Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Hej Birgit

jeg tilbyder opslag i Flensborg borgerbog og der findes de nævnte personer ikke (købmænd skulle heller ikke blive borgere i Flensborg).
Kirekbøgerne i Skt. Maria sogn starter 1763, i Nikolai sog 1637 - men de er af så dårlig kvalitet at det vil tage lang tid at gennemforske dem. Det kan jeg ikke yde.
Jeg er (næsten) altid parat til at lave nemme enkelte opslag i Flensborg, men her kan jeg ikke hjælpe. Beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hej Cay-Erik,

Tak for dit svar :-) Jeg havde håbet lidt på, at faderen stod i borgerbogen. Du siger, at kirkebøgerne er svære at tyde, men jeg kunne godt tænkte mig selv at gøre et forsøg, findes kirkebøgerne for Nicolai sogn på nettet?

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Cay-Erik Geipel

Nej, de findes ikke på nettet. Du kan se dem enten på arkivet i Flensborg eller på kirkearkivet i Kappeln.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hej Cay-Erik,

Tak for dit svar:-) Så tror jeg, jeg lader det ligge:-)

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Inger Buchard

Birgit: Du kan se de sydslesvigske kirkebøger til ca. 1875 på mikrokort på nærmeste afdeling af Rigsarkivet
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Cay-Erik Geipel

Ok ja, det glemte jeg at nævne.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hej Inger,

Tak for oplysningen:-) Desværre er der langt til den nærmeste afdeling.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Præsten i Bov sogn - Detlev Lorentzen Jessen, født i Flensborg bliver gift i 1662 som følgende:

http://wiberg-net.dk/1424-Bov.htm

4. 1659 [Fp. v. Rytteriet . . .] Detlev Lorentzen Jessen, f. Flensborg; F. Lorentz J., Byfgd.; St. i Kønigsberg 44, Rostock 51, Helmstedt 55, Kbh. 57; see Etm.; [† 27/12 1699; (J. 905; Køn. Matr. I. 465; Rost. Matr.); Achelis I, nr. 2172].

Gift i 1662 med Anna Catharina, datter af Daniel Augustin - i Sankt Nicolai kirke (Flensborg ?).


Se opslag 43 fra Bov sogn:  https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=201045#201045,38071695

Har du mulighed for at verificiere dette,

* vielsen i Flensborg ?, og ikke mindst,

*  hvornår Anna Catharina er født ?
* hvem hendes forældre er ?

Det skal bruges til at opdatere Wiberg's præstehistorie.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Cay-Erik Geipel

Jeg prøver. Dog går kirkebøgerne ikke i alle sogne så langt tilbage.
Jeg kommer først på arkivet igen overnæste mandag.

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

#399
Citat fra: Cay-Erik Geipel [1693] Dato 25 Aug 2016 - 10:36
Jeg prøver. Dog går kirkebøgerne ikke i alle sogne så langt tilbage.
Jeg kommer først på arkivet igen overnæste mandag.



Tusind tak.

Lidt flere oplysninger om præsten i Bov, som jo skulle have været født i Flensborg:

Præsten Detlev Lorentzen Jessen, dør 27. december 1699 - 74 år 8 dage gammel (altså født december 1625), og havde her forrettet tjenesten som præst i Bov i 41 år; se kirkebogen for Bov, opslag 79.

Efterfølgende præst er så dennes søn Daniel Jessen.


Daniel Jessen's søn Henrich Danielsen Jessen, også præst i Bov efter dennes far, skulle være født i Flensborg 12. april 1699; - Daniel Jessen synes at være gift (i Bov ?) i 1697 med Maria Wolf'es fra Tønder (?): se Bov opslag 48.

Maria Wolf'es - er det denne som datter af Johannes Wolf, præst i Ubjerg, født i 1682. Se denne: http://wiberg-net.dk/A-Ubjerg.pdf - hendes alder ved død vil så givet give forklaringen.


Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anita Haas

Hej.

Jeg ved ikke, om du er den rette at henvende sig til, men jeg prøver lige alligevel.
Jeg har en:

Johannes Haas, opført i folketælling i 1803 som 12 år, født i 1791 i Slesvig-Holstein amt, Slesvig-Flensborg Herred, Grossenwiehe sogn.

Når han er opført i Flensborg herred, findes han så i dine registre.

Hans mor står opført som:
Hanna Maria Jürgensen født i 1753
Søskende:
Anna Catharina Haas født i 1786
Andreas Haas født i 1789

Hvis ikke du kan finde ham, har du så en god ide til, hvor jeg kan henvende mig eller evt arkiv, jeg kan besøge.

På forhånd mange tak
Anita Haas

Cay-Erik Geipel

#401
Hej Anita

mine opslagsmuligheder hjælper ikke her. Großenwiehe ligger i Flensborg amt og de tilsvarende kirkebøger findes på arkivet i Flensborg. Men du kan frem til 1869 også se dem på mikrofiche på de danske landsarkiver.
Der findes en del "Haas" i Flensborg bys borgerbog. Hvis dine efterforskninger fører derhen vil jeg gerne slå op.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Anita Haas

Hej Cay-Erik.

Tusinde tak for dit svar. Hvis jeg tror, du kan hjælpe mig på et senere tidspunkt, vender jeg tilbage til dig igen.
Foreløbig tak, og tak for din hurtige respons.

Mange hilsner
Anita Haas

Cay-Erik Geipel

Hej Christian

jeg fandt ikke vielsen i St. Nikolai sogn i Flensborg. Mon ikke blot vielsen blev gennemført der og nedskrevet i Bov ? Desværre er det nedskrevne fra den tid også meget utydeligt og uden videre informationer.
Men jeg fandt to anetavler, nedskrevet af latinlæreren og genealog i Flensborg Olaus Moller (1749-1795) som omhandler familien. Af den fremgår, at Anna Catharina var datter af Daniel Augustin i Garding.
Der skrives:
Dethlev Jessen, Feldprediger bey dem königlichen Regiment zu Pferde, wurde 1659 Pastor zu Bouw in der Wieß-Harde des Amtes Flensburg. + 29.Dez. 1699
.... (et tegn som nok skal betyde gift) ab 9.7.1662 Anna Catharina, Daniel Augustin, Einwohner in Garding und Landsessen in Eiderstedt vgen (nok = vorgenannte) Tochter geb. 1643 Anmærkning: Sd Amders geb. Schweinek aus Eiderstedt

Jeg scanner disse to tavler og sender dem direkte. Håber det hjælper videre.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for hjælpen - og det giver glimrende input til opdatering af Wiberg. Jeg glæder mig til at se det fremsendte, men det bliver så først i morgen - i dag må være nok for mit vedkommende  :)

Hilsner
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Blot som opfølgning på Bov sogn:

Her ses  - https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=201045#201045,38071695 - præsten Detlef Jessen's giftermål i 1662 med Anna Catharina Augustinis i Sct. Nicolai kirke - ved diakon Olav Müller.


Kan de se, om der var en sådan diakon Olav Müller ved Sct. Nicolai kirke i Flensburg ? - for det kunne jo være i kirken i Eiderstedt eller Husum.

Hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

John Thomsen

Hej Cay-Erik

Det er første gang, jeg støder på sådan et navn, siden jeg som barn i 60'erne havde en jævnaldrende kammerat, som boede på Amager - det er vel ikke dig?

Nå, til sagen; mon du skulle kunne finde noget på disse personer:

Martha Sophie Langenhagen, *25/6 1902 i Hamborg, ~1/12 1922 ->Schultz og død 7/8 1972 i Aabenraa.

Forældre: Herr Langenhagen, som vel må være fra 1870 eller før, og
Emilie Kreuzer, som må være fra 1875 eller før, og død 1944, hvor hun angiveligt druknede i Elben.

Ifølge familietraditionen skulle dette Kreutzer-navn relatere til en afstamning fra zaren i Rusland.

Venligst
John

Cay-Erik Geipel

Hej John

jeg har aldrig boet i Danmark, så din barndomskammerat må være en anden en.
Nu tilbyder jeg opslag i borgerbøger for Flensborg og Aabenraa - dog ikke Hamborg.
Men jeg prøvede alligevel og fand dødsattesten på en Emilie Kreutzer født Haupt  (nr. 845/1945)
Hun boede i Hamborg, Lincolnstrasse 13 2. sal og blev den 17.3.1945 kl. 9 fundet død i floden Elbe ved fiskemarkedet i Skt. Pauli. Hun er født den 15.11.1878 i Naumburg an der Saale, far og mor ukendt ligesom familiestanden. Som dødsårsag skrives: druknet, selvmord

Mere kan jeg desværre ikke hjælpe med.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Til Christian:

Det er rigtigt nok, at der står han blev viet i Skt. Nikolai kirke. Men mon ikke det kunne være ment, at han blev viet i Skt. Nikolai sogn (i stedet for kirke) ? Jeg fandt jo ikke vielsen i kirkebogen Skt. Nikolai. Der står også, at brylluppet blev holdt i Joachim Mancinu s (Mancinu) hus.
Joachimus Mancinus fra Wismariensis (nok Wismar i dag - Bützow i Mecklenburg-Vorpommern) var "Medicinae Doctor" (kilde borgerbogen nr. 2004) altså læge. Fordi han var læge slap han for at betale borgerskabsgebyrer. Joachims far var Georg Mancinus, født i Schwerin, rektor og konrektor i  Bützow og Wismar. Joachim blev 1619 livlæge (siger man sådan ?) hos hertug Hans d. y. i Sønderborg og samtidig læge i Flensborg. Adressen var Holm 1634 - det er hus nr. 453, (nr. 43 nu).
Ja, 1662 var Olaus Moller (1617-1685) diakon i Flensborg Skt. Nikolai 1644 - 1680 (fra kilde Otto Arends "Gejstligheden i Slesvig og Holsten") og pastor 1656-1659 og 1676 - 1680 i klosteret og 1680 -1685 i Skt. Nikolai sogn.
Denne Olaus (Claus) Moller stammer fra Frørup, Oversø sogn, hans far var møller Claus Jensen, moderen Catherina Jordt. Og han var ane (bedstefar/oldefar ?) til den senere latinlærer og genealog Olaus Henrik Moller som har lavet anetavlerne jeg tidligere sendte dig.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Til John

fødsler efter 1901 og vielser efter 1920 er ikke med i de kilder jeg kan slå op i.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Konstmann Autzen

Hej Cay-Erik

Tusind tak for svaret - og så fik vi også hele teksten med stedet for brylluppet og måske endog selve vielsen med, dejligt. Og da heldigt, at præsten (= og som jo også var gommen) selv har skrevet om vielsen i kirkebogen for Bov sogn.

"Livlæge" - ja det er givet det helt korrekte ord, se denne:

https://da.wikipedia.org/wiki/Livl%C3%A6ge

Mange hilsener - "fra de varme lande"
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lone Bergmann

Hej Cay-Erik

Jeg har forsøgt at sende nedenstående til dig på din mail, men fået den retur:


Som du nok har bemærket, har Inger G. Rasmussen og jeg lavet vejledninger i slægtsforskning i udlandet, som er lagt på Slægt og Data.

Du tilbyder opslag i borgerbøger. Må vi skrive i vejledningen, at du gør det?


Kommer du til slægtsforskerdagen i Flensburg 12. november?

Inger og jeg kommer for at knytte kontakter, der kan være DIS-medlemmer behjælpelig før og evt. under besøg på arkiver, biblioteker og besøg hos foreningersyd for grænsen.

Hilsen Lone Bergmann



Cay-Erik Geipel

Hej Lone

i må gerne gøre opmærksom på at jeg tilbyder opslag i borgerbøger og ja, jeg regner med at være med til slægtsforskerdagen i Flensborg.
Har du en .com - mail ? Dem har jeg spærret for fordi jeg får alt for mange usmagelige spammails.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Benjamin Asmussen

#413
Hej Cay-Erik

Mange tak for dit tilbud om opslag.

Jeg har længe været på udkig efter oplysninger om min tipoldefar Kasper N. Asmussen (født 1841), som iflg. folketællingen fra 1885 skulle være født i Flensborg. Da jeg ikke kender hans fødesogn, har jeg ikke kunnet komme videre med ham, hvor mit efternavn ellers kommer fra:
http://www.onlinearkivalier.dk/cid15357911

Han må være taget fra Flensborg til København i slutningen af 1850'erne som en ung mand - mon han findes i bogen, eller måske hans familie, som jeg desværre slet ikke kender til?

Med venlig hilsen og på forhånd tak.
- Benjamin Asmussen
Med venlig hilsen

- Benjamin Asmussen

Enevældens Erhvervsleksikon:
http://oldenburgbusiness.net/

Cay-Erik Geipel

Han er desværre ikke med i borgerbogen. Sikkert er hans far det, men det er jo rent gætværk hvad han hed. Hvis du kan vente vil jeg næste mandag prøve at finde hans dåb.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Benjamin Asmussen

Hej Cay-Erik

Mange tak for opslaget - hvis der var en mulighed for at finde hans dåb, ville jeg være meget taknemmelig.
Med venlig hilsen

- Benjamin Asmussen

Enevældens Erhvervsleksikon:
http://oldenburgbusiness.net/

Cay-Erik Geipel

Her er dåben (Skt. Marien sogn):
Nr. 171/1841 født 24. 9.1841, dåb 8.10.
Caspar Matthies Friedrich Asmussen, ægte søn af handelsmand
Jens Hans Asmussen og Metta Sophia
født Krentel
Fadderne:
1) Caspar Matthies Friedrich Tiedemann
2) Lorenz Petersen
3) Elsabe Agathe Reimers født Møller

Han konfirmeres 1857 i Skt. Johannis sogn

Forældrenes vielse den 18.10.1840 Skt. Marien sogn:
Jens Hans Asmussen, daglejer her i byen, en søn af afdøde grenader Jens Hansen Asmussen og Anna Elisabeth Catharina Heckmann; med Metta Sophia Krentel, her i byen, afdøde snedker i Vejle Johann Georg Krentel og afdøde Christine Juliane født Johannsen ægte datter (offentlig vielse)
Brudg. Vacc. Attest d.d. 10. 10. 1812 Flensborg, af Lorenzen
Brudens      " d.d. Vejle 9.3.1811 af Klevesahl

Jes Hans Asmussen (fornavnet skifter mellem Jes og Jens i ft og kirkebøger) dør den 30.1.1881 og begraves den 7.2.81 i Skt. Marien sogn:
Jens Hans Asmussen, 68 år, 11 måneder gammel, Höker, her i byen, efterlader sin
hustru Metta Sophia født Krentel (copulation 1845 nr. 45 - det er nu  nr. 43 !) og følgende
børn:
1. Caspar Friedrich, 36 år
2. Johann Georg, 34 år
3. Andreas Carl, 32 år
4. Christian Andreas, 26 år
Forældre til den afdøde: Anna Elisabeth Catharina Heckmann og grenader Jens Hans Asmussen

Civil dødattest nr. 70/1881
Metta Sophie Asmussen født Krentel dør i Flensborg den 11.8.1885, attest nr. 509/1885

De sydslesvigske kirkebøger kan du se på nærmeste landsarkiv i Danmark - hvis du vil forske mere.
Du skylder en flaske rødvin.

Jeg sender kopier af kirkebøgerne direkte, de fylder for meget her.

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#417
Du finder Johann Georg Krentel med sin (nok 1. hustru) her i ft:
http://www.ddd.dda.dk/asp/vishusstand.asp

og Mette Sophias dåb her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=171594&side=149

Johann Georg Krenkels vielse er her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=171594&side=137
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Det ser ud til, at sønnerne Andreas Carl og Christian Andreas blev gift og døde i Flensborg.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de