Tolkning og tydning af Forældre til min Oldefar Hans Eriksen 1993

Startet af Jan Bundgaard Pedersen, 11 Jul 2022 - 22:29

Forrige emne - Næste emne

Jan Bundgaard Pedersen

Min Farfar Vagn Marius Nielsen, født 22 Februar 1932 i Fraugde Sogn, Odense

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137551#179172,30388411

er opført som barn af Ellen Nielsen (født 1907) og udlagt barnefader Tjenestekarl Hans Eriksen (født 1893). Jeg har brugt lang tid på at finde Hans igennem en faderskabssag fra Rigsarkivet i København. I en afhøring af Hans og Ellen Er Hans Eriksen født 24 Februar 1893 i Magleby Sogn på Langeland og han er barn af Husmand Erik Eriksen og hustru Laura f. Hansen.

I Magleby sogn findes Hans Eriksen som søn af Gaardmand Erik (Jensen) Eriksen og hustru Laurastine Johansen.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=9&bsid=180103&kb=Svendborg+amt%2C+Langeland+S%C3%B8nder%2C+Magleby%2C+1892-1907%2C+KM%2C+F%C3%B8dte%2C+Konfirmerede

Mit spørgsmål er da der er noget forskel på forældrenavnene om det kan være de rette forældre jeg har fundet.

Er det måske bare så simpelt at Hans i afhøringen bare har sagt at det er det hans forældre hedder?

Håber der er nogen der vil dele deres holdninger og erfaringer til denne navne forskel.

mvh Jan Bundgaard Pedersen
Med venlig Hilsen

Jan Bundgaard Pedersen

John Damm Sørensen

#1
Det ser ud til, at det er den rigtige familie, du har fundet. Her er den i 1901. Bemærk samme stednavn Nordenbro som ved dåben.

Navn:   Erik Eriksen   Køn:   M
Fødselsdato:   18660827   Civilstand:   G
Stilling i husstanden:   Husfader   Fødested:   Magleby Sogn. Svendborg Amt
Erhverv:   Gaardmand
Kildehenvisning:   Hovedliste   trossamfund:   Folkekirken
Ejendommens navn:   -   Ejerens navn:   Gaardmand Erik Eriksen
Gift hvornår:   1891   Ægtefælle død:   
Antal levende børn:   6   Antal døde børn:   0
Kilde:    FT-1901   Husstands-/familienr:   119
Matrnr/adresse:   -
Sogn:    Magleby   Herred:    Langelands Sønder
Amt:    Svendborg   Stednavn:    Nordenbro
Indtastningsnr:    D9666   Løbenr.:    518

Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Erik Eriksen     18660827     G      Husfader      Gaardmand      Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Laurentine Johansen     18670122     G      Husmoder            Lindelse Sogn. Svendborg Amt 
Edvard Ludvig Eriksen     18920920     U      Barn            Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Hans Eriksen     18930224     U      Barn            Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Valdemar Anton Eriksen     18951129     U      Barn            Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Laurids Nielsen Eriksen     18970921     U      Barn            Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Anna Petra Eriksen     18980214     U      Barn            Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Marie Johanne Eriksen     19000304     U      Barn            Magleby Sogn. Svendborg Amt 
Nielsine Karoline Frederiksen     18840911     U      Tjenestepige      Tjenestepige      Humble Sogn. Svendborg Amt 

Hilsen
John

Jan Bundgaard Pedersen

Hej John

Super mange tak for svar.

Ved godt der kan være en del navnevariationer men denne variation var jo nærmest med et helt andet navn.

Jeg takker

Jan
Med venlig Hilsen

Jan Bundgaard Pedersen