Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

Hej

Jeg har Flensborgs borgerbog herhjemme og tilbyder at lave opslag. Men husk ingen kvinder er med i bogen og heller ikke "lærde" personer som fks. præster, lærere, officerer og embedsmænd. Bogen dækker tiden fra 1558-1869. Oplysningerne om de tidligste borgere er dog ret sparsommelige. I må også gerne sende en mail direkte.

Venlig hilsen
Cay-Erik

Tilføjet 23/4-2015 af moderator på vegne af Cay-Erik:

Jeg  tilbyder desuden opslage i "Kirchspiel Sippenbuch Glücksburg", som omhandler personer som boede i Glücksburg i tiden 1660-1874. Endvidere tilbyder jeg opslag i Aabenraa borgerbog 1686-1867.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bengt Bagge Skjold Rasmussen

Hej Cay-Erik.
Jeg håber du kan hjælpe mig.

Jeg har en Peder Asmussen som er født 5. nov. 1869 han bliver gift i Flensborg den 14.mai 1893 med
Marie Margrethe Helene. Ved hans død 2. mai 1903 i Broager,står der at hun hedder Petersen men hun er døbt Andersen, det passer også med efterlandt børn og deres fødselsdatoer.
Men men hvor er han født?
Hans forældre skulle bo i Hoekerup, men kan saktsen være tilflyttere.

Altså 2 ting: Peter Asmussen født i Flensborg, hvad står der om Marie Margrethes efternavn ved vielsen i flensborg?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Bengt Rasmussen

Litta Olsen

Hej Cay-Erik

Det var et godt tilbud og jeg vil da gerne benytte mig af det.

Kan du se om du kan finde noget om en:

Carl Wilhelm Heinrich Fluge som skal være født i Flensborg i 1839 ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Bengt Bagge Skjold Rasmussen

Hej igen Cay-Erik
Du hjalp mig engeng med at finde August Herman Martin Hellesen i Flensborg f. 3/9 1814
Kan du se noget om hans forældres vielse eller andet, ligemeget hvad.

Med venlig hilsen
Bengt Rasmussen

Cay-Erik Geipel

Hej Litta og Bengt

der er ingen Fluge i borgerbogen, men jeg vil prøve at finde dåben næste gang (mandag) jeg er på arkivet i Flensborg.

Det gælder ligeledes vielsen Peter Asmussen.

I begge tilfælde hjælper borgerbogen ikke videre, men som sagt jeg vil prøve at slå dem op. Jeg vender tilbage

Hilsen
Cay-Erik

PS: undskyld mit sene svar, et familiemedlem er alvorligt syg.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Litta Olsen

Tak, Cay-Erik.

Fluge kan også være Flyge eller Flüge...... men det har du nok kontrol over  ;)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ernst-Peter Bleshoy

Hej Cay-Erik,

Mange tak for din storstilet tibud. Jeg vil gerne ha' brug af det.

Jeg søger alt om brøderen Peder og Hans Hendrik F(V)ock, begge er født i Blæsborg, Ketting, Als (1768, 1775) og er nævnt i FT-Flensborg 1803. Peder også i FT 1845.

Måske er der også endnu mere F(V)ocks i Flensborg Børgerbog?

Tak i forvejen

Venlig hilsen

Peter Bleshoy, Luebeck

Cay-Erik Geipel

Til Litta

ja, jeg har selvfølgelig også kigget efter andre stavemåder (Flügel osv. ) men fornavnet matcher ikke. som sagt jeg prøver at finde dåben.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Ernst Peter

som nr. 6910 findes ham her:

Peter Hansen Fock/Vock fra Augustenborg (Ketting ?) Hattemager
borger den 30.5.1796, garant Chr.Albr. Juhl, ed 27.2.1797
gift 15.6.1796, fader møller i Augustenborg Hans Hinrich Vock, gift 2. gang 19.11.1820, faderen er møller i Ketting (kilde kirkebog Skt. Marien), folketælling 1803 Rote Strasse hus nr. 578 (34 år gammel), ft 1835 hus nr. 580

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ernst-Peter Bleshoy

Hej Cay-Erik

Tusind tak for de mange oplysninger om Peder Hansen F(V)ock, han er "min" Peder Fock :-)

Venlig hilsen

Peter Bleshoy

Cay-Erik Geipel

Til Ernst Peter

vis du googler billeder "Rote Str. 2" (hus nr. 580 er nr. 2 i dag) får du et fint billede af husene.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Litta

Skt. Marien sogn døbte 1839 nr. 15
Carl Heinrich Wilhelm Flüge, ægte søn af skomagersvend Johann christian Flüge og Lucia Dorothea Berg. Født 3.11.1839, døbt 25.11. Fadderne: 1) Nicolaus Heinrich Stötzer, 2) Wilhelm Christian Lund 3) Metta Adelheit Stramp
Jeg fandt også forældrenes og bedsteforældrene fra moderens side vielse.
Din mail er skjult, så jeg kan ikke sende kopierne. Send en mail til mig direkte og du får dem.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Bengt

jeg har sendt en mail til dig direkte med nogle vedhæng.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bengt Bagge Skjold Rasmussen

Cay-Erik

Mange tak for hjælpen

Bengt Rasmussen

Bettina Hartmann Bender

Hej Cay-Erik,

Jeg ved ikke helt hvad en borgerbog er, er det ligesom en kirkebog i Danmark?

Jeg søger informationer om en Johan Nicolay Binder (andre stavemåder er også mulige), født omkring 1677 vist nok i Hamborg eller deromkring, men det er usikkert. Gift hvornår og hvor vides ikke, muligvis med Karen Hansdatter, og fået en række børn, der er døbt i Odense fra 1709 og fremefter, her døde han også, i 1735. Hans profession i Odense var garver / lædertouger.

Jeg ved ikke, hvordan han kom fra Hamborgområdet til Odense, men via Flensborg er vel et meget godt bud? Og hvem ved, måske er han født der?

bedste hilsener fra
Bettina


Cay-Erik Geipel

Hej Bettina

Borgerbogen indeholder informationer om mænd som blev borgere i Flensborg i tiden 1558-1869. Borgerbogen er ingen kirkebog og din Johan Nicolai Binder (Bender) er ikke med. Du skriver selv at han er født i Hamborg, derfor var det lidt ud i det blå at spørge efter ham i Flensborgs borgerbog.
Flensborg har intet med Hamborg at gøre.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Litta Olsen

Tak til Cay-Erik for strålende indsats og mange gode oplysninger  :)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Bettina Hartmann Bender

Hej Cay-Erik, tak for dit svar!

Da jeg ikke vidste var en borgerbog var, digtede jeg selv.. og kom frem til at det måske kunne være en bog over, hvornår man blev borger i en by, dvs. var tilflytter? Eller hvornår man fik sit svendebrev? Dermed synes jeg ikke det var så langt ude at søge efter ham... især da jeg ikke ved med sikkerhed at han er født i Hamborg. Men jeg ved at han endte i Odense.

Nu er det i hvert fald undersøgt, at han ikke er født i Flensborg ;-)

mvh
Bettina


Cay-Erik Geipel

Hej Bettina

borgerbogen har mange huller (se min beskrivelse af bogen i 1. indlæg). Hvis du ikker er sikker hvor han er født og du synes muligheden for Flensborg består, vil jeg da gerne prøve at finde ham i kirkebøgerne næste gang jeg er i Flensborg.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Bettina Hartmann Bender

Hej Cay-Erik,

Det sidste først: Du må meget gerne tjekke kirkebøgerne næste gang du er i Flensborg, hvis det ikke er for meget ulejlighed! Ja, det er muligvis et skud i tågen... så du vurderer jo selv, hvor meget krudt du orker at bruge på det.

Det næste er at jeg skam har læst dit 1. indlæg, men jeg forstår stadig ikke hvad begrebet borgerbog dækker over.

Du skriver:
"Men husk ingen kvinder er med i bogen" - Johan er mand, så den er i vinkel.
"og heller ikke "lærde" personer som fks. præster, lærere, officerer og embedsmænd". - så vidt jeg ved var han garver, så den er nok også i vinkel.
"Bogen dækker tiden fra 1558-1869" - han er født omkring 1677, så det må også være i vinkel.
Så ud fra det, er det vel ikke så langt ude at tro, at han kunne stå der?

Du skriver nemlig ikke hvad borgerbogen indeholder: om det eks. er dåb, svendebreve, giftemål, skifte, etc.? Jeg har aldrig stødt på ordet borgerbog før, så derfor ved jeg ikke hvad den kunne indeholde.

Håber dette tydeliggør årsagen til at jeg skrev til dig!

bedste hilsener fra
Bettina

Helle Storm Aufeldt

Hej Cay-Erik

Jeg har noteret mig, at der ikke er kvinder i Flensborgs borgerbog. Egentlig leder efter hvornår min tip-oldefars første kone (nr. 2) døde og om det var i Flensborg. Jeg har kigget i Sct. Marien kirkebog, men har ikke fundet hende der.

Familien har jeg fundet i Flensborg i FT 1. Februar 1855, Flensborg Købstad, matr. 1-151, Side 3

1. Johannes Bernhard Christian Storm – 29 (født i Slesvig)
2. Henriette Friederike Caroline Storm – 27 (andre steder er hun stavet Hendrikke/Henderihe og er født Gerhardt/Gerhard) født i Fredericia
3. Wilhelm Johannes Heinrich Storm – 9 (født i Fredericia)
4. Wilhelm Georg Gottlieb Gerhard – 25
5. Doris Lisette Gerhard – 18

Min tip-oldefar (nr. 1) har jeg styr på og han var ved 4. jægerkorps 21. bataljon i Flensborg fra 23-04-1852 til 30-09-1867. Han blev gift anden gang i 1865 i Fredericia.

Nu tænker jeg om jeg måske kan komme videre via deres søn (nr. 3), Wilhelm Johannes Heinrich Storm. Kan du se om han er i bogen efter 1855?

Jeg har ikke fundet ham konfirmeret i Sct Marien kirke.

Jeg håber, at du kan hjælpe og på forhånd tak.

Mvh
Helle


Arne E. Pedersen

Hej Cay-Erik
Jeg har navne på 2 personer i Flensburg: Kleidehandler Ditlev Sievers und dessen frau Carolina Margareta geboren Diedrichsen, i 1897 havde de bopæl i Flensburg; deres søn er født Heinrich Lorenz Sievers i Kreis Eidersted, Tønning i 1870, han bliver gift i Østby Sogn i 1897; forældrene adresse er i Flensburg på dette tidspunkt, men de kan jo have været der tideligere; håber du vil se efter dem i borgerbogen?
Venlig hilsen
Arne E. Pedersen
Frederiksværk

Cay-Erik Geipel

Hej Arne

han er ikke med i borgerbogen. Men hvis familien 1897 boede i Flensborg, burde man kunne finde noget om dem. Jeg prøver at finde dem næste gang jeg er i Flensborg (formodentlig mandag)

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Helle


din Storm er desværre ikke med i borgerbogen.
Har du et konkret forslag hvorledes jeg kan hjælpe dig videre ? Jeg skal på arkviet på mandag.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Arne E. Pedersen

Hej Cay-Erik
Mange tak for at du vil se efter dem, Frederiksværk er jo langt væk Flensburg, jeg ser frem til at høre fra dig. På nette er der jo ikke FT for dette tidsrum, så jeg kan ikke følge dem.
Venlig hilsen
Arne E. Pedersen
Frederiksværk

Helle Storm Aufeldt

Hej Cay-Erik

Hvis du har tid til at se efter om Henriette Friederike Caroline Storm (også stavet Hendrikke/Henderihe - født Gerhardt/Gerhard i Fredericia) findes død i perioden 1855-1864 i andre kirker end Sct Marien, vil det være godt. De var lutheranere, så det er ikke nødvendigt at se i andre trosretninger.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Helle


Cay-Erik Geipel

Hej Helle

det skal jeg nok, men det bliver først næste mandag. (Jeg så dit indlæg først lige nu.)

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#27
Hej Arne

nu har jeg fundet lidt om din Detlev Sievers.
Han er død i Flensborg den 29.9.1897. Mere i en mail til dig direkte.

Venlig hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helle Storm Aufeldt

Hej Cay-Erik

Det er helt i orden.

Mvh Helle

John Pedersen

Hej Cay-Erik
Jeg tager gerne imod dit storslåede tilbud.
Tipoldefar hedder Jacob Detlef Hansen, død 30.12.1897 I Harrislee (født 1834 i Ellund).
Tiptipoldefar hedder blot Hans Hansen og er født i Bollingstedtfeld (skulle være 45 år gammel i 1845)
Tiptipoldefar nr. 2 hedder Mathias Petersen (skulle være 27 år i 1803 og da bosiddende i Harrislee)

Det er så få oplysninger jeg har, så jeg vil blive glad for lidt nyt at tilføje.
På forhånd mange tak
Venlig hilsen
John Pedersen