"Fælles DNA" kun meget sjældent over 1,0%

Startet af Stegemüller, 19 Jun 2022 - 13:46

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

Hej

Jeg har slægtsforsket "i 100 år", men dette er mit første forsøg med DNA-test, som jeg har fået foretaget hos MyHeritage. Jeg har forsøgt at læse om "DNA-ting", men er alligevel i tvivl. Jeg er adopteret, så dette er et forsøg på måske at finde levende biologiske slægtninge. Det kunne da være sjovt med en levende fætter/kusine.

1) Jeg undrer mig først og fremmest over, at "Fælles DNA" kun meget sjældent ligger over 1,0%. Kan det skyldes, at jeg ikke har sendt en GEDCOM-fil til MyHeritage, så der ikke er noget at sammenligne med?

2) Et resultat ser fx sådan ud:

Fælles DNA: 0,7% (51,6‎ cM)
Delte segmenter: 4
Største segment: 29 cM

centiMorgan er højt, men fælles DNA er kun 0,7%. Hvordan skal jeg læse det?

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

Hej Hanne

Nej - dit resultat er ikke dårligere, fordi du ikke har uploadet Gedcom-fil. Dine DNA matches udledes alene ud fra DNA.

1% DNA er typisk noget med fælles aner født tilbage fra starten af 1700-tallet, men kan dog også godt være med fælles aner født helt op i 1800-tallet. Autosomalt DNA fordeles jo ret tilfældigt.

Med så mange testede danskere på MyHeritage er det nu usædvanligt med så få nære matches, men det sker fortsat. Hvis du vil have én fra 'fordomsskuffen', så tror jeg at der er meget forskel på, hvor meget slægtsforskning og DNA der dyrkes, alt efter uddannelse og økonomi. Jeg har f.eks. væsentligt flere DNA matches i de 'borgerlige' grene af mine aner end de grene som var fattige landbeboere - noget som tilsyneladende har effekt helt op til i dag.

Men fortvivl ikke - før eller siden kommer der et 300+ cM match, der åbner nye døre - det er kun et spørgsmål om tid og tålmodighed!

Held og lykke!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Stegemüller

Hej Anders

Mange tak for dit svar. Jeg vil tilsætte "tid og tålmodighed" og se, hvad der dukker op. Indtil videre er jeg klar over, at jeg er 70,4% skandinav. Det er nu ikke rigtig nogen overraskelse  cool)

Jeg hopper på den med "fordomsskuffen"!

Det sjove her er så, at min biologiske mors side var "pretty well off" i både København og Nordsjælland, grosserere, murermestre osv., så langt tilbage jeg kender dem fra den traditionelle slægtsforskning. Min biologiske fars side består af fattige fiskere, indsiddere osv. på Lolland også kendt fra den traditionelle slægtsforskning.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Selmer

Citat fra: Hanne B. Stegemüller Dato 19 Jun 2022 - 13:46
centiMorgan er højt, men fælles DNA er kun 0,7%. Hvordan skal jeg læse det?

Hej Hanne

Det er bare en anden måde, at skrive det på - idet 51,6 cM netop er 0,7 % af totalt 7440 cM!

Mine egne match passer nu slet ikke med Anders´s teori. Min far har hovedsageligt borgerlige aner med både præster og adelige fra hele landet, her har jeg nemlig kun kunnet bekræfte 16 match, mens jeg på min mors side, hvor anerne næsten udelukkende var bønder fra Århus og Skanderborg amter samt småkårsfolk fra Djursland har næsten dobbelt så mange med 30 bekræftede match. Jeg har tidligere tænkt, at det måtte skyldes de større børneflokke hos almuen, og dermed flere efterkommere og altså ren statistik.   

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Stegemüller

Hej Ole

Mange tak for dit interessante svar.

Jamen så stiger jeg da ud af "fordomsskuffen" igen. Du har jo solid erfaring.

Indtil videre forekommer det hele meget "mystisk", og jeg er tryggere ved den traditionelle slægtsforskning, men det kan sagtens være, fordi jeg slet ikke kender termer og metode angående DNA. Jeg har et match, der er virkelig relevant, men det kommer via et menneske, jeg - pga. af vilkårene i adgangstilladelsen til adoptionssagen - ikke kan eller må kontakte.

Jeg har skrevet lidt om mine foreløbige oplevelser med slægtsforskning med DNA her: https://stegemueller.dk/slaegtsforskning-med-dna/
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anne Marie Holck

Jeg har samme oplevelse som Ole (som er en af dem, jeg deler match med). På min morfars side har jeg masser af gejstlige og adelige, men det er ikke i deres efterkommere, jeg har DNA-match. Til gengæld har jeg så haft noget lettere ved at fastlægge mine aner i de slægtsgrene, det handler om. Indtil videre er det lykkedes at få bekræftet de grene via DNA i modsætning til de mere jævne :)

Stegemüller

Det er vældig interessant. Tak for dit input.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

Hej alle!

Jeg må vist hellere præcisere:

Antallet af gode matches som man får er 1 til 1 afhængigt af, hvor mange nulevende i relativ nær slægt, der har taget en DNA-test (+ held).

Antallet af nulevende, der har mulighed for at tage en DNA-test er afhængigt af, hvor mange nulevende efterkommere af ens aner, der er i de pågældende grene.

Antallet af nulevende, der vælger at tage en DNA-test er sværere at estimere, men mit gæt er at slægtsforskning og DNA-tests er lidt af en akademikersport. Dog har MyHeritage de seneste år formået at reklamere på en måde, der får folk til at tro, at en DNA-test = en gratis stamtavle tilbage til Gorm den Gamle. Det giver en del skuffede testere, men gode muligheder for os, der gerne vil afklare slægtskabet.

Så nej - ikke en entydig sammenhæng, men parametre i den store ligning. Dertil kommer så held og tålmodighed - jeg har gennem tiden hjulpet nogle donorbørn og de gik fra få svage matches til meget nære matches fra den ene dag til den anden - det er kun et spørgsmål om tid!

Og nu går jeg ud i solen - god weekend!
cool)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Stegemüller

Hej Anders

Enig. God tur derud (for varmt for mig) og så ja lige, hvis du skulle være interesseret:

Folk tror, at en DNA-test via fx MyHeritage serverer alle resultater for dem. Min tanke er (men jeg ved jo ikke ret meget om det (endnu)): lav 1) det hårde arbejde via den traditionelle papirbårne slægtsforskning og så 2) tilsæt evt. noget vha. DNA.

Det kan koble de to metoder sammen. For selvfølgelig er der en sammenhæng, men DNA-metoden forudsætter til enhver tid, at "de andre" også har ladet sig teste. Ellers kommer man selvfølgelig ikke langt.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Niels Bach-Lauritsen

Hej Hanne. En centimorgan-score på 51,6/29 lyder klart som en, jeg ville forvente at finde fælles aner på. Altså vel at mærke, hvis vedkommende matchperson har vedlagt et træ på gerne 3-4 generationer.
M.v.h. Niels.

ps. hvis man er adopteret, skal der jo nok langt mere til.

Anne Marie Holck

Citat fra: Anne Marie Holck Dato 24 Jun 2022 - 16:44
Jeg har samme oplevelse som Ole (som er en af dem, jeg deler match med). På min morfars side har jeg masser af gejstlige og adelige, men det er ikke i deres efterkommere, jeg har DNA-match. Til gengæld har jeg så haft noget lettere ved at fastlægge mine aner i de slægtsgrene, det handler om. Indtil videre er det lykkedes at få bekræftet de grene via DNA i modsætning til de mere jævne :)

Jeg læste lige mit tidligere svar igen, og der mangler bl.a. et meget vigtigt IKKE i ovenstående. Der skulle stå
Jeg har samme oplevelse som Ole (som er en af dem, jeg deler match med). På min morfars side har jeg masser af gejstlige og adelige, men det er ikke i deres efterkommere, jeg har DNA-match. Til gengæld har jeg så haft noget lettere ved at fastlægge mine aner i de slægtsgrene, det handler om. Indtil videre er det IKKE lykkedes at få bekræftet de grene (altså de gejstlige og adelige) via DNA i modsætning til de mere jævne :)
Af mine 62 bekræftede DNA-matcher er kun 2 fra de gejstlige aner.

Niels Bach-Lauritsen

Spændende, hvor I hver især har testet. For mit eget vedkommende har jeg testet hos FamilyTreeDNA, Ancestry, LivingDNA og MyHeritage. Desuden - og ikke mindst - uploaded til Gedmatch, hvor man kan finde match på tværs at testfirmaer. Alfa og omega er, at man refererer til et træ med mindst et par generationer.

Stegemüller

Hej Niels

Citat fra: Niels Bach-Lauritsen Dato 29 Jun 2022 - 22:34
Hej Hanne. En centimorgan-score på 51,6/29 lyder klart som en, jeg ville forvente at finde fælles aner på. Altså vel at mærke, hvis vedkommende matchperson har vedlagt et træ på gerne 3-4 generationer.
M.v.h. Niels.

ps. hvis man er adopteret, skal der jo nok langt mere til.

Det kan såmænd godt være, du har ret! Og måske skulle jeg dyrke resultaterne noget mere. Jeg har bare så svært at gennemskue slægtskabsbetegnelserne "Kusine i 1. led forskudt 2 generationer Kusine i 2. led forskudt 2 generationer" osv. Jeg forstår ikke, hvordan der kan være to slægtskaber.

Og jeg kiggede lige igen. Nu er der fx "1,8% (127,8‎ cM)", så det må jo være interessant?

En person skrev om et andet resultat "om jeg ikke lige kunne kigge et træ igennem for at se, hvem vi delte"... Jeg vidste ikke, hvor jeg fandt det pågældende træ og bad om et link. Jeg synes da herudover, det må være den person, der skal kigge i mine fund (der ikke ligger på MyHeritage), men jeg har tydeligt link til min hjemmeside med slægtsdata. Så jeg sendte et link til min TNG-side. Herefter hørte jeg ikke mere  cool)
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

John Skovhus Hansen

Hej Hanne

Jeg hopper lige ind i tråden.
Du skriver bl.a.: "Kan det skyldes, at jeg ikke har sendt en GEDCOM-fil til MyHeritage, så der ikke er noget at sammenligne med?"
Ja, det har jo ikke noget med DNA at gøre om du har oploadet en GEDCOM-fil, men det skulle du jo gøre. Problemet med mange af de DNA resultater jeg selv har modtaget er at de stammer fra brugere der typisk har ingen slægtstræ eller meget få forfædre på deres slægtstræ. Når man så ikke ahr noget at sammenligne med kan man jo heller ikke se hvordan man skulle være i familie.

Min teori er at mange af dem der tager en DNA-test tror at de straks kan se hvordan deres slægtstræ ser ud, for man kan jo se at de fleste har lavet meget lidt reelt slægtsforskning. Det efterlader jo så os hardcore slægtsforskere fortvivlede når vi ikke kan komme videre med vores DNA-matches fordi der ikke er et træ at sammenligne med.

Med venlig hilsen
John


John Skovhus Hansen
john_skovhus@hotmail.com
http://www.skovhus-hansen.dk/414015608

Stegemüller

Hej John

Tak for dit svar.

Nej, det er også - lidt sent kan man sige - gået op for mig, at DNA og GEDCOM-filer intet har med hinanden at gøre. Jeg har intet fået ud af min DNA-test, og tror ikke, det er vejen frem for mig, da succes med det naturligvis forudsætter, at der også er andre i slægten, der er interesserede i slægten og derfor også indsender en test. Og det er der så ikke i mit tilfælde bortset fra nogle langt-ude-fætre-og-kusiner. Så jeg bladrer videre.

Jeg kommer aldrig til at sende min GEDCOM-fil til MyHeritage. Der er alt for meget dårlig kvalitet og alt for mange udokumenterede påstande der til, at jeg vil bidrage til det. Jeg har opsagt mit abonnement hos dem, da jeg synes, det er alt for dyrt i forhold til kvaliteten, og de har en masse ydelser, jeg alligevel ikke har behov for fx: manipulation af billeder og 17 mia. optegnelser ...

Jeg har min egen side med data, som jeg selv er glad for. Hvad andre synes, ved jeg ikke.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

Hej Hanne!

Lige nogle betragtninger :

Du taler om at ingen i din familie vil teste, men det mener jeg heller ikke er en god idé - at teste nær familie proaktivt kan allerhøjest give ubehagelige overraskelser. Jeg synes at det er de fjerne matches på 35 til 100 cM der dukker op uventet, som er de små gaver ved en DNA-test. Med lidt fodarbejde kan de bekræfte slægtsforskningen (og biologien) gennem fæles aner langt tilbage!

Et match på 1,8% (127,8‎ cM) er et super godt spontant match! Og én af jer to skal jo bladre den andens slægtstræ igennem, så hvis du ikke gør det, så er det jo bare dit match, der må gøre det?
Med 127 cM er der en ret stor sandsynlighed at i "højest" deler tiptipoldeforældre, så opgaven er slet ikke umulig. Det er da bare at følge linket og se personens aner - man kan jo hurtigt mærke hvornår tampen brænder i forhold til ens egne aners geografi.

Selv har jeg lavet "lynslægtsforskning" for en del amerikanere ved blot at få fulde navn, fødselsdato og af og til fødesogn på deres bedsteforældre. Så finder jeg dem i kirkebøgerne, hvor deres forældre ofte står - og hvis navnene ellers er bare en smule entydige, så kommer man hurtigt tilbage til starten af 1800-tallet med de digitaliserede folketællinger. Hvis det lykkedes at finde det fælles anepar, så kan man lige validere det mere grundigt med kirkebøger osv. Jeg giver selv op, hvis ikke jeg kan finde forbindelsen efter 2-3 timer - der er jo "ukendte forbindelser" i alle slægter.

Og husk - når første du har 3-5 matches afklaret, så går det hurtigere og hurtigere at spore den fælles ane, da man kan starte med at se, om et nyt match har fælles DNA med de allerede afklarede matches.

Så jeg tror bare at det er "på med vanten" - og husk, intet kommer på et sølvfad i denne hobby!

God jagt!
Anders (der også for evigt vil være gratist på MH)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Stegemüller

Hej Anders

Jeg er helt klar over, at intet kommer på et sølvfad, idet jeg har været i gang siden 2003. Og jeg elsker det!

Jeg vil da bestemt ikke have noget i mod de "ubehagelige" overraskelser, idet de behagelige står i de kirkebøger, vi alle nu kan bladre i 24/7 - og det er så skønt. Faktisk leder jeg nok efter de u-behagelige overraskelser. For ca. 20 år siden var der kun muligheden lørdage fra 9 -16 plus ferier og fridage. Men det må da være sådan, at skal man have noget ud af en DNA-test, kræver det, at "de andre" også har foretaget en DNA-test. Ellers har jeg intet forstået af idéen bag DNA. Og som sagt bladrer jeg glad videre og glæder mig over hvert fund, der kan dokumenteres. Og resten har ikke adgang til min database.

Jeg synes ikke, jeg i indeværende tråd har skrevet om "Et match på 1,8% (127,8‎ cM)". I hvert fald kan jeg ikke finde det i de tidligere kommentarer.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

Citat fra: Hanne B. Stegemüller Dato 25 Okt 2022 - 22:54
Jeg synes ikke, jeg i indeværende tråd har skrevet om "Et match på 1,8% (127,8‎ cM)". I hvert fald kan jeg ikke finde det i de tidligere kommentarer.

Hej Hanne!

Det er fra dit indlæg #12  fra den 30. juni kl 20:22 - men måske har jeg bare misforstået det?

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Marie Holck

Citat fra: Hanne B. Stegemüller Dato 30 Jun 2022 - 11:07
Hej Niels

Citat fra: Niels Bach-Lauritsen Dato 29 Jun 2022 - 22:34
Hej Hanne. En centimorgan-score på 51,6/29 lyder klart som en, jeg ville forvente at finde fælles aner på. Altså vel at mærke, hvis vedkommende matchperson har vedlagt et træ på gerne 3-4 generationer.
M.v.h. Niels.

ps. hvis man er adopteret, skal der jo nok langt mere til.

Det kan såmænd godt være, du har ret! Og måske skulle jeg dyrke resultaterne noget mere. Jeg har bare så svært at gennemskue slægtskabsbetegnelserne "Kusine i 1. led forskudt 2 generationer Kusine i 2. led forskudt 2 generationer" osv. Jeg forstår ikke, hvordan der kan være to slægtskaber.

Og jeg kiggede lige igen. Nu er der fx "1,8% (127,8‎ cM)", så det må jo være interessant?

En person skrev om et andet resultat "om jeg ikke lige kunne kigge et træ igennem for at se, hvem vi delte"... Jeg vidste ikke, hvor jeg fandt det pågældende træ og bad om et link. Jeg synes da herudover, det må være den person, der skal kigge i mine fund (der ikke ligger på MyHeritage), men jeg har tydeligt link til min hjemmeside med slægtsdata. Så jeg sendte et link til min TNG-side. Herefter hørte jeg ikke mere  cool)

Hej Hanne,

Jeg har lavet et skema, hvor de danske og engelske slægtskabsbetegnelser fremgår, fordi jeg er så træt af MyHeritage's forfærdelige oversættelser. Du finder det her http://legacydansk.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=4586

Der er ikke to slægtskaber, men slægtskabet menes at kunne findes indenfor de to angivne muligheder. Klik på ? efter de nævnte muligheder, så viser i et skema, hvor du kan se mulighederne. Desuden er det en god ide at klikke på knappen Tjek DNA-match. Hvis vedkommende har et træ i MyHeritage eller FamilyTreeDNA eller Ancestry, så skriver jeg det ind i min Legacy-fil, og hvis jeg er heldig, så rammer jeg jo på et tidspunkt de fælles aner :) Jeg giver dem så i øvrigt et Hashtag, der angiver, at de er et DNA-match, så jeg kan holde dem adskilt fra mine kendte slægtskaber. Lige pt. sidder jeg med 3 forskellige DNA-matcher, der alle har samme anerække, men jeg mangler endnu at finde forbindelsen mellem dem og mig, men de peger jo alle 3 i samme retning, så det er kun et spørgsmål om tid, så tænker jeg, at den forbindelse dukker op :) Det er vildt spændende...

jeg har fundet mange slægtskaber med mine DNA-matcher, der bekræfter mit slægtskab gennem mine 8 oldeforældre, ialt har jeg 64 bekræftede DNA-matcher. Se vedlagte eksempel, der er et uddrag af et skema, jeg har lavet, hvor jeg skriver det samlede antal delte centiMorgan (cM) m.m. (jeg kan ikke bruge %, det siger mig intet). Det er kun min nærmeste familie, som har det store antal delte cM (af dem har jeg kun skrevet min kusine (på min fars side) ind i skemaet). Jeg mangler endnu at få en fætter eller kusine på min mors side til at tage en test.

Stegemüller

Hej Anne Marie

Waugh - du er godt nok god til dette. Mange tak for forklaringer og skemaer.

Jeg har tydeligvis en del at lære angående DNA ...

Jeg må nok prøve at sætte mig ind i det. Der er bare et eller andet, der gør, at jeg føler mig tryggere ved den traditionelle slægtsforskning (og så elsker jeg "at bladre") - men det er jo nok uvidenhed, da jeg kan se, at der er så mange andre, der er begejstrerede.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Hej Anders

Nej du har ikke misforstået noget. Det var mig, der overså min egen kommentar, da jeg lynhurtigt lige ville svar dig. Det må du undskylde.

Hrm ... Jeg har lige fået en helt absurd tanke: Er der en af jer, der jo virkelig har styr på dette univers, der vil "tage mig i hånden", og hjælpe mig i gang fx via TeamViewer - for der gemme sig måske noget spændende, men jeg kan ikke overskue det. Et vederlag kan snildt aftales. Det kunne fx bestå i et par timers support til TNG.

Jeg er klar over, at der ind imellem afholdes weekends, dage mv., hvor man i fællesskab lærer om det. Jeg har desværre bare ikke mulighed for at deltage i noget sådant.

De bedste hilsner Hanne


Citat fra: Anders M. Petersen Dato 26 Okt 2022 - 07:51
Citat fra: Hanne B. Stegemüller Dato 25 Okt 2022 - 22:54
Jeg synes ikke, jeg i indeværende tråd har skrevet om "Et match på 1,8% (127,8‎ cM)". I hvert fald kan jeg ikke finde det i de tidligere kommentarer.

Hej Hanne!

Det er fra dit indlæg #12  fra den 30. juni kl 20:22 - men måske har jeg bare misforstået det?

Hilsen Anders
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

Hej Hanne

Jeg hjælper kun gratis, men har desværre ikke tid i disse måneder pga mit arbejde.

Du kan finde god hjælp her, selvom jeg ikke har fået opdateret min vejledning med de seneste FTDNA opdateringer - det er konceptet, der er det vigtigste:

morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Stegemüller

Hej Anders

Tak for dit svar. Jeg vil kigge på dit link.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Selmer

Hej Hanne

Tja, TNG kender jeg ikke til, men jeg vil da gerne hjælpe dig med dine DNAresultater over Teamviewer. Det kan dog først blive efter weekenden. Og ligesom Anders hjælper jeg kun gratis :)

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Stegemüller

Hej Ole

Tusind, tusind tak. Det er virkelig sødt af dig.

Lad os planlægge "i privaten", da det næppe er så interessant for de andre i tråden..

Du kontakter mig bare, når du har tid. Du får fat i mig via linket i signaturen - og ellers er jeg nem at finde vha. Google.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Sammen med Ole, der har været så sød at bruge et par timer af sit liv på mig, har jeg nu lært at gennemgå matches.

Der er vist nok rejst seriøs tvivl om, at ham jeg anser som min biologiske far, muligvis ikke er den rette:
https://stegemueller.dk/slaegtsforskning-med-dna-2/
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

#26
Hej Hanne!

Hvor var det godt at Ole havde tid til at vejlede dig!

Jeg har læst din side og er lige nødt til at komme med et par kommentarer:

Som jeg læser det, så er der to navngivne kandidater til din biologiske far - og at de DNA-resultater du har fået giver mange matches, som ikke kan forklares ud fra det stamtræ du har lavet?

Lad os starte med at være enige - "DNA lyver ikke!", men det gør vores aner nogle gange af nød og dermed også kirkebøgerne og de  andre skriftlige kilder.

Du har, som jeg læser det, fået forbindelse med nogle halvsøskende på din "nuværende" biologiske fars side? Så er du kun en MyHeritage test på én af dem fra entydigt at vide, om du allerede har fat i den korrekte biologiske far. Det ville jeg da bestemt starte med at gøre, hvis ellers bare én af dem er med på det - det er 300 kroner godt givet ud (der er tilbud lige nu). Hvis du matcher en af dine halvsøskende med mindst 1.200 cM, så har du allerede nu fat i den korrekte biologiske far.

Hvis ikke de vil lade sig teste eller hvis du ikke har et match på mindst 1.200 cM, så ville jeg kigge nærmere på den anden kandidat. Den "diskrete" løsning er at lave en stamtavle for ham tilbage til starten af 1800-tallet for derefter at se, om du allerede nu har matches, der passer ind i billedet. En lidt mere offensiv løsning kunne være at opspore en nulevende nær slægtning til den anden kandidat og så overtale vedkommende til en MyHeritage test - det vil også give sikkerhed med det samme.

Skulle hverken den ene eller den anden løsning give et match, så er der enten en 3. mand i spil eller også så er der mere rod i mandens slægt. Jeg ville så nok prøve at teste en anden nær slægtning til de to mænd, før jeg helt lagde dem på hylden.

Men ellers - hvis en af de to mænd er din biologiske far og hvis bare én nær slægtning til begge er med på en DNA-test, så er du altså meget tæt på et endegyldigt og sikkert svar for under 800 kroner (to MyHeritage tests) - jeg tænker at det er det værd for dig?

Du skriver at du vil teste hos FamilyTreeDNA - nu er jeg selv en stor fan af FamilyTreeDNA fordi de ikke (bonde)fanger én i en abonnementsløsning som MyHeritage gør, men det er altså den samme test du får begge steder. Du får så en ekstra sø at fiske i, men den triste kendsgerning er at MyHeritage virkeligt er dominerende på markedet i Danmark - især i den brede befolkning. Derfor tror jeg ikke at du vil få så meget mere ud at teste hos FamilyTreeDNA - og slet ikke i forhold til at teste potentielle halvsøskende via MyHeritage jf. ovenfor.

Problemet med ufærdige stamtræer hos MyHeritage (og FamilyTreeDNA) kender vi alle - det er konsekvensen af at især MyHeritage sælger sig på at "man blot skal tage en DNA-test og så får man hele sin stamtavle forærende", hvilket lokker mange ikke-slægtsforskere ind i butikken. Set fra et DNA-synspunkt er matches uden stamtavle bedre end ingen matches og midt bedste tip er at kontakte gode matches (over 100 cM fælles DNA) uden stamtavle og spørge om navn, fødesogn og fødselsdag på deres 4 bedsteforældre og så lave en lynstamtavle tilbage til 1800-1850'erne - med de digitaliserede folketællinger tager det én aften pr. match og det er vel indsatsen værd, når man leder efter sin biologiske far?

Det var vist mine tips - med lidt mod og offensiv testning er du sandsynligvis meget tæt på at få vished om, hvem din biologiske far er!

Hilsen Anders


PS: De ekstra og dyre tests hos FamilyTreeDNA er en Y-DNA test og en mtDNA test. Da du er en kvinde, kan du ikke tage en Y-DNA test (du har ikke Y-DNA i din krop) og dit mtDNA har du udelukkende arvet fra din mor. Dermed vil ingen af disse tests bringe dig et eneste skridt tættere på din far.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Stegemüller

Hej Anders

Mange tak for dit svar!

(By the way: I går gennemlæste jeg dit dokument "Godt i gang med Family Finder". Hvor er det bare godt. Tusind tak. Når jeg får et nyt testresultat, sætter jeg mig med det én gang til og bruger det som en "bageopskrift".)

Ja det er korrekt, at der er to kandidater. Jeg har i dag gennemgået adoptionssagen særligt mhp. paterniteten: Der står bl.a., hvor jeg selvfølgelig har fjernet alt, der kan være personhenførbart:

"Har moderen haft samleje med andre på et sådant tidspunkt, at de kan inddrages i sagen: Benægtes. Moderen er specielt udspurgt med hensyn til perioden fra slutningen af december til slutningen af marts"

"Ønsker afhørte at vedgå faderskabet overfor politimesteren: "Nej. Blodtypebestemmelse ønskes foretaget, da en anden ? kan være fader." " (spørgsmålstegnet er ikke mit).

"Vedhæftning til "Skema angående børns udviklingsgrad ved fødslen": Kredslæge den 8. december. "Barnet maa være avlet i tiden mellem noget før midten af januar og noget før midten af marts.""

Københavns Universitets Retsmedicinske Institut:
"Instituttet skal herefter udtale, at der hverken efter ABO-, A1A2, MN-, Rh, Xp (står der det? red. 6/11-2022), K- eller Hp-systemet er noget til hinder for, at: X kan være fader til det i sagen omhandlede barn."

Mødrehjælpens journalkort:
Afsnit "Faderskabssag": "Til brug for faderskabssagen oplyser bm, at hun i avlingstiden har været forlovet med Y, der er født 21. (her mgl. måned - red. 6/11-2022) år ?, ( (spørgsmålstegnet er ikke mit). Han er [erhverv] og bor [adresse]. Parterne har været ringforlovede fra 1. januar til slutningen af januar samme år, bm benægter overhovedet at have stået i forhold til ham !!"

Min egen foreløbige konklusion baseret på det, jeg ved nu

1) X nægter faderskabet, da det kan være en anden, men der står ikke, hvad han bygger det på.
2) Avlingstiden: "noget før midten af januar og noget før midten af marts"
3) Y har i avlingstiden været ringforlovet med Z men hun nægter samleje.
4) Nu har jeg lidt at gå videre med. Det kan både være X og Z. Det kan DNA hjælpe med at afgøre.

Er det sædvanlig praksis, af Retsmedicinsk Institut bruger formuleringen "... ikke noget til hinder for ..."?

Og så over til besvarelse af dit svar:

1. Jeg fik mere end fire- eller fem-tusinde sammenfald, men havde ikke den ringeste idé om, hvordan jeg skulle kigge på dem, og så var jeg overvældet over antallet. Det har Ole nu lært mig, og det er jeg taknemmelig for.

2. Min formodede halvsøster ønsker ikke at afgive en test. Min formodede halvbror har endnu ikke besvaret min henvendelse. Pyt med prisen.

3. Offensiv DNA-løsning: Det bliver uhyre vanskeligt at opspore ham, jeg kaldte Z lige ovenover, men jeg vil selvfølgelig prøve. Han har et temmelig almindeligt navn og det eneste jeg egl. ved er en adresse et givent år, et erhverv og en fødselsdato den 21., men ikke noget om hverken måned eller år eller hvor.

4. Så vidt jeg kan læse ud af dit notat, så er analysemulighederne lidt bedre hos FamiliyTreeDNA og du leverer bageopskriften! Herudover kan jeg jo efterfølgende overføre testresultatet til MyHeritage. Jeg har p.t. komplet abonnement hos dem, og finder også af og til noget, jeg ikke ellers ville have fundet. Jeg udelod dog MyHeritage af budgettet for 2023.

5. Din idé med "lynstamtavlerne" fra folk med sammenfald men uden tavle: Det er en god idé; jeg tvivler dog lidt på, at jeg vil have mod til at kontakte mennesker, men man kan aldrig vide. Alle kneb gælder på en eller anden måde.

Hilsen
Hanne
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anders M. Petersen

Hej Hanne!

Jeg har læst dit indlæg - det er godt nok mærkeligt at der står fødedag, men ikke fødemåned og fødeår for den anden mulige far. Det gør det naturligvis noget sværere at finde ham, selvom du med fødedag kan udelukke ca. 29 ud af 30 af de potentielle fædre du kan identificere ud fra navnet.

Alt omkring faderskabssager og teknikken omkring det skal jeg ikke kloge mig på, men tror du ikke at "Barnet maa være avlet i tiden mellem noget før midten af januar og noget før midten af marts" er en fejl - og at der skulle have stået "Barnet maa være avlet i tiden mellem noget efter midten af januar og noget før midten af marts" - det andet giver jo ikke rigtig mening?

Jeg ser nogle gange i lokale Facebook-grupper at folk spørger om nogen kender "den Jens Hansen, der arbejdede hos bager Svendsen i 1950'erne" og tit får fat i den rette persons navn og skæbne. Måske du kunne prøve den vej også?

Med hensyn til test af nære familiemedlemmer til den potentielle far, så kan jeg godt forstå at de lukker af - de har ikke noget ønske om at bevise slægtens sidespring. Her kan man måske med lidt held prøve at gå 1-2 generationer tilbage og finde en efterkommer der vil teste, men det er jo lidt op ad bakke. Alternativet er at lave stamtræer for de to kandidater og så se, om fremtidige spontane matches peger på én af dem - men det ville jo være nemmest at starte med enten at få sikker bekræftelse eller afvisning af at den mand, der står i faderskabssagen er den rette ud fra en test af et nært familiemedlem til ham.

Det ville være en stor hjælp i en sortering i de spontane matches, hvis du også har en DNA test på en eventuel halvsøskende eller fætter/kusine på din mors side - så kan du nemt udelukke de fleste matches som kommer via din mor og fokusere på resten.

Du skal bare have et spontant match på over 100 cM og gerne over 200 cM, før du har en reel mulighed for at indkredse din far - eller få bekræftet med en ret stor sandsynlighed at du allerede har fat i den rette.

Selvom jeg generelt anbefaler FTDNA fremfor MyHeritage, så er det udelukkende p.g.a. MyHeritage's abonnementsordning plus deres meget aggressive markedsføring. Men de to autosomale tests er helt ens, MyHeritage har langt flere danske testere og deres DNA-værktøjer er blevet noget bedre end FTDNA's, så hvis man i forvejen bruger MyHeritage, så kan man sagtens tage sin DNA-test der. Du vil dog sandsynligvis få lidt flere ekstra matches ved også at teste hos FTDNA.

Nu ved jeg ikke, hvor i landet det hele starter, men hvis det er i Københavnsområdet, så kan man jo finde både gamle Krak og KTAS telefonbøger online og derigennem med lidt held få en adresse på kandidater til far #2, da både navn og beskæftigelse fremgår - det leder da en smule videre:
https://bibliotek.kk.dk/temaer/krak
http://www.ptt-museum.dk/samlinger_bibliotek/bibliotek/digitale_boeger_registre/telefonboeger_fra_ktas/

Lige til sidst en lille tanke fra andre sager jeg har hjulpet med: Du kan nok desværre ikke helt udelukke at der kan have været en 3. mand i spil, som din mor af en eller anden grund dækker over - det er set før. Ikke for at spolere din søgen, men mere for at sige, at man er nødt til at holde alle vinkler åbne, indtil brikkerne passer.

Det var vist lidt blandet herfra - god jagt!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm