Spørgsmål vedr Præstearkiver

Startet af Karsten Egeblad, 04 Jul 2022 - 21:47

Forrige emne - Næste emne

Karsten Egeblad

Hej,

Er sognepræstens egne notater, taler til eksempelvis barnedåb, vielser og begravelser arkiveret?

Hvis Ja hvad skal man søge efter og hvor?

Har søgt på Daisy men kan ikke finde noget. (Har specifikt søgt på Sankt Jakobs sogn, København)

Mvh

Karsten Egeblad

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karsten

Umiddelbart tror jeg ikke den slags vurderes bevaringsværdigt — men måske kan man være heldig at finde noget i præstegårdens arkiv (ved henvendelse til sognets kirkekontor) eller i en tidligere præsts private personarkiv, i fald det er bevaret (evt. på det kgl. bibliotek).

Jeg har selv tidligere besøgt en nordsjællandsk præstegård, og fik lov at se dennes arkiv. Det var hovedsagelig administrative sager (restaurering, ejendomsforhold, syn, kontrakter, osv.), men der var også lidt scrapbøger og andet i den dur. Jeg erindrer ikke at have set notater til taler, men det var heller ikke det fulde arkiv jeg fik adgang til.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

grethe jensen

Lokal arkivet kunne maaske have noget. jeg kender et eksempel paa et lokalarkiv, der var meget proaktiv med henblik paa at faa indsamlet fra egnens beboere.
Mvh GJ

Karsten Egeblad

Tusind tak for svar - jeg vil prøve at søge på kgl. Bibliotek.

Mvh

Karsten Egeblad