Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik,

Jeg håber, du kan hjælpe mig med denne:

Margrethe Dorthea Petersen
Født 6. september 1853 i Flensborg, døbt 2. oktober 1853
Forældre: Johan Christian Petersen og Cathrine Frederikke Charlotte Schvartz

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hej Morten

jeg fandt Otzen-dåben, men filen er for stor til at føje den til her. Send mig en mail direkte og jeg svarer på den.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Her kommer Margaretha Dorothea Petersen. Det er Skt. Johannis sogn
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay – Erik,

Du har tidligere været mig til stor hjælp, så jeg prøver igen.
Det drejer sig om Asmus Asmussen som da han søger pas i Amerika sværger højtideligt at han er født d. 24. August 1858 i Oxbuel, Province of Schleswig,

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99DD-L96Z-2?i=372&cc=2185145&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQKDX-B2W1

Da han ikke er at finde i Sønderborg Oksbøls kirkebog, kunne det så tænkes at det er under Flensborg?

Jeg vil gerne finde hans fødsel og vielse med Maria Dorthea Jensen f. 15. marts 1859 i Wallsbüll.  Datter af Jens Christian Jensen og Metta Catharina Jürgensen.
Venlig hilsen
Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hej Ib

ja det handler sig om Oxbüll i Munkbrarup sogn (ved Flensborg).
Jeg fandt hans dåb og forældrenes begravelse hos Archion.
Desværre fandt jeg ikke vielsen hverken i Munkbrarup eller Wallsbüll. Du skriver han var gift med Maria Dorothea Jensen. Jeg har bøgerne "Chronik des Kirchspiels Munkbrarup" herhjemme og den siger han var gift med Anna Christina Asmussen. I flere portioner sender jeg:
1) Asmus Asmussens dåb
2) forældrenes begravelse
3) scanning af ovennævnte bøger
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Moderens begravelse
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Faderens begravelse
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

side 704 af nævnte bøger. Det er nr. 7 der omhandler Asmus Asmussen. De foregående numre omhandler hans aner.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#639
Så fandt jeg vielsen i Flensborg Skt. Marien sogn. Du har ret, han blev gift med Maria Dorothea Jensen fra Wallsbüll. Bogen "Chronik bøgerne " tager fejl.
siden han blev gift i Flensborg dec. 1882 og han ved faderens død 1886 opholder sig i USA, må han jo være udvandret mellem 1882 og 1886
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Og her er Maria Dorothea Jensens dåb 1860 (ikke 1859) i Wallsbüll
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Et barn fødes 26.1.1883
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#642
Asmus og Maria udvandrer fra Hamborg mellem marts og juni 1883. Barnet nævnes ikke., men jeg finder det heller ikke begravet i Flensborg. Måske nævnes småbørn ikke i passagerlisten, men det er ren spekulation.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,


Utroligt alt det du finder, jeg har fundet næsten alt efter Asmus kommer til USA.
Han immigrerer til USA 3. juni 1883, jeg har skibslisten.
Asmus Asmussen og Maria Dorthea Jensen besøger i 1909 (og ikke 1910) hendes far Jens Christian Jensen, det billede der er i Chronik des Dorfes Wallsbüll jeg husker ikke side nr. Det er Asmussen familien helt til højre i billedet.

Jeg ser lige på alle de oplysninger og vender tilbage, men TUSIND TAK.

Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Det er siden nr. 457 i "Chronik des Dorfes Wallsbüll"
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,


Min kones moster som i dag fylder 97 år (er en Burmeister, som du måske kan huske) er vildt meget interesseret i slægten, så jeg skulle hilse og takke mange gange for din hjælp.

Vh.
Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hils tilbage. Glæder mig, at jeg kunne hjælpe. :)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik,

Jeg håber, du kan hjælpe mig lidt med ægteparret Asmus Martens (1824-1906) og Juliane Louise Ernestine Lenschau. Hun dør i 1922 i Horsens, og da fremgår det af KB, at hun er født 25. august 1831 i Slesvig By.

Parret bliver iflg. FT-1901 gift 8. maj 1857.

Asmus er fra 1855 til 1866 sergent ved 4. Jægercorps (fra 1860 omdannet til: 21. Inf. Batl.) med garnison i Flensborg; jeg tænker, at vielsen kunne være sket dér eller i Slesvig By.

Da 21. Batl. bliver nedlagt i 1866, flytter familien til Fredericia, hvor Asmus får ansættelse ved 12. Batl.; familien flytter senere til Horsens.

Jeg har kendskab til 3 børn, som er født i Flensborg – oplysningerne har jeg fra børnenes konfirmation i Fredericia:

Katharina Dorthea Henriette
* 7. oktober 1859 i Flensborg, døbt 20. november 1859 i Sct. Mariæ

Christina Margaretha Frederikke Adolfine
* 9. juli 1861 i Flensborg, døbt 11. august 1861 i den danske kirke smst.

Asmus Julius Heinrich
* 19. november 1863 i Flensborg, døbt 10. januar 1864 i Sct. Mariæ

Derudover har jeg kendskab til 4 børn, som er født i Fredericia og Horsens i perioden 1865 til 1871; af disse dør det ene i 1873.

FT-1901 oplyser, at der i ægteskabet er 6 levende og 4 døde børn. De 6 levende er de 3 fra Flensborg og de 3, jeg har fundet. Af de 4 døde børn har jeg som nævnt kendskab til det ene. Dermed mangler jeg 3 børn, som altså må være døde før 1901. Jeg har ikke fundet disse 3 børn døde i hverken Fredericia eller Horsens, så jeg tænker, de måske er døde som små i Flensborg.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Du burde overveje at tegne et medlemskab hos archion. Der finder du en hel masse. Jeg fandt lidt, men kan ikke udforske alt.
Her kommer trolovelsen i Slesvig, Friedrichsberg sogn. Vielsen er med i det alfabetiske register  som nr. 213, men selve vielserne mangler for den tid. Der vil dog næppe være flere oplysninger i den end i trolovelsen.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#651
En side fra Chronik Quern
Hold øje med nr. 1 på siden og nr. 1 under punkt 8
I tiden 1857-1866 fandt jeg ingen døde Martens (Martensen) børn i Skt. Marien sogn i Flensborg. Men den danske menighed mangler hos archion, så det kan jo godt være det var der de blev begravede.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Hej Cay-Erik,

Tusind tak for dine fund. Der er rigtig mange gode oplysninger. Interessant side fra Chronik Quern.
Jeg vil kraftigt overveje dit forslag om medlemskab af archion.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

Julianes dåb fandt jeg desværre i ingen af Slesvigs sogne.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Morten Nielsen

Tak for din indsats, Cay-Erik.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Cay-Erik Geipel

På grund af sygdom er jeg desværre nødt til at aflyse dette tilbud.
Jeg havde bedt moderatoren om at fjerne mit indlæg, men indtil nu er det ikke sket.
Beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kurt Arne Empacher

Hej Cay-Erik
Det er ved at blive låst
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher