Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Hej John

i dit tilfælde hjælper borgerbogen for Flensborg by ikke videre. De steder du nævner hører ikke til Flensborg by, dog ligger de i Flensborg amt.
Hivs du meddeler hvad du vil vide om de personer hhv. hvad du allerede selv har, vil jeg da gerne se om jeg kan finde noget næste gang jeg er på arkivet.
Bollingstedt tilhører Slesvig amt - der har jeg ingen muligheder.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Githe Gry Jørgensen

Hej Cay-Erik.

Jeg er interesseret i at vide om der står noget om familien Helm.

Det jeg har er
Henrich Helm gift i 1732 i Førslev sogn,Sorø amt. Han dør i 1761 uvist hvor.
Han får følgende børn

Frederik Helm født i 1732 i Førslev sogn,Sorø amt
          Han får en søn Henrich Helm i ca 1768 som i 1810 i følge et skifte bor i Arnis sogn, Holsteen
Herman Helm født ca 1737-1739 uvist hvor
Baltharzar Helm født ca 1734-1747 uvist hvor

med venlig hilsen
Githe Gry

Cay-Erik Geipel

Hej Githy

der er ingen Helm med i borgerbogen for Flensborg. Der er en Lorenz Markus Helms, malerfrimester fra Eckernförde som blev borger 1800. Jeg tror dog ikke han er en af "dine".
Arnis ligger i Slesvig amt og der kan jeg ikke hjælpe. Kirkebøgerne for Arnis kan du se på de danske landsarkiver.


Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

John Pedersen

Hej igen Cay-Erik

Jeg vil blive glad for en hvilken som helst oplysning du kan komme med vedr. de tre personer Jacob Detlef Hansen, Hans Hansen (faderen) og Mathias Petersen (svigerfaderen). Jeg vil også blive enormt glad for evt. oplysninger om disses ægtefæller.  Jacob Detlef Hansens hustru skal hedde Christina Petersen født 29.06.1834 i Harrislee og død 24.09.1834). Hvor og hvornår ægteskabet er indgået ved jeg ikke. Deres søn er Jes Peter Hansen (født 9.04.1878 og er min oldefar). Selv den mindste oplysning vil jeg sætte stor pris på.
De oplysninger jeg har beskrevet, er de eneste jeg har. 

Med venlig hilsen
God weekend

John E. Pedersen


Cay-Erik Geipel

#34
Hej Helle

i dag fik jeg tid til at lede efter familien Storm i Flensborg - desværre fandt jeg ikke meget ud over ft 1855.
Henriette F. C. Storm født Gerhard ser ikke ud til at være død i flensborg i den af dig nævnte tid. Jeg kiggede i alle 3 sogne. Det ser ud til, at familien har forladt Flensborg efter 1861 hvor "Commandiersergeant" Storm nævnes boende i hus 892 hvilket er adressen "Johanniskirchhof 9" i dag. Det er Skt. Johannis sogn, men heller ikke der var hun at finde. Efter 1861 nævnes familien ikke i vejvisere mere.
Følgende fandt jeg om dem i folketællingen 1855:
1) Storm, Johannes Bernhard Christ., luth.,  adresse: Grosse Str. 2 i skt. Marie sogn (det er samme gade nr. 5 i dag), 29 år gammel, "Commandiersergeant" ved 4. Jägerkorps, født i Slesvig (by) gift med Henriette Fredericke Caroline, 1 søn Wilhelm Johannes Heinrich 9 år gammel. Hos dem boede svogeren Gottlieb Gerhard, 25 år og svigerinden Doris Lisette Gerhard 18 år.
2) Storm, Henriette Friedercke Caroline, 27 år, luth. født i Fredericia, gift med Johannes Bernhard Chr., 1 søn, broder G. Gerhard og søster Doris L. Gerhard
3) Gerhard, Wilhelm Georg Gottlieb, 25 år, luth., ugift, født Fredricia, adresse Grosse Str. 2
4) Gerhard, Doris Lisette, 18 år, luth, født Fredericia, bor hos svogeren Joh.B.C. Storm i Grosse Str. 2

Sønnen Wilhelm Johannes Heinrich er ikke født i Flensborg, derfor må familien være kommet til Flensborg efter 1847 og være væk igen ca. 1861. Det er desværre ofte meget vanskeligt at spore soldater.
Hvis ikke vielsen var i Fredericia ville jeg lede efter den i Slesvig, det samme gælder barnets fødsel.

Mere kunne jeg desværre ikke finde om dem. Jeg håber det hjælper dg lidt videre.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej John

jeg fandt en hel del om dine Hansen/Petersen i Harrislee og Ellund. På grund af vedhæng har jeg sendt en mail direkte. Skulle andre være interesseret kan de kontakte dig eller mig.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Githe Gry Jørgensen

Hej Cay-Erik.

Tak fordi du kiggede efter Helm-efternavnet.

mvh
Githe Gry

John Pedersen

Hej Cay-Erik

Svar er sendt pr. mail.

Tak.
Med mange venlige hilsner
John Pedersen

Helle Storm Aufeldt

Hej Cay-Erik

Tusind tak for informationerne og den tid, du har brugt på det.

Det har ihvertfald indkredset tidsrummet, hvor hun kan være død. Så jeg vil kigge videre andre steder.

Mange hilsner
Helle

Lars Flyge Østergaard

Hej Carl-Erik,

Vil du ikke være rar, at sende det samme til mig, som du har sendt til Litta vedr. Carl Heinrich Wilhelm Flyge.

Efter hvad min Mor har efterladt mig, så skulle Lucie's forældre være Matros Jacob Johannsen Berg and Marie Elisabeth Kaart, men har ingen vished for dette.

Ved Carls konfirmation står der skrevet at han er født 3/11-1839 i Flensburg of Christian og Lucie blev gift 18/8-1839 i Flensburg.

Det ville jo være rigtigt lækkert at have kopier af kirkebogssiderne eller lignende.. :-)

Med venlig hilsen
Lars Flyge Østergaard
www.flyge.dk

Cay-Erik Geipel

Hej Lars

har p.g. af vedhæmgeme sendt en mail direkte.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Karin Marianna Pedersen

Hej Cay-Erik.

Jeg håber du kan hjælpe mig.
Det drejer sig om Friedrich I. Haubenreisser født ca. 1809, i folketællingen 1845 står,
at familien bor  Flensburg Sankt Maria 15ter District, Compagniestrasse No. 441.
Kan du se, hvornår sønnen Richlef Henrich Godtfrid Haubenreisser født 16 april 1838 rejste fra Flensborg,
jeg finder ham først i Sverige og senere i København. Dør i København 12 december 1908.

Venlig hilsen
Karin Pedersen

Cay-Erik Geipel

Hej Karin

der findes ingen til-afgangslister for denne tid i Flensborg. Det er umuligt at finde ud af hvornår han forlod Flensborg.
Vejviseren 1847 nævner en enke F. Haubenreisser i Marienstrasse 79.

borgerbogen kender faderen:
nr. 7093 Gottfried Haubenreisser fra byen Regis i Saksen, daglejer (pottemager)
Garant  Jens Jürgen Hansen. borgered 11.2.1799
gift i Skt. Nikolai sogn 25.4.1798, fader i Regis Christian Haubenreisser. Folket. 1803 Angelburger Str. hus nr. 718 (35 år), adresse 1820 Töpferstrasse hus nr. 549 (pottemager)

Det undrer mig lidt, at din Richlef (jeg tror det er Riklef) fødes så sent (1838) når vielsen var allerede 1798. Hvis ikke du ha dåben vil jeg prøve at finde den på mandag.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Karin Marianna Pedersen

Hej igen Cay-Erik
Tusind tak for at du gav dig tid til at se i borgerbogen. Det er dejligt, at der er nogen, der giver sig til at hjælpe andre i deres slægsforskning.
Richlef staves, som du skriver Ritklef, men er blevet stavet lidt forskelligt i Danmark.
Dåben i Flensborg har jeg kun en fotokopi af, kender ikke opslags nr.
Ritklef død Sokkelund København Helligkors 1908 1914 opslag 205.

Det må være Ritklefs far, Friederich Haubenreissers far, Gottfried Haubenreisser, der er gift 25.4. 1798, og Gottfrieds far er Christian Haubenreisser. Håber, jeg har forstået det rigtigt.

Kan du svarer mig på hvad, Garant Jens Jürgen Hansen. borgered. 11.2. 1799, betyder?


Samtlige personer i husstanden
Sydslesvig, , Flensburg Sankt Maria, Flensburg Sankt Maria 15ter District, Compagniestrasse No. 441, 440 F5, FT-1845, C5605
Navn:                                Alder:   Civilstand:  Stilling i husstanden:   Fødested: Erhverv:        
Friedrich I. Haubenruher #     36    Verheir.      Böttcher                             Flensburg   
Dorothea M. Harder               40    Verheir.      seine Frau                           Cappeln   
Friedrich I. O. Haubenruher       11    Unverheir.   deren Kinder                           Flensburg   
Ricklef H. G. Haubenruher #     7    Unverheir.   deren Kinder                            Flensburg   
Heinrich C. I. Haubenruher        4    Unverheir.   deren Kinder                           Flensburg   
Janette M. S. Haubenruher        4    Unverheir.   deren Kinder                           Flensburg   
Asmus N. C. Haubenruher        1    Unverheir.   deren Kinder                           Flensburg

Haubenreisser staves også på forskellige måder, kan også være svært at læse i de gamle skrifter.

Venlig hilsen Karin

Cay-Erik Geipel

For at få borgerrettighederne skulle man betale et ikke lille gebyr. Man skulle have en person som trådte til i fald af at man ikke kunne betale borgergebyren. Det er det jeg mener med garant. Man skulle aflægge en ed på byen, kongen og landet for at blive borger.
Jeg prøver at finde ud af mere.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Karin

ang. dit spørgsmål hvornår Ricklef Haubenreiser forlod Flensborg kommer jeg frem til, at det må have været mellem 1845 (folketællingen) og 1847 (den første vejviser, hvor familien ikke er med).
Jeg håber det hjælper dig videre.
Opslagene i kirkebøger kan du selv lave på de danske landsarkiver.

Venlig hilsen
Cay-rik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Karin Marianna Pedersen

Hej Cay-Erik
Mange tak for din hjælp med opslagene.
Jeg har fået noget at arbejde videre med.
Venlig hilsen Karin

John Ole Hee

Hej Cay-Erik
Jeg håber at tilbudet gælder enu .
jeg har en Wilhelm Carl Hagemann Født i Flensburg  Har du noget På ham

M.V.H
John Hee

Cay-Erik Geipel

Hej John

mit tilbud gælder indtil videre.
Wilhelm Carl Hagemann er desværre ikke med. Der er een i bogen det er Johann Christian(eller Christoph) Wilhelm Hagemann. Han har i det mindste Wilhelm med i fornavnet.
Han har nr. 9117 i borgebogen og stammer fra Meklemburg-Vorpommern og var skrædder. Han blev gift den 22.11.1826 - nu må du se om det er en du kan bruge. Han er ved ft. 1845 47 år gammel og boede i Süderfischerstrasse nr. 762

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

John Ole Hee

Hej Cay-Erik
Jeg siger tusind tak for din tid . Det er Wilhelms fader Altså min tip  jeg siger enu en gang mange tak
M.V.H.
John Hee 

Birgit Jeppesen

Hej  Cay-Erik

Vedr. familien Rubien

Jeg har forfædre i både Holsten og Slesvig fra 1670 men jeg har kun et spor der fører videre til Danmark. Det var Christian Carl Frederik Rubien f. 27.1.1832 i Holsted. Desværre har jeg ikke mulighed for at følge øvrige slægtninge der forblev i området.

Derfor håber jeg at der muligvis er nogen der flyttede til Flensborg?

Derudover har jeg en oldefar Johann Frederich Nogens f. 19.8.1856 i Ellerbek, Kreis Plön. Han boede i Kiel området. Jeg har kontaktet Kiel og de kunne fortælle at han var væk fra Kiel i 1903- dvs. han forsvandt ud i den blå luft - det kunne være at han rejste til Flensborg.

Mvh
Birgit Jeppesen
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Cay-Erik Geipel

hej Birgit

Navnet Rubien er desværre helt ukendt i borgerbogen.
Tidsrummet efter 1869 er ikke med i borgerbogen.


Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Anneli Calender

Hej

Jeg søger efter Vognmand Nis Christian Bøgh fødsels og evt. viels. Han var gift med Anna Elisabeth f. Calender f. 1903 i Aabenraa.

De havde bopæl lige syd for grænsen og drev den vognmandsforretning.

Venlig hilsen
Anneli Calender
:)


Birgit Jeppesen

Hej Cay-Erik

Tak for hjælpen og kigget i borgerbogen. Jeg havde håbet på et lille mirakel. Der er jo langt fra København til nordtyskland - har du nogen ide om hvor jeg eventuelt kan søge på internettet?

Et sidste spørgsmål , var der noget om en Nogens i borgerbogen?

Det ville være skønt hvis du kunne guide mig videre i min søgen.

Mvh
Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Cay-Erik Geipel

Hej Anneli

borgerbogen rækker kun til og med 1869. Der er ingen Bøgh i den.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Birgit

der er slet ingen med navn Nogens i borgerbogen (den rækker kun til 1869 og du skriver jo at han forsvandt fra Kiel i 1903). Jeg medsender et link til en side hvor du kan se hvor i
Tyskland navnet forekommer:
http://www.verwandt.de/karten/absolut/nogens.html

Som du vil se er der ingen Nogens i Flensborg.

Hvis du slet ingen ide har, hvor personen er blevet af, er det meget svært at finde ham. Desværre er der i Tyskland intet som kan sammelignes med arkvalieronline og online folketællinger. Af samme grund leder jeg selv i et par år forgæves efter min egen oldefar, som jeg sidst sporede i Niebüll og jeg ved heller ikke hvor han blev af. Jo "yngre" anerne man leder efter var, jo sværere bliver det i Tyskland. Jeg kan desværre ikke anbefale noget, bortset fra at kigge i telefonbøger og bare ringe eller skrive til en med navnet.
Se her:
http://www.dasoertliche.de/Controller?topKw=0&form_name=search_nat&context=0&choose=true&page=0&rci=yes&action=43&kw=Nogens

Jeg fandt 18 personer med navnet og det er jo ret overskueligt. De fleste bor i Kiel eller området omkring og der er sikkert en som er efterkommer af din Nogens.
Byarkivet i Kiel har sikkert nogle vejvisere. Det er en mulighed at prøve at finde ham der.

Held og lykke

Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Birgit Jeppesen

Hej Igen Cay-Erik

Tak for forsøget og dine links - jeg vil prøve den vej.

mvh
Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Bitten Jørgensen

#57
Hej Cay-Erik.

Jeg vil også gerne tage imod dit flotte tilbud.

Jeg har meget få oplysninger om min mands familie, er ikke begyndt at søge endnu, da jeg ikke ved, hvor jeg skal begynde.

Men de oplysninger jeg har er:

Lydia Carstensen født den 28.03.1932 Flensborg, Moderen Erna født Petersen, Jeg  har ikke fornavnet på Lydia's far, men kan huske at han skulle være født i Lütschen Horn, måske stavet forkert.

De tilhørte den danske meninghed i Slesvig, hvor Lydias far var formand for den danske forening.

Er det noget, som du kan hjælpe med?

Tusinde tak på forhånd!

Venlig hilsen

Bitten

Anneli Calender

Hej og tak for svar.

Venlig hilsen
Anneli Calender

Cay-Erik Geipel

Hej Bitten

desværre kan jeg ikke direkte hjælpe dig. Borgerbogen rækker kun til 1869.
Fødsler er spærret 110 år, dvs. den fra 1932 kan kun direkte efterkommere få hos Standesamt Flensburg. Det er vist der du skal starte. Hjemmesiden er her:

http://www.flensburg.de/buergerservice/standesamt/index.php

Stedet Lütschenhorn ( korrekt Lütjenhorn) er en del af Achtrup kommune - der bor jeg. Så hvis vi Du kan finde ud af hvem der var far til Lydia Carstensen kan jeg måske erfare noget her. Men jeg skal altså vide navnet og det kan som sagt kun direkte efterkommere af Lydia få at vide hos Standesamt.
Ang. Slesvigs danske menighed kan muligvis Sydslesvigs danske kirke hjælpe dig. Her har du hjemmesiden:
http://www.dks.folkekirken.dk/kirkekontor.htm
Du finder også e-mail adresser der.

Hvis du ved mere, må du gerne kontakte mig igen.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de