Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Bitten Jørgensen

Kære Cay-Erik.

Mange tak for svar og for de link, du har medsendt, dem vil jeg se nærmere på. Jeg kan ikke erindre navnet på Lydias fra, da jeg kun har mødt moderen Erna.

Vil prøve at finde ud af det ved lejlighed.

Tak.

Venlig hilsen

Bitten

Christian Lembourn

Hej Cay Erik

Har du mulighed for at slå Hans Carl Adolph Zoega op i Borgerbogen? Han har formentlig boet på Norderstrasse.

De venligste hilsner
Christian Lembourn

Ernst-Peter Bleshoy

Hej Cay Erik, Godt nyt år!

Måske kan Du hjælper mig engang til?

I kirkebogen St. Marien, Flensburg, 1745,  fand jeg følgende ægteskab registrering:

> 13. Januar 1745
Ist der Ehrenwohlgeachte Junggesell Jens Clausen, Bürger und Einwohner allhier,
mit der Ehr- und Tugendsamen Jungfru Catharina Lorentzen, des
Ehrenwohlgeachten Lorentz Petersen Eingesessener in Ellum des Amts Tondern
eheleibliche Tochter öffentlich allhier copuliert. <
[/i]

Det vil vær meget fint og interessant, når du kan finder han i Flensborg-Borgerbog.

Mange tak i forvejen

Peter Bleshoy


Cay-Erik Geipel

Hej Christian

her er han:

Nr. 12775 Hans Carl Adolph Zoega fra Kraulund, Tinglev sogn, krovært
blev borger den 27.2.1866 i en alder af 30 år. Bor hus nr. 152 Gebyrer for borgerskabet: 24 daler, 12 skillinge
Adresse 1868/69: Norderstrasse nr. 152

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Ernst Peter

han er desværre ikke med i bogen. Jeg kan ikke forklare det, muligvis er han blevet overset. Der er et par Jens Clausen, men de passer aldersmæssigt ikke.
Beklager

Venlig hilsen

Cay-ERik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ernst-Peter Bleshoy

Hej Cai-Erik,

mange tak for din hurtig svar.

Måske er der endda en lille chance for at finde ham.

Jens Clausen er på andere kirkebøger kilder nævnt som Jens Clausen Dam(m) eller kun Jens Dam(m).

Det vil være venligt, når du vil kigger engang til i Borgerbogen, måske kan du finder ham med de her navne.

Venlig hilsen

Peter

Cay-Erik Geipel

Jeg igen Ernst Peter

han er der heller ikke under navnet Dam(m). Men der var en Claus Jensen Dam og jeg tror det er en søn.

Nr. 5910 Claus Jensen Dam fra Rinckenis (Rinkenæs) (Wonbeck ?) - daglejer
Borger den 20.11.1779, Edsaflæggelse 14.2.1780
trolovelse 22.1.1779 - faderen Jens Clausen Dam i Wonbeck (Rinkenæs sogn), + 13.7.1785 (38 aar) i Skt Nikolai

bror til ovennævnte :
Nr. 5764 Lorenz Clausen Dam(m) fra Rinkenæs, styrmand
borger den 21.12.1776, ed 24.2.1777
gift den 7.8.1776, faderen Kötner (kådner) i Rinkenæs Jens Damm (kilde kirkebog Skt. Marien) boede Oluf Samson Gang fra 1777-1791 hus nr. 280

Jeg håber du kan bruge dem. Det ser jo ud til at det familien med de navne.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ernst-Peter Bleshoy

Hej igen Cay-Erik,

Engang til mange tak for din arbejd og hjælp.

Det er rigtigt, at begge er sønner af Jens Clausen. De er født i Rinknæs, men også i Rinkenæs kommer jeg ikke rigtigt foran. Jeg mangler informationer om Jens Clausens kone Catherine Lorentzen fra Ellum/Løgumkloster.

Men sådan er vores hobby, vi må aldrig miste tålmodigheden.

Venlig hilsen

Peter


Christian Lembourn

Hej Cay-Erik

Mange tak for din hjælp :-)

Hilsen Christian

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,

Vil du prøve at se efter om der står noget om:

Hans Jürgensen f. 27-feb-1843 og død 4-apr-1898, han blev gift med Catharina Margaretha Jensen 5-maj-1867 i Flensburg.

På forhånd tak
Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hej Ib

der er desværre ingen Hans Jürgensen i borgerbogen som stemmer overens med dine data. Der er selvfølgelig en hel flok med det navn, men den "seneste" Hans (Christian) Jürgensen som blev borger i Flensborg var født 1832 og blev gift 1858.
Har din Hans Jürgensen levet i Flensborg eller forlod han byen ?
Mangler du opslag ? Et eller to opslag er der altid tid til.

Venlig hilsen

Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,

Tak for du ville se efter Hans Jürgensen.

Han får en del børn som alle vist nok bliver født i Flensborg.
Oplysninger er fra Hans Jürgensen´s Bibel:

1.Hans Jürgensen, f. 27-feb-1843, d. 4-apr-1898.  Han blev gift med Catharina Margaretha Jensen, 5-maj-1867, f. 6-feb-1844 i Wallsbüll Flensburg (datter af Jens Christian Jensen og Mette Catharine Jürgensen), d. 16-dec-1919.
            Børn:
            i.   Jens Carstensen Jürgensen, f. 16-dec-1868 i Vesbye?, d. 6-jan-1885.
            ii.   Jens Christian Jürgensen, f. 18-mar-1872.
            iii.   Metthe Cathrine Jürgensen, f. 5-aug-1874 i Flensborg, d. 2-dec-950.  Hun blev gift med Kristian ?.
            iv.   Hans Christian Jürgensen, f. 24-mar-1877 i Flensborg, d. 2-jan-1955 i Amerika.
        2.   v.   Anna Bothilde Jürgensen f. 29-jan-1880.
        3.   vi.   Johannes Christian Jürgensen f. 6-mar-1882.
            vii.   Marie Fredericke Jürgensen, f. 12-nov-1883, d. ?
            viii.   Jens Carstensen Jürgensen, f. 27-jan-1886, d. 4-jan-1887.
        4.   ix.   Margaretha Jürgensen f. 20-feb-1890.

Jeg søger aner til Hans Jürgensen , Hvis du kan lave et opslag for mig? (undskyld det står lidt rodet]

Med venlig hilsen
Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hej Ib

jeg skal nok prøve på at finde din familie i Flensborg.
Jensen-familien fandt jeg i "Chronik des Dorfes Wallsbüll". Jeg har scannet siderne og sendt dem til dig direkte.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,

Det vil jeg være taknemlig for.

Og 1000 tak for de tilsendte sider, det er utroligt hvad du har fundet.

Jeg prøver nu at stykke det sammen, men har lidt svært ved det.
Eks.
Hvad er forkortelsen OO, hvad står det for?
Nr. 4. er vel et matr. nr.?
Hvad står Meynf.? et Stednavn går jeg ud fra.
Mvh.
Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hej Ib

oo står for vielse. Meynf. er Meynfeld (feld= mark) og det er Wallsbüll sogn.
Jeg har i dag ledt efter Hans Jürgensens dåb i Flensborg, dog uden held. Vielsen 1867 har jeg heller ikke kunnet finde i Wallsbüll. Har du den ? Og hvorfra ved du, at Hans Jürgensen er født i Flensborg ?
Jeg vil gerne hjælpe dig videre, men skal bruge lidt flere informationer. Ofte forveksledes også by med amt, således kunne det jo tænkes, at Hans Jürgensen var født et eller andet sted i amtet. Findes hans begravelse på AO - hvor ?
Jeg håber du ved, at du kan slå op i de sydslesvigske kirkebøger på landsarkiverne i Danmark. Det kan jeg som tysker desværre ikke, så jeg kan kun hjælpe dig i Flensborg amt.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Østerberg Bahr

Hej Cay-Erik Geipel.


DU har jo ofte hjulpet mig også -

Det lyder voldsomt urimeligt, at DU ikke kan slå op på de sydslesvigske kirkebøger via danske arkiver - jeg er måløs !!

Vi bliver jo underlagt EU i alle ender og kanter, fælles - alt muligt - men når man så har brug for en ikke hæmmende informationssøgning omkring disse landes tidl. grænser - kan det ikke lade sig gøre ? HVOR 3-KANTET !!

Har du prøvet at kontakte en folketingspolitiker på Christiansborg - eller evt. GRÆNSEFORENINGEN i København ??

Det kunne måske hjælpe med en lille artikel i nogle af de andre AVISER omkring emnet - både det ene og det andet sted.

Måske nogle artikler via GRÆNSEFORENINGEN også kunne medvirke til at være ØJENÅBNER på dette felt.

Græse-mennesker - har altid haft det sværere end andre - på nogle punkter - ØV !

Håber det snart bliver afhjulpet - dette "problem" - for OS - EUROPÆERE !

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Cay-Erik Geipel

Hej Lise

jeg er enig med dig, det er meget urimeligt, at jeg skal køre rundt i landet for at slå op i de sydslesvigske kirkebøger mens jeg ligesom danskere centralt kunne se dem allesammen fks. i Aabenraa. Det er "Nordelbische Kirche" som spærrer adgang for andre end danske statsborgere og denne regel er en del af kontrakten mellem de danske arkiver og "Nordelbische Kirche". Jeg har kontaktet dem, men jeg fik kun en meningsløs forklarelse. Det er nok pengene de får af slægtsforskere for at benytte kirkens arkiver som er det afgørende.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Lise Østerberg Bahr

#77
Hej Cay-Erik.


Jo, det er det sandsynligvis, som sædvanligt, men det burde kunne klares landene imellem, puljemidler o.l., hvis man VIRKELIG ER så seriøs m.h.t. at landene skal arbejde sammen uden disse græsehindrende foranstaltninger (ligesom A-kasseregler (efterlønsregler) m.v. der er UTÅLELIGE for menigmand), Skat og andre personlige problematiske hindringer der gør, at folk BLIVER meget landfaste, ... et organ - som man kalder det - i Sverige sidder /eller sad - ved ikke om han stadig gør, men en tidl. Dommer i EU Parlamentet Stig von Bahr (tidl. tjenestegjort hos Riksdagens Ombudsmän), och inom Regeringskansliet, samt vid Departmentet og meget andet, og sidder vist p.t. (stadig som formand for) i REGELRÄDET, (Regelrådet.se), et organ i Sverige, som nævnt, der skal medvirke til regel- og grænsehindringernes mindskelse og -afskaffelse - (og Danmark grænser jo til Tyskland som til Sverige, hvor der ovenikøbet er VAND imellem 10 min med færgen mellem Helsingør og Helsingborg, eller 15-20 min. over Øresundsbroen.

Det er lettere at komme på job fra Sverige til Sjælland end fra en midtsjællandsk stationsby - undtagen med PAPIRvældet der ofte, er DÈT der gør, at folk afholder sig fra at få job på den anden side af grænsen.

ICH BIN EIN BERLINER sagde en Amerikansk Præsident engang - og Berlinmuren er væk, gud ske tak og lov.

Ja, og VI ER EUROPÆERE, NORDEUROPÆERE - så - derfor må vi have regler VI kan imødekomme og benytte uden anstrengelser og hovedbrud, ja, som vi - som mennesker kan leve med - i disse lande.

Jeg har faktisk haft kontakt til den del af von Bahr slægten i Sverige - af andre grunde, og mener at vi SAMARBEJDER omkring Regelafskaffelse- og -formindskelse i DK har et nævn eller organ der medvirker - SAMARBEJDER med det, og jeg mener også at NORDISK MINISTERRÅD pgt. er medvirkende til sagen, evt. Jeg også ind imellem har deltaget i arrangementer, senest afholdt i Færøsk Pakhus, ved Islands Brygge, hvor den kendte restaurant NOMA ligger ved Udenrigsministeriet, hvor jeg i øvrigt i mange år har deltaget i sproglige kurser tidl.

Jeg skal forsøge at udbrede info om dette, som jeg plejer, men ting ta´r desværre meget meget meget lang tid herhjemme - pyha..... som en kæmpe oceangående damper, der skal vende 180 gr. - laaang laaang tid - desværre, men mange begge små - gør en stor å - som bekendt, så vi må alle sammen - sammen - UDBREDE div. urimeligheder der eksisterer, og så skal det nok blive ændret, det tror jeg på.


Godt nok er det Næringslivets talerør, men i Norge vil man også med i et REGELRÅDET så mon ikke vi kan få udbredt det til TYSKLAND også ??


Mange kærlige hilsener til dig fra
din "gamle" skolekammerat
Lise Østerberg Bahr - fra Vossberg 8, dengang.

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,

Tak, jeg fandt ud af det, og personerne er nu indtastet i mit slægtsprogram.
Det var jo lidt af en sidegevinst, Tak.

Vedr.: Hans Jürgensen, bliver de første børn født i Vesbye [1868 - 1872) de næste bliver født i Flensborg dog en enkel som fødes i Harrislee, de 4 næste bliver født i Flensborg, den sidste Margaretha Jürgensen bliver f. 20/2 - 1890.
Så de er måske gift i Vestbye, hvor det så end er?

NB. Der står på Hans Jürgensens bibel:
Hans Jürgensen i HOLT 19. maj 1858
Hans Jürgensen i Holt 26. December 1858

Måske hans konfirmation?

Du skriver:
"Jeg håber du ved, at du kan slå op i de sydslesvigske kirkebøger på landsarkiverne i Danmark. Det kan jeg som tysker desværre ikke, så jeg kan kun hjælpe dig i Flensborg amt"

Nej det vidste jeg ikke, troede kun det var nord Slesvig, men hvis der er nogle opslag du ønsker, kan jeg tage på Rigsarkivet og se efter.

Venlig hilsen
Ib Egebjerg Nielsen

Cay-Erik Geipel

Hej Ib

nej tak, jeg skal ikke bruge opslag. Jeg anmærkede blot muligheden med de sydslesvigske kirkebøger fordi du som dansker har det nemmere end jeg at slå op i de sydslesvigske sogne uden for Flensborg.
Det sted du nævner som Vesby er nok den by som hedder "Weesby" nu. Såvel Holt som Weesby tilhører Medelby sogn og jeg synes du burde slå op der for at finde Hans Jürgensens dåb. Det er desværre ikke Flensborg amt mere og ligger dermed udenfor mine muligheder.
Weesby, Holt, Medelby og Wallsbüll (inkl. Meyn og Meynfeld) ligger i naboskab til hinanden, så det er altså Medelby og Wallsbüll sogn det hele drejer sig om. Jeg kan kun hjælpe i Wallsbüll fordi amtsgrænsen ligger lige mellem Wallsbüll (Flensborg amt) og Medelby (tidligere Tønder amt).
Prøv du at finde Hans Jürgensens fødsel/dåb, muligvis også vielsen i Medelby sogn. Har du bagefter brug for opslag i Wallsbüll må du gerne sige til, bedst med en mail direkte.


Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ib Lucas Egebjerg Nielsen

Hej Cay-Erik,

Jeg var Rigsarkivet i dag og takke være dig, fandt jeg Hans Jürgensen fødsel og en hel del andre i familien.
Så 1000 tak for dine oplyninger, det hjalp mig til at komme videre.


MVH
Ib Egebjerg Nielsen

lis teilmann

Hej Cay Erik

Jeg er på min vej stødt på  dette par :

Tømrer Johan Christian Clausen og hustru Marie Elisabeth Berg bosiddende i Flensborg, 
De får i 1858 d. 23. januar en søn, ved navn Nicolaus Carl Christian Clausen, der siden tager til Danmark.

Er det mon muligt, på denne spinkle baggrund, at finde noget i Borgerbogen for Flensborg ? 

    mvh Lis.

Cay-Erik Geipel

Hej Lis 

mon ikke det burde være ham her:

nr. 13014 Johann Christian Clausen fra Süder- St. Jürgen (Flensburg ?) - tømmersvend
43 år gammel (da han blev borger 1866), hus nr. 877 (i dag : Johanniskirchhof 3 I - der ligger en skole nu), borgersøn, borger den 13.4.1866
født 5.3.1823, faderen borger (?) og skomagermester Hans Clausen og Dorothea, Johann blev gift den 2.5.1852 (29 år) som tømmermand (kilde kirkebog St. Johannis), folketælling 1855 bor han Plankemai hus nr. 58/59, adresse 1868/69 Dammhof hus nr. 889 (nr. 4 i dag)

Erhvervet og vielsesdatoen passer jo fint til dine data. Hustruerne nævnes desværre ikke i borgerbogen.

Han har 3 brødre:
nr.11415  Hans Clausen født i Flensborg Süder St. Jürgen den 5.8.1825, erhverv Stellmacher (karetmager)
nr. 11754  Niels Eduard Clausen, født Flensborg Süder-St. Jürgen 8.2.1821, bødker
nr. 13211  Nicolaus Martin Clausen, Født 11.9.1816, som foroven, commis, bogholder

Borgerbogens numre går til 13306, så sidstnævnte var en af de sidste som blev borger i Flensborg.

Jeg har ikke kunnet finde faderen i borgerbogen, men med disse oplysninger burde du kunne finde ham i kirkebogen.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Michael Lundegaard Augustesen

Hej Cay Erik
Tusind tak for hjælpen, det bragte mig et stort skridt videre!
Mvh Lis.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Helle Jespersen

Hej,
Jeg er ikke helt fortrolig med de tyske opsagsværker, da jeg endnu ikke er så garvet en slægstforsker. Mit tysk fejler ikke noget. :)

Men jeg mangler tre søstre til min farfar. De tre piger er alle født i Flensborg. Formentlig mellem 1910-1920. Min farfar skulle være den sidste, og han er født i 1920, dog i Nakskov, da familien ville tilbage til DK da det var muligt grundet afstemningen i 1920. Jeg har navnene på dem, men aner ellers intet om dem ud over at de to af dem har stået vidner til hinandens bryllup. Men jeg har ikke fundet vielerne endnu, det er blot noget jeg har fået fortalt af noget familie.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Cay-Erik Geipel

Hej Helle

i Tyskland gælder følgende frister for frit tilgængelige persondata:

fødsler ældre 110 år (dvs. 1902 og før)
vielser ældre 80 år  (1932 og ældre)
dødstilfælde 30 år  (1982 og ældre)

Dvs. at attester ang. de personer du efterlyser ikke er frit tilgængelige og ikke foreligger på Flensborgs arkiv. I Tyskland er der civil personregestrering hos "Standesamt" og der vil du kun få attester vedkommende direkte aner (forældre, bedsteforældre osv.). Jeg kan kun anbefale dig at finde efterkommere til din farfars søstre og bede dem henvende sig til Standesamt i Flensborg. Det koster 10 Euro pr. attest.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helle Jespersen

Tak skal du have. Jeg tænkte nok det ikke skulle være så let at finde dem. :(

Jeg må se om jeg kan finde dem på anden måde, men hvis ikke en slægstforsker jeg kender har kunne finde dem, så tvivler jeg på at jeg selv kan heller. Han havde dog ikke været på arkivet i Flensborg.  Men han sagde så godt nok også, at ham mere var interesseret i min farmors slægt end min farfars, da det er min farmors slægt han selv er ud af. Så naturligvis har det nok mere interesse.

Men tak for svaret alligevel
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Hej Cay-Erik,

Jeg vil også gerne benytte mig af dit gode tilbud.

Det drejer sig om skipper Hans Mathiassen, som skulle være født i Flensborg. Han flytter på et tidspunkt til Kerteminde, hvor han bliver gift i 1775 med Anna Dorthea Carlsen. I 1778 får de datteren Anna Marie Caroline Mathiassen. Angiveligt flytter han til Norge engang i starten af 1800-tallet. Jeg har denne oplysning:

Id: 7073
Fornavn: HANS Fødested: FLENSBORG Borgerskab:
Lbnr: 9041 Efternavn: MATHIASEN Bosiddende:   ØT:
Alder:   Eksamensdato: 1801-03-21 Udnævnt: 
Død:   Afsked:   No

Kilde: www.skippere.dk v/ Erik Boysen

Det er nok ikke så sandsynligt, at han står i borgerbogen i Flensborg, men man ved jo aldrig. Jeg har en formodning om, at han også var købmand.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Cay-Erik Geipel

Hej Birgit

beklager, men "din" Hans Mathiasen er ikke med i borgerbogen. Nok er der en Hans Matthiesen som er skipper, men han er født 1788 og det kan jo ikke være ham. Alle de andre passer tidsmæssigt ikke.
Flensborgs kirkebøger frem til 1869 kan ses på de danske landsarkiver.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Maria Schnell Beeken

Hejsa

Jeg har en Tipoldefar der hedder August Jacob Schnell, som skulle være født i Flensborg 25. august 1847. Død 1898 i Aarhus.

Håber du kan hjælpe, jeg er nemlig strandet ved ham.

Mvh.
Maria Beeken
beeken@mail.dk