Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Johann Friedrich Brodersens dåb i Skt. Nikolai sogn 1858
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Vielsen i Skt. Marien sogn 1886
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Forældrenes vielse
Hvis du vil forske videre kommer du nok ikke udenom at besøge et arkiv i Danmark eller selv at forske i Flensborg. Eller også du tegner et abonnement hos archion.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Flemming Hjorth

Hjerteligste tak for informationer og vedhæftninger. Det giver et godt springbræt for videre undersøgelser.

mvh Flemming Hjorth

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Kan du prøve at finde (skrædder) Hans Autzen født 28. 5. 1830 i Flensburg, død 22. april 1890 i Langenhorn. Hans far skulle være Peter Andreas Autzen.

Det er faderens og dennes families herkomst som er interessant, efterkommer kendes.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Kan du også klare denne:

André/Andreas Martin Peter Autzen - han skulle være født i Flensborg i 1875.

Han skulle så på et tidspunkt være udvandret til Antwerpen i Belgien.

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Hej Christian

du er heldig, jeg har for tiden et abonnent hos Archion (og Ancestry) oder fandt jeg (se vedhæng):
1) dåben af Hans Autzen i Skt. Johannis sogn 1830
2) kartotekskortet til den civile fødselsattest af Andreas Martin Peter Autzen
3) Den civile vielsesattest af Andreas Martin Peter Autzen 1904 i Hamborg.
Dåben af sidstnævnte fandt jeg ikke i Flensborg og det er lidt mystisk med navnet siden moderen den 13.6.1875 bliver gift med Christian Asmus Diekmann. Men i sønnens vielse oplyses, at moderens ægteskab med Diekmann blev skilt igen. Også Andreas Martin Peter Autzens ægteskab blev 1928 skilt igen (se anmærkningen til højre i vielsen). Jeg kan bekræfte, at ancestry har informationer om hans udvandring til Belgien, men de oplysninger har jeg ingen adgang til.
Jeg tror, at Andreas blev født uægte og faderen hed Autzen med efternavn. Men siden moderen blev gift med Diekmann 3 måneder før Andreas´ fødsel blev barnet nok registreret som barn af Diekmann.

Håber det hjælper lidt og sig til hvis der er noget du ikke kan læse eller tyde. Kopierne kommer i portioner p.g af begrænsning af filer
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Andreas ´ fødsel
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Vielsen i Hamborg
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Den kirkelige vielse i garnisonskirken i Flensborg. Det er den sidste vielse på siden.
Men dåben fandt jeg heller ikke her.
Diekmann va soldat og stammer fra Dänischenhagen ved Kiel. Moderen er datter af skipper Andreas Karl Lassen i Flensborg. Hvordan efternavnet Autzen kom ind i billedet ved jeg stadig ikke.
Desværre kommer jeg ikke på arkivet i Flensborg mere regelmæssigt. Derfor kan jeg ikke finde fødselsattesten frem, men den vil sikkert heller ikke levere flere oplysninger.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Jeg siger dig tusind tak for din hjælp - og du behøver ikke lede videre.


NB:

www.archion.de

Jeg ser så, at Slesvig Holsten nu er med på denne hjemmeside - det er nyt for mig; men glædeligt at jeg så kan dyrke mine Autzen-aner fra Jørl sogn og tilbage til Rylskov sogn, som ligger lige syd for Flensborg.

Det bliver så i løbet af denne vinter, når jeg har fået samlet sammen til en samlet måneds undersøgelser, så jeg kan udnytte måneds-abonnementet  :D

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helene Pedersen

Hej Cay-Erik
Jeg kan se at du har abb. på Arcion. Hvis du endnu har det, ville du måske se efter to oplysninger.

En afdød i Kirchengem: Süderstapel. Kirchenkreis Schleswig.Jeg har været både i København og i Åbenrå; men siderne mangler i Microkortene over døde 1850-1869, selvom der står at de er der.
Jeg søger Anna Maria Lorentzen gift Sievers død; hun er død efter 1845.
Hendes mand Peter siever er død år 1844 i Süderstapel. Det har jeg.
Anna Marie benævnes: Maria Lorentzen- nogle gange Anna Magrethe Lorentzen i KB i Süderstapel. Hun er født i Leck år 1782.

Hun findes i denne FT 1845
Sydslesvig, Süderstapel, Dorf Nordstapel, Freistellegebäude. 35, FT-1845 C9635
Maria Sievers, 65 år Witve, Mietsfrau, erhalten Unterstützung aus der Armenkasse. Født: Leck
Jeg har set i de håndskrevne FT fra 1860, og har ikke fundet hende der.

Den anden afdød jeg søger er fra Kirchengem: Esgrus. Kirchenkreis Anglen.

Anna Catharina Schoof, hun er født i Hollingsted år 1801. Det har jeg.
Hendes mand er Henning Diederichsen; han er død 1873 i Esgrus. Det har jeg.

Men der er kun døde på Microkort til og med 1876. Håber du kan hjælpe mig her i Nordsjælland.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Cay-Erik Geipel

Süderstapel er ikke med hos Archion.
Anna Catharina Schoof (Diedrichsen) fandt jeg ikke begravet i Esgrus frem til 1900. Hun er nok død hos et af børnene udenfor Esgrus sogn.
Jeg hjælper gerne med opslag, men så skal tidsrummet bestemmes lidt mere nøjagtigt. Uden alfabetisk register skal kirkebøgerne gås igennem side for side og det er for tidskrævende - især når bøgerne er dårlige at læse.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helene Pedersen

#553
Hej Cay-Erik
Tusind tak for at du så efter dem.
Så vil jeg prøve, ar skrive til et Arkiv i Schleswig for at finde Maria Sievers død.
Anna Cathrina Schoffs børn boede forskellige steder, en bl. a i Haderslev. Så det kan nok være svært at finde hende død.

Skal der være en bog markert i Archion før Kirkebogen er scannet?
Der er timeglas, bøger og andre mærker.
Så kan jeg jo holde øje og tage et abonemet engang.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Cay-Erik Geipel

Det er bedre at henvende dig til kirkearkivet i Kappeln (i stedet for arkivet i Slesvig):
https://www.kirchenkreis-schleswig-flensburg.de/kirchenkreis/kirchenkreisarchiv.html

Der er kontaktdata på siden.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helene Pedersen

Hej
Cay-Erik.
Tak, for jeg havde jo nok skrevet til Schleswig.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Kirsten Kristiansen

Hej Cay-Erik
Måske kan jeg få hjælp til denne familie fra Slesvig-Holsten: Jess Mathiesen f. ca. 1753 og hustru Ane Margr. Dorhtea Jensen f.ca.1755 .

De får flg. børn:
Mathias Jessen f. ca. 1799 Slesvig-Holsten
Ane Margr. Jessd. f.ca. 1780 i Slesvig-Holsten
Peder Friedrich Jessen f. ca. 1783 i Bôhl, Angel
Marie Margr. Jessd. f.ca. 1786 Havetoft, Angel
Jess Mathiesen f.ca. 12.apr. 1788, Damholm Havetoft død apr. 1788
Jess Mathiesen f. 15. maj 1790, Damholm , Havetoft

Resten af børnene fødes i Danmenark på Lolland, Hvor faderen er gårdmand. Jeg har ikke fundet, hvornår forældrene er gift, men har set et sted, at moderen var dansk.

Med venlig hilsen

Kirsten Kristiansen

Cay-Erik Geipel

Hej Kirsten

de oplysninger du kommer med er for sparsommelige til at søge. Slesvig-Holsten er et stort område og har rigtig mange sogne og Jessen, Matthiesen og Jessdatter eller Jensen er meget hyppige navne. Oplyser faderens begravelse ikke hvor han er født ?
Beklager ikke at kunne hjælpe på det grundlag.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kirsten Kristiansen

Hej Kay-Erik
Tak for svar, desværre står der ikke noget om fødested ved død forældrene.

Venlig Hilsen
Kirsten Kristiansen

Preben Koefoed

Hej Cay-Erik

Du skulle vel ikke kunne finde en person, der hedder Carl (Johannes) Kisner?

mvh Preben

Cay-Erik Geipel

Beklager. Intet fundet. Hvilket område taler vi om ? Hvilken tid ?
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Hej Cay-Erik

Du kunne ikke oplysse mig om hvor Anna Amalie Wilhelmine Nikkels født ca 1836 i Flensborg er blevet gift med Skræder Christian Ludvig Enevold Christoffersen født 10 okt 1844 i Torup, Sct. Catharinæ Sogn,  Ribe Herred, Ribe Amt.

FT 1870:
Folketælling-1870:
Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Grønnegade,  628,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Christian Ludvig Enevold Christoffersen, 25, Gift, Huusfader, Skræder, Ribe 
Anna Amalie Wilhelmine Nikkels, 34, Gift, Huusmoder, Flensborg 
Waldemar Sillesen, Under 1 aar, Ugift, Barn, Fattigforsørgelse, Ribe 

Jeg har søgt i Kirkebøgerne i Ribe uden at finde den.


Anna Amalie Wilhelmine Nikkels dør 1879 uden at der står andet end at hun er Skræder Christian Ludvig Enevold Christoffersen hustru og at hun døde på ribe Amtsygehus   ( i forbindelse med en fødsel hvor også sønden døde.)

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Inge Busck Andersen

#562
Hej Svenn Chr.

Det kan jeg - med hjælp fra FamilySearch 😉. De bliver viet 29. december 1866 i Ribe Domsogn. De ses også i register viede og døde for Ribe Domsogn

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17148249#188601,31878694

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17148249#188601,31878582

Venligst Inge

Svenn Chr. Trønning

Til Inge Busck Andersen.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp. Nu ved jeg at hun er født 10 september 1835 i Uhlenhoft i Flensborg.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

Jeg har forgæves  ledt efter dåben i de 3 flensborgske sogne. Hvilken kilde har du ? Jeg kender intet sted i Flensborg som hedder Uhlenhoft. Men jeg ved jo heller ikke alt.
Der findes en landsby Uhlenhorst (Dänischenhagen sogn) i Eckernförde amt - men det har jo intet med Flensborg at gøre.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Hej Cay-Erik

Jeg har oplysninger fra Ribe Domsogn og Landsogn Kirkebog side 191 nr. 14. Opslag 171, Kontraministerialbog 1866-1878.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125792#167936,28203103
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125792#167936,28203103
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Inger Toudal


Ved vielse læser jeg: Født i Uhlenhorst. Konfirmeret 1851 i Preetz.

Her er FT-1870, Ribe: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=54435#54435,11917787

- mener, Anna Amalies fødested er noteret som Rensborg. Jf. stort R i Ribe, der står mange steder på siden.

ddd.dda.dk er fødestedet tydet som Flensborg.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Svenn Chr. Trønning

Til Inger Toudal.

Endnu en gang vil jeg sige dig mange tak for din hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Cay-Erik Geipel

#568
Ja, der står tydeligt født i Rensborg. Og i vielsen født i Uhlenhorst. De sogne er ikke med (endnu) hos Archion, så der kan jeg ikke hjælpe. Amtsgrænserne er nok blevet forandret i tidernes løb. Dengang var det Rensborg, omkring 1920 Eckernförde amt. Men det kan  jo være uvedkommende. Som sagt, Uhlenhorst er Dänischenhagen sogn.
Men Flensborg er der helt sikkert ikke tale om.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svenn Chr. Trønning

Hej Cay-Erik.


Jeg vil gerne endnu en gang sige dig mange tak for din hjælp til mig.

Desværre så fik jeg ikke kirkebogen for hendes fødsel, men jeg fik rettet Flensborg til Rensborg.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning