Søgning på gamle nummerplader, før 1968

Startet af Karsten Damén, 04 Jul 2022 - 12:20

Forrige emne - Næste emne

Karsten Damén

Jeg lagde d. 12. juni d.å. et indlæg her på DIS Forum i "metode og teknik".
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,183064.0.html
Mit indlæg er ikke blevet besvaret, så jeg prøver en gang til i lidt ændret form.

Det drejer sig egentlig ikke om at få andre til at søge for mig, men om lidt vejledning til hvad jeg kan forvente at finde i Rigsarkivet.  Og dermed om jeg skal ofre en dag på at rejse fra Midtjylland til København - og retur :)

Jeg skal for en bekendt i Wales søge den danske ejer til en bil førstegangsregistreret i perioden AUG 1966 - JUL 1968 med de gamle sorte nummerplader.

Rigsarkivets hjemmeside:
https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/registrering-motorkoeretoejer-kom-godt-gang/

Her står der:
" Man kan ikke finde oplysninger om alle køretøjets ejere eller dets nummerplade."
Skal det forstås sådan, at nummerpladen ikke er oplyst i protokollen   :o ?

Jeg har kun ejerens navn (men måske ikke komplet), nummerplade, fabrikat og Københavns Amt som sted for registrering.
AE 39.292 - Volvo 144.
Men jeg kender (selvfølgelig) ikke køretøjets registreringsdato samt motor- eller chassisnummer.

Helt præcist skal jeg altså finde ejerens fulde navn og adresse, men har kun et usikkert navn samt med sikkerhed nummerplade og fabrikat/model som udgangspunkt.

Jeg har sendt en mail til Rigsarkivet og spurgt, om jeg i det hele taget kan finde oplysningerne med det grundlag jeg har.  Jeg har indtil nu ikke fået svar.

Lidt vejledning modtages med taknemmelighed.

DAISY
https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=k%C3%B8ret%C3%B8j&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=5081594&henid=5081594&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


mvh
Karsten

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Karsten Damén


Øh - tak Bente, men det link havde jeg jo selv medtaget i mit indlæg  ;D

Karsten Damén

Til orientering har jeg d.d. modtaget følgende udførlige svar fra Rigsarkivet:

"Det er kun i de nyeste protokoller over registrerede motorkøretøjer at nummerpladen kan være oplyst, ligesom protokollerne kun oplyser ejerens navn på det tidspunkt, da køretøjet blev registreret.
Det er alene motornummer og chassisnummer, som du med sikkerhed kan bruge som den gennemgående registrering til at finde et bestemt køretøj. Her er der desværre ikke andet at gøre end at gå protokollerne igennem kronologisk fra en ende af for den periode, hvor bilen menes registreret.
Du kan altså ikke være sikker på at finde dens nummerplade, men 1960'erne var en overgangsperiode fra håndskrevne protokoller til fortrykte formularer og edb‐registrering, så det kan på den anden side ikke udelukkes at du kan finde bilens oprindelige nummerplade.

Protokollerne kan normalt også fjernlånes til f.eks. Rigsarkivets læsesal i Viborg. Dog er vores fjernlån sommerlukket her i juli, men starter op igen til august.

Endvidere kan arkiverne fra de lokale politikredse og toldkamre også indeholde lister over indregistrerede motorkøretøjer."