Gedcom

Startet af John Theodor Freiesleben, 30 Jun 2022 - 00:22

Forrige emne - Næste emne

John Theodor Freiesleben

Er der nogen der ved, om man kan lave en andens Gedcom fil om, så den bliver min egen?
Vi har de fleste aner fælles, så i stedet for manuelt at taste alle aner ind, så kan jeg får hans Gedcom fil, og lægge den i et eller andet program, men da det er ham der er proband, kan det så nemt laves om til mig?

Mvh

John

Anne Marie Holck

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvem der er sat som proband i en gedcom-fil. Du skal blot importere filen i dit eget progrsm. Et godt råd er dog at tjekke de oplysninger man får i en gedcom-fil fra en anden. Det er jo menneskeligt at lave fejl, så derfor bør man tjekke oplysningerne i kirkebøger og folketællinger selv, så man selv kan stå inde for dc oplysninger, man har har fået fra andre.

I de fleste programmer kan du altid ændre proband/startperson, hvis og når du har brug for det. Proband og anenumre var vigtige da vi slægtsforskede med papir og blyant. Nu klarer programmerne det :)

Inger Buchard

Jeg bruger Brother's Keeper
Her kan jeg importere en gedcomfil; jeg giver altid den slags importerede filer et nyt navn. Så fletter den ikke med den gedcom-fil, der rummer verificerede data, før jeg giver den lov
Derpå gennemgår jeg den for fejl, fjerner de personer, der ikke er relevante for min egen forskning og lignende.
Til sidst beder jeg programmet om at sammenlægge de to databaser.
Den advarer om en række mulige fejl, inden man starter, f.eks: hvis et navn findes i begge databaser, vil det efter sammenlægningen optræde to gange; jeg ville i dit tilfælde fjerne alle de navne i den fremmede fil, som også findes i din egen fil, inclusive probanden, inden du foretager operationen

Største udråbstegn står efter følgende: "har du en NY sikkerhedskopi af din (egen) database?"

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

John Theodor Freiesleben

Tak for jeres svar, rigtige mænd tager ikke kopier  ;) men lige i dette tilfælde, er det vist nødvendigt.
For resten, så kører jeg med Legacy 9.0, og må lige finde ud af hvad jeg gør.

Mvh
John

Anne Marie Holck

Citat fra: John Theodor Freiesleben Dato 30 Jun 2022 - 20:50
Tak for jeres svar, rigtige mænd tager ikke kopier  ;) men lige i dette tilfælde, er det vist nødvendigt.
For resten, så kører jeg med Legacy 9.0, og må lige finde ud af hvad jeg gør.

Mvh
John

Se her https://legacydansk.dk/nyhedsbreve_videoer

John Theodor Freiesleben