9558 er hans onkel.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Svar til Peer

desværre hjælper mine bøger ikke videre med skipper Johann Johannsen. Beklager
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Peer Petersen

Hej Cay-Erik

Tak for forsøget.

Peer

Birgit Boserup Lundsmark

Hej.
Tak for oplysningen, jeg kommer jo nok ikke længere tilbage i den gren, så jeg vil prøve og gå fremad i Nakskov, og se hvad der dukker op
Jo jeg har nok tastet forkert efternavn, det er rettet.
Venlig hilsen
Birgit

[

bente rosenborg

Hej Cay-Erik

Jeg ved godt at mit spörgsmål ikke har noget med Flensburg at göre.Jeg vil alligevel spörge dig,om du har stödt på det her navn.
Christian Heinrich Ock.Det er navnet Ock jeg söger.Han er födt ca1800-1801.
Han kommer til Danmark(ved ej hvornår) Jeg finder ham förste gang 1837 han bliver gift.Han dör også I Danmark.Han bliver ca 85år.Han kommer fra preussen på et sted står der (weferlinge)
I dis.dk har jeg fået hjälp at tyde hvad der stod .Omkring Helmsted I Niedersachsen finds denne by.Der skulle der finds det her navnet som personnavn.Jeg skulle finde det på,Landeskirche Braunschweig.de.Mit spörgsmål er har du set nogen som hedder så.Mit andet spörgsmål er kan man gå ind der og få hjälp.Hvad kan det koste ca.
Mvh. Bente Rosenborg.
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Cay-Erik Geipel

Hej Bente

Flensborgs borgerbog hjælper ikke videre.
På nedenstående hjemmeside kan du henvende dig. Omkostningerne er afhængige af hvor meget der skal søges, typisk 30 Euro per time. Siden du dog ved fhv. nøjagtig hvornår dåben fandt sted skal de nok ikke bruge en hel time på at finde den.
http://www.landeskirche-braunschweig.de/kirchenbuecher.html

Postadressen finder du helt forneden på siden.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

bente rosenborg

Hej Cay-Erik

Tak for dit svar.Mvh. Bente Rosenborg
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Marc Jensen

Hej Cay-Erik,

Jeg har med interesse læst en del af dine tidligere indlæg, hvor du har hjulpet mange med at finde diverse oplysninger fra Flensborg.  Jeg håber, du måske kan hjælpe mig med at finde nogle spor af min tipoldemor, selvom jeg desværre ikke kender ret mange brugbare detaljer.

Her er, hvad jeg ved:

Hendes navn var Anna Sophie (eller Sophia) Hansen; født ca. 1840.  Fødselsstedet ukendt.  Som ugift føder hun i 1873 en søn i Løgumkloster.  Sønnen er konfirmeret i Hellevad i 1888, men jeg ved ikke om Anna Sophie på det tidspunkt bor samme sted.

I 1898, da sønnen giftes, er hun beskrevet som:  "...unverehlichter Dienstmagd Anna Sophia Hansen, jetzt verwittwet Lorenzen, wonhhaft zu Flensburg.

Så imellem 1873 og 1898 ved jeg med sikkerhed at
- hun har været gift med en Hr. Lorenzen som derefter er død.
- hun er flyttet til Flensborg, muligvis fra enten Løgumkloster eller Hellevad.

Men rækkefølgen kendes ikke -- så om hun har heddet Lorenzen eller Hansen da hun ankom til Flensborg, det ved jeg ikke.   Men jeg er næsten helt sikker på, at de IKKE blev gift i hverken Løgumkloster eller Hellevad, så med mindre hun har "mellemlandet" i et andet sogn undervejs, er det nok sket i Flensborg.

I forbindelse med sønnens død i 1912, står der i dødsregistret at moderen på det tidspunkt var død i (og med sidste bopæl i) Flensborg.

Så hun døde i Flensborg mellem 1898 og 1912.

Håber, noget af det kan bruges til at opspore hende...?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig Hilsen,

-Marc-






Cay-Erik Geipel

Hej Marc

de tilbudte opslag i borgerbogen hjælper ikke i dette tilfælde.
Men jeg vil se om jeg kan finde hendes død i Flensborg i perioden 1898-1912 under navnet Lorenzen.
Jeg vender tilbage i næste uge.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marc Jensen

Hej Cay-Erik,

Tak for det -- jeg håber, du kan finde hende.  Men mon ikke navnet vil være "Hansen" igen på det tidspunkt?  Eller beholdte en enke normalt mandens efternavn efter hans død?

-Marc-

Cay-Erik Geipel

Hej Marc

hun beholdt navnet og døde den 6.8.1905 på Franziskus Hospitalet i Flensborg.

Hun er født i Maltbæk vest for Kolding og hendes forældre boede sidst i Løgumkloster. Hun døede på Franziskus-Hospitalet den 6.8.1905 og boede på det tidspunkt i Flensborg, Johannisstrasse nr. 29.
Hendes forældre var Landmannd Hans Christian Hansen og Maren Jensen. De døde begge i Løgumkloster før 1905. Hun har været gift med afdøde landmand Christian Lorentzen sidst boende i Flensborg.


Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marc Jensen

Hej Cay-Erik,

Perfekt!  Det var lige de data, jeg havde håbet på -- nu ved jeg omsider hvor hun kom fra og hvem hendes forældre var!

Endnu en gang tak for hjælpen!

-Marc-

Per Steen Larsen

Hej Cay-Erik

Takket være din gode hjælp flere gange, er jeg kommet en del videre med efterkommere til kolonist Caspar Kolb og Catharina Mang i Tarpfeld. Den 4. september sidste år anbefalede du mig at lede i Eggebek sogn, da Caspar Kolb i borgerbogen om sønnen Michel Kolp omtales som kolonist i Jerrishoefeld, selv om FT1845 omtaler Wanderup som fødesogn.

Senere undersøgelser har vist, at de boede i Tarpfeld, dvs. Oeversee sogn, men meget tæt på Jerrishoefeld, Eggebek sogn. Men bortset fra ét barn (Andreas 1765 i Oeversee) har jeg fundet alle efterfølgende dåbshandlinger i Wanderup, men med tydelig angivelse af Tarpfeld som bopæl.

Jeg har dog ikke fundet deres begravelser i hverken Wanderup, Oeversee eller Eggebek. Så jeg må jo nok prøve i sognene i Flensburg (hvortil fire af børnene flyttede) eller Handewitt, hvor den yngste søn Leonhard flyttede efter en kort overgang at have overtaget koloniststedet Güldenlöweshof i Tarpfeld efter faderen.

Da de har flere efterkommere i Flensburg, hvorfor jeg vil høre, om du vil foretage opslag om følgende fem personer:

Johann Jacob Kolb

Født 18.12.1780 i Tarpfeld, Oeversee sogn, men døbt i Wanderup
1803 ugift, Dienstboten hos:

Sydslesvig, , Flensburg Købstad, Marien-Kirchspiel im 4ten Districht, Grosse Strasse Wester Seite, 179/180 F 568, FT-1803, C5714

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Margaretha Richelsen    32   Witwe   Hausmutter    Brandtweinbrennerwitwe   

Sydslesvig, , Flensburg Sankt Nicolai, Flensburg Sct. Nicolai 19ter District, Rothe Strasse No. 597 Armenwohnung, 89 F25, FT-1845, C5606

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jacob Kalk    65    Verheir.       Arbeitsmann   Wanderup
Sophie Hed. Vogt    63    Verheir.       dessen Ehefrau   Adelbye

Hustruen døde 24.7.1845 og er begravet i St. Nikolai, hvor de tydeligt kaldes Kolb, hvorfor jeg er sikker på, at "Kalk" er en skrivefejl.

De havde en søn Hans Christian Kolb, som jeg dog ikke har fundet i folketællingerne, men han må have været levende 1845, da han omtales ved moderens begravelse.

Jürgen Jacob Hansen

Sandsynligvis født mellem 1812 og 1817 i St. Nikolai, Flensburg. Søn af August Christian Hansen (erhverv Fuhrmann, født 15.3.1770 i Pommerby, Gelting sogn, død 27.5.1817 og begravet i St. Nikolai) samt Elisabetha Catharina Kolb (født 30.6.1778 i Tarpfeld, Oeversee sogn, men døbt i Wanderup, død 19.9.1846 og begravet i St. Nikolai). Du har tidligere hjulpet mig med opslag om August Christian Hansen, nr. 7434 i borgerbogen.

Jeg har ikke med sikkerhed fundet ham i FT1845 (der er flere muligheder), men han nævnes ved moderens begravelse, uden angivelse af ægtefælle.

Johan Heinrich Knoblauch

Grobbäcker, født ca. 1815 i Flensburg, gift med Anna Dorothea Hansen (født ca. 1812, datter af ovennævnte August Christian Hansen og Elisabetha Catharina Kolb).

Sydslesvig, , Flensburg Sankt Johannis, Wilhelmine Schule, Nr. 944, 192 F1, FT-1845, C5604

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johan Heinrich Knoblauch    30    Verheir.       Grobbäcker   Flensburg
Anna Dorethea Knoplauch    33    Verheir.       dessen Frau   Flensburg
Maria Knoplauch    7    Unverheir.       dessen Kinder   Flensburg
Wilhelm Knoplauch    5    Unverheir.       dessen Kinder   Flensburg
Cathrine Knoplauch    3    Unverheir.       dessen Kinder   Flensburg
Heinrich Knoplauch    1    Unverheir.       dessen Kinder   Flensburg

Thomas Petersen

Gift som anden ægtemand til ovennævnte Elisabetha Catharina Kolb, død før FT 1845, hvor enken omtales her (samme adresse med Armenwohnungen som hendes broder Johann Jacob Kolb, som ligeledes fejlskrives som "Jacob Kalk"):

Sydslesvig, , Flensburg Sankt Nicolai, Flensburg Sct. Nicolai 19ter District, Rothe Strasse No. 597 Armenwohnung, 89 F33, FT-1845, C5606

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Cathrine E. Kalk    71    Witwe       zum Theil von Unterstützung lebend   Wanderup

David Giesbert Hansen

Født ca. 1810 i Flensburg iflg. FT1845, gift med Maria Catharina Petersen, født ca. 1822, datter af ovennævnte Thomas Petersen og Elisabetha Catharina Kolb.

Sydslesvig, , Flensburg Sankt Nicolai, Flensburg Sct. Nicolai 21.ster District, Flensburg Rothenstrasse No. 656, 137 F3, FT-1845, C5606

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Davidt Hanssen    35    Verheir.       Böttgergeselle   Flensburg
Maria Petersen    23    Verheir.       seine Frau   Flensburg
Carl P. Hanssen    2    Unverheir.       dessen Sohn   Flensburg
Maria C. Hanssen    30    Unverheir.       seyn Schwester   Flensburg

Med venlig hilsen
Per Steen Larsen
Nyborg

Cay-Erik Geipel

Hej Per

nr. 8531: Johann Jacob Kolb fra Wanderup sogn, daglejer
Garant købmand Matthias Johannsen, Ed 3.3.1817
+ 23.6.1846 (64 år) født i Wanderup (kilde kirkebog Skt. Johannis)
FT 1835 Rote Strasse hus nr. 567 (56 år)

Jürgen Jacob Hansen er ikke med i bogen. Der er ca. 50 Jürgen Hansen, men det sprænger rammen at kontrollere dem alle.

nr. 8834 Thomas Petersen fra Tarp, Oeversee sogn, daglejer (tømmermand)
husejer, ed 4.3.1822
oo 25.12.1820 arbejdsmand i Flensborg, faderen arbejdsmand i Tarp (kilde kb Skt. Nikolai); ft 1835 Rote Strasse hus nr. 568 (48 år)
Han er den eneste som tidsmæssigt passer ud af de ca. 30 Thomas Petersen i bogen. Om han er den rette kan jeg ikke sige.

David Hansen er ikke med i borgerbogen.

nr. 10432 Johann Hinrich Knoblauch fra Flensburg, grovbager
Gebyr 2 daler, ed 27.3.1843
oo 10.12.1837 tjenestekarl i Wassermühle Flensborg, fader Johann Jacob Knoblauch i Skt. Johannis sogn (gift 22.12.1811 bagersvend, faderen korporal) kilde kb Skt. Marien, ft 1845 Hinter der Mühle hus nr. 944 (30 år) født i Flensborg
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Per Steen Larsen

Hej Cay-Erik

Mange tak endnu en gang for nyttig hjælp.

Jeg er næsten sikker på, at det er den rigtige Thomas Petersen, du har fundet. Adressen i 1835 og tidspunktet for vielsen passer perfekt (Elisabetha Catharina Kolbs første mand døde i 1817 og de boede ved FT1803 i Rote Strasse, også hus nr. 568). Desuden er de begge født i Tarp. Næste gang, jeg får lejlighed til at besøge Landsarkivet, vil jeg nemt kunne checke det med datoen for Thomas Petersens vielse i St. Nikolai.

De bedste hilsener
Per


Litta Olsen

Hej Cay-Erik

Jeg har en person som skal være født i Flensborg.

Det drejer sig om Johanne Kirstine Brodersen, født omkring 1840.

Kan hun mon være at finde ?

På forhånd tak :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Cay-Erik Geipel

Hej Litta

kvinder er slet ikke med i borgerbogen.
Jeg vil se om jeg kan finde dåben i kirkebøgerne, men det kan først blive om 2 uger.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de