Datering af fotografi ud fra kjolens udseende

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 09 Jul 2022 - 14:37

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg har dette fotografi, med en tydeligvis forkert angivelse af, hvem fotografiet skulle forestille. Den pågældende person døde i 1822, før fotografiets opfindelse, så det kan ikke være hende.

Kan nogen sige, hvornår billedet skulle være fra?

På forhånd tak!

Kristian Skak-Nielsen

grethe jensen

"Krop og klær" af R. Broby-Johansen. vel maaske vaere til hjælp.
Mvh GJ

Gustav Jørgensen

Hej
Er der navn på fotografen?
Mvh. Gustav

Kristian Skak-Nielsen

Hej Grete og Gustav

Tak for input! Der er ikke navn på fotografen, det foto jeg har er en senere kopi uden angivelse af fotografens navn.

Venlig hilsen
Kristian

Kristian Skak-Nielsen

Jeg tror, at kvinden på vedhæftede foto er den samme kvinde, som ældre. Fotografen her er Christensen & Morange på Amagertorv i København. De var aktive fra ca. 1884 - 1901, iflg. https://www.fotohistorie.com/christensen--morange-kbh.html.

Jeg mener, at den ældre kvinde er Caroline Mathilde Severine Oldenstedt, 1825 - 1898, det modsiges i hvert fald ikke af oplysningerne om Christensen & Morange...

Hvis det er den samme kvinde, og fotoet af den yngre kvinde viser hende i en alder af 25-30 år, vil det være taget omkring 1850-1855. Det kunne stemme med nyrokoko krinolinekjole med tragtformede ærmer og hvide underærmer...

Venlig hilsen
Kristian

Kristian Skak-Nielsen

Nr. 590 på venstre side.

grethe jensen

ja underærmerne kan meget vel pege paa ca 1860 (ledte paa undersleeve).
Kraven kan nok ogsaa indkredse perioden; kan du paa billedet se om kraven er broderet eller af kniplinger?
Kunne det vaere et barnebarn eller andet familiemedlem med samme navn, som hende du havde faaet oplyst var fotograferet>
Bare nogle tanker, mvh GJK

Kristian Skak-Nielsen

Hej Grethe

Kraven ser ud til at være af kniplinger.

På bagsiden af begge fotos har min (afdøde) svigerfar skrevet, at det er hans oldemor - men han havde ikke selv styr på hendes pigenavn, så jeg tillægger det ikke så stor sandhedsværdi. Den nævnte oldemor hed Ane Cathrine Knekkenborg (død 1822), og oldefarens anden kone (død 1846) hed Marie Vibeke Malling. Så der er ikke navneopkald her.

Caroline Mathilde Severine Oldenstedt er opkaldt efter sin mormor Marie Elisabeth Severine Lund (1769-1835), det passer fint med at hun var den første datter i børneflokken.

Venlig hilsen
Kristian

grethe jensen

Ud fra billedet skyder jeg paa at det en "mesh lace" i e  syet paa tyl.  Blomstermotivet minder om Lille-guipure typen, som ogsaa fremstilledes i Tønder. Jeg har fundet en billede  dateret til c 1860-70 i bogen: Pragt & Poesi, kniplinger gennem 400 aar udgivet af "det danske kunstindustrimuseum" (copyright). Blomsterne minder om disse: https://denstoredanske.lex.dk/knipling

Har du med et billedbehandlings program forsøgt at "forælde den unge dame for at se, om det bekraefter din formodning at det er samme peson?
Mvh GJ

Kristian Skak-Nielsen

Hej Grethe

Imponerende, hvad du har fundet ud af!! Tak for det.

God idé med at prøve at bruge et billedbehandingsprogram til at "forælde" den unge dame. Det har jeg aldrig prøvet, har i det hele taget ingen erfaring med billedbehandlingsprogrammer udover IrfanView, og det kan vist ikke lave den slags ting. Det må jeg prøve at google lidt om.

Venlig hilsen
Kristian

Kristian Skak-Nielsen

Hej igen

Nu har jeg prøvet at udsætte den unge kvinde for en hurtig ældningsproces ved hjælp af FaceApp. Resultatet vedhæftet, jeg synes der er en god lighed med den ældre kvinde i mit indlæg kl. 18.03.

Venlig hilsen
Kristian

grethe jensen

Endnu en ting du kan gøre er at spejle det ene af billederne, lægge dem ovenpaa hinanden og se om proportionerne er i orden.
Jeg har set paa et forstørret billede af hendes krave. Jeg tror faktisk ikke det er knipling men broderi, den ser for kompakt ud, hvad mener du selv?
Mvh GJ

Kristian Skak-Nielsen

Hej Grethe

Tak for dine forslag og input. Jeg har ikke umiddelbart software til at lægge de to billeder over hinanden. Kender du noget, som du kan anbefale?

Mht. om kraven er knipling eller broderi tror jeg, at du nok har en større viden end jeg har  :)

Tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Kristian

grethe jensen

GIMP til billedbehandling kan downloades gratis og giver mulighed for at lave baade transperans og superposition.
Mvh GJ

Kristian Skak-Nielsen

Hej Grethe.

Tak for tippet, det vil jeg prøve.

Venlig hilsen
Kristian