Skøder/realregister

Startet af klindhardt, 28 Jun 2022 - 09:21

Forrige emne - Næste emne

klindhardt

Hej

Hans Isaksen tager 1890 pant i nogle heste, arbejdsvogne og i matr.nr. 19 Baggade i Korsør købstad, hvor familien også bor i FT1890
Jeg har fået hjælp til tydningen af dette her https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,183378.0.html.

Men jeg er desværre ikke særlig god i at finde rundt i skøder/realregister o.lign. for at finde ud af køb og salg.
Er der nogle som kan hjælpe mig og forklare mig hvordan jeg finder ud af hvilket arkiv jeg skal søge for at finde ud af hvornår han køber matr.nr. 19 og slæger igen - nok omk. 1897 fordi der køber han en gård i Ormeslev (som jeg har fundet frem til via Mediestream, hvor det står nævnt i Korsør Avisen).

sådan som jeg tidligere har fundet nogle køb, mest i realregisteret er ved at bladre igennem fra start til at jeg er stødt på noget rigtigt. Men jeg tænker at der må være en måde hvorpå jeg kan gøre brug af fol.nummer?

mvh
Kristian

Britta Hansen

Det er kreditor (ham Hans Iversen låner penge af), der får pant i ejendom og løsøre.

Lige i dette tilfælde står der i den panteobligation stor kr. 500 der tinglyses:
"....... den mig ifølge skøde, tinglæst 6. august 1888 tilhørende ejendom ...."

Ellers skal/kan du starte med at finde ejendommen i Realregistret. Læs også Rigsarkivets vejledning.

Realregistret er en slags
indholdsfortegnelse, som fortæller
hvor i skøde- og panteprotokollen,
der står noget om en bestemt
ejendom
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Her er ejendommens blad i tingbogen/realregistret
Udfordringen i Korsør er, at matrikel-nummereringen blev ændret på et tidspunkt.
Matr.nr. 19 fundet i denne oversigt Korsør Byfoged Matrikelregister til med henvisning til bog I side 179

Se også matrikelkort på ejendommen matr.nr. 19a Korsør Bygrunde, der ligger Baggade 15
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

klindhardt

Mange tak Britta. Jeg vil læse vejledningen med det samme :)

Men nu forstår jeg brugen af matrikel-nummereingen -> realregisteret.
IV 559a må så være denne her https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16512008#33859,4482081 - kan læse navnet "Jens Pedersen" og tallet 1849, hvilket passer meget godt at Jens køber i 1849 og sælger i 1888 til Hans.

Nu føler jeg allerede at jeg er lidt mere inde i det :) Tak Britta!