Forfatter Emne: "Fælles DNA" kun meget sjældent over 1,0%  (Læst 784 gange)

Hanne B. Stegemüller

• Bruger
  • Bruger med indlæg
  • Startede slægtsforskning i 2003
    • Stegemüllers vindue mod verden
"Fælles DNA" kun meget sjældent over 1,0%
« Dato: 19 Jun 2022 - 13:46 »
Hej

Jeg har slægtsforsket "i 100 år", men dette er mit første forsøg med DNA-test, som jeg har fået foretaget hos MyHeritage. Jeg har forsøgt at læse om "DNA-ting", men er alligevel i tvivl. Jeg er adopteret, så dette er et forsøg på måske at finde levende biologiske slægtninge. Det kunne da være sjovt med en levende fætter/kusine.

1) Jeg undrer mig først og fremmest over, at "Fælles DNA" kun meget sjældent ligger over 1,0%. Kan det skyldes, at jeg ikke har sendt en GEDCOM-fil til MyHeritage, så der ikke er noget at sammenligne med?

2) Et resultat ser fx sådan ud:

Fælles DNA: 0,7% (51,6‎ cM)
Delte segmenter: 4
Største segment: 29 cM

centiMorgan er højt, men fælles DNA er kun 0,7%. Hvordan skal jeg læse det?

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt

Slægtsdata

Generel side

Anders M. Petersen

• Medlem
  • Bruger med indlæg
    • www.anders.morup-petersen.dk
Sv: "Fælles DNA" kun meget sjældent over 1,0%
« Svar #1 Dato: 19 Jun 2022 - 14:05 »
Hej Hanne

Nej - dit resultat er ikke dårligere, fordi du ikke har uploadet Gedcom-fil. Dine DNA matches udledes alene ud fra DNA.

1% DNA er typisk noget med fælles aner født tilbage fra starten af 1700-tallet, men kan dog også godt være med fælles aner født helt op i 1800-tallet. Autosomalt DNA fordeles jo ret tilfældigt.

Med så mange testede danskere på MyHeritage er det nu usædvanligt med så få nære matches, men det sker fortsat. Hvis du vil have én fra 'fordomsskuffen', så tror jeg at der er meget forskel på, hvor meget slægtsforskning og DNA der dyrkes, alt efter uddannelse og økonomi. Jeg har f.eks. væsentligt flere DNA matches i de 'borgerlige' grene af mine aner end de grene som var fattige landbeboere - noget som tilsyneladende har effekt helt op til i dag.

Men fortvivl ikke - før eller siden kommer der et 300+ cM match, der åbner nye døre - det er kun et spørgsmål om tid og tålmodighed!

Held og lykke!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.anders.morup-petersen.dk

Hanne B. Stegemüller

• Bruger
  • Bruger med indlæg
« Svar #2 Dato: 19 Jun 2022 - 14:14 »
Hej Anders

Mange tak for dit svar. Jeg vil tilsætte "tid og tålmodighed" og se, hvad der dukker op. Indtil videre er jeg klar over, at jeg er 70,4% skandinav. Det er nu ikke rigtig nogen overraskelse  cool)

Jeg hopper på den med "fordomsskuffen"!

Det sjove her er så, at min biologiske mors side var "pretty well off" i både København og Nordsjælland, grosserere, murermestre osv., så langt tilbage jeg kender dem fra den traditionelle slægtsforskning. Min biologiske fars side består af fattige fiskere, indsiddere osv. på Lolland også kendt fra den traditionelle slægtsforskning.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt

Slægtsdata

Generel side

Ole Selmer

• Medlem
  • Bruger med indlæg
« Svar #3 Dato: 24 Jun 2022 - 10:11 »
centiMorgan er højt, men fælles DNA er kun 0,7%. Hvordan skal jeg læse det?

Hej Hanne

Det er bare en anden måde, at skrive det på - idet 51,6 cM netop er 0,7 % af totalt 7440 cM!

Mine egne match passer nu slet ikke med Anders´s teori. Min far har hovedsageligt borgerlige aner med både præster og adelige fra hele landet, her har jeg nemlig kun kunnet bekræfte 16 match, mens jeg på min mors side, hvor anerne næsten udelukkende var bønder fra Århus og Skanderborg amter samt småkårsfolk fra Djursland har næsten dobbelt så mange med 30 bekræftede match. Jeg har tidligere tænkt, at det måtte skyldes de større børneflokke hos almuen, og dermed flere efterkommere og altså ren statistik.   

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Hanne B. Stegemüller

• Bruger
  • Bruger med indlæg
« Svar #4 Dato: 24 Jun 2022 - 10:20 »
Hej Ole

Mange tak for dit interessante svar.

Jamen så stiger jeg da ud af "fordomsskuffen" igen. Du har jo solid erfaring.

Indtil videre forekommer det hele meget "mystisk", og jeg er tryggere ved den traditionelle slægtsforskning, men det kan sagtens være, fordi jeg slet ikke kender termer og metode angående DNA. Jeg har et match, der er virkelig relevant, men det kommer via et menneske, jeg - pga. af vilkårene i adgangstilladelsen til adoptionssagen - ikke kan eller må kontakte.

Jeg har skrevet lidt om mine foreløbige oplevelser med slægtsforskning med DNA her: https://stegemueller.dk/slaegtsforskning-med-dna/
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt

Slægtsdata

Generel side

Anne Marie Holck

• Medlem
  • Bruger med indlæg
    • Min slægt
« Svar #5 Dato: 24 Jun 2022 - 16:44 »
Jeg har samme oplevelse som Ole (som er en af dem, jeg deler match med). På min morfars side har jeg masser af gejstlige og adelige, men det er ikke i deres efterkommere, jeg har DNA-match. Til gengæld har jeg så haft noget lettere ved at fastlægge mine aner i de slægtsgrene, det handler om. Indtil videre er det lykkedes at få bekræftet de grene via DNA i modsætning til de mere jævne :)

Hanne B. Stegemüller

• Bruger
  • Bruger med indlæg
« Svar #6 Dato: 24 Jun 2022 - 16:49 »
Det er vældig interessant. Tak for dit input.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt

Slægtsdata

Generel side

Anders M. Petersen

• Medlem
  • Bruger med indlæg
    • www.anders.morup-petersen.dk
« Svar #7 Dato: 24 Jun 2022 - 16:56 »
Hej alle!

Jeg må vist hellere præcisere:

Antallet af gode matches som man får er 1 til 1 afhængigt af, hvor mange nulevende i relativ nær slægt, der har taget en DNA-test (+ held).

Antallet af nulevende, der har mulighed for at tage en DNA-test er afhængigt af, hvor mange nulevende efterkommere af ens aner, der er i de pågældende grene.

Antallet af nulevende, der vælger at tage en DNA-test er sværere at estimere, men mit gæt er at slægtsforskning og DNA-tests er lidt af en akademikersport. Dog har MyHeritage de seneste år formået at reklamere på en måde, der får folk til at tro, at en DNA-test = en gratis stamtavle tilbage til Gorm den Gamle. Det giver en del skuffede testere, men gode muligheder for os, der gerne vil afklare slægtskabet.

Så nej - ikke en entydig sammenhæng, men parametre i den store ligning. Dertil kommer så held og tålmodighed - jeg har gennem tiden hjulpet nogle donorbørn og de gik fra få svage matches til meget nære matches fra den ene dag til den anden - det er kun et spørgsmål om tid!

Og nu går jeg ud i solen - god weekend!
 cool)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.anders.morup-petersen.dk

Hanne B. Stegemüller

• Bruger
  • Bruger med indlæg
« Svar #8 Dato: 24 Jun 2022 - 17:09 »
Hej Anders

Enig. God tur derud (for varmt for mig) og så ja lige, hvis du skulle være interesseret:

Folk tror, at en DNA-test via fx MyHeritage serverer alle resultater for dem. Min tanke er (men jeg ved jo ikke ret meget om det (endnu)): lav 1) det hårde arbejde via den traditionelle papirbårne slægtsforskning og så 2) tilsæt evt. noget vha. DNA.

Det kan koble de to metoder sammen. For selvfølgelig er der en sammenhæng, men DNA-metoden forudsætter til enhver tid, at "de andre" også har ladet sig teste. Ellers kommer man selvfølgelig ikke langt.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt

Slægtsdata

Generel side

Niels Bach-Lauritsen

• Medlem
  • Bruger med indlæg
« Svar #9 Dato: 29 Jun 2022 - 22:34 »
Hej Hanne. En centimorgan-score på 51,6/29 lyder klart som en, jeg ville forvente at finde fælles aner på. Altså vel at mærke, hvis vedkommende matchperson har vedlagt et træ på gerne 3-4 generationer.
M.v.h. Niels.

ps. hvis man er adopteret, skal der jo nok langt mere til.

Anne Marie Holck

• Medlem
  • Bruger med indlæg
    • Min slægt
« Svar #10 Dato: 29 Jun 2022 - 23:25 »
Jeg har samme oplevelse som Ole (som er en af dem, jeg deler match med). På min morfars side har jeg masser af gejstlige og adelige, men det er ikke i deres efterkommere, jeg har DNA-match. Til gengæld har jeg så haft noget lettere ved at fastlægge mine aner i de slægtsgrene, det handler om. Indtil videre er det lykkedes at få bekræftet de grene via DNA i modsætning til de mere jævne :)

Jeg læste lige mit tidligere svar igen, og der mangler bl.a. et meget vigtigt IKKE i ovenstående. Der skulle stå
Jeg har samme oplevelse som Ole (som er en af dem, jeg deler match med). På min morfars side har jeg masser af gejstlige og adelige, men det er ikke i deres efterkommere, jeg har DNA-match. Til gengæld har jeg så haft noget lettere ved at fastlægge mine aner i de slægtsgrene, det handler om. Indtil videre er det IKKE lykkedes at få bekræftet de grene (altså de gejstlige og adelige) via DNA i modsætning til de mere jævne :)
Af mine 62 bekræftede DNA-matcher er kun 2 fra de gejstlige aner.

Niels Bach-Lauritsen

• Medlem
  • Bruger med indlæg
« Svar #11 Dato: 30 Jun 2022 - 08:40 »
Spændende, hvor I hver især har testet. For mit eget vedkommende har jeg testet hos FamilyTreeDNA, Ancestry, LivingDNA og MyHeritage. Desuden - og ikke mindst - uploaded til Gedmatch, hvor man kan finde match på tværs at testfirmaer. Alfa og omega er, at man refererer til et træ med mindst et par generationer.

Hanne B. Stegemüller

• Bruger
  • Bruger med indlæg
« Svar #12 Dato: 30 Jun 2022 - 11:07 »
Hej Niels

Hej Hanne. En centimorgan-score på 51,6/29 lyder klart som en, jeg ville forvente at finde fælles aner på. Altså vel at mærke, hvis vedkommende matchperson har vedlagt et træ på gerne 3-4 generationer.
M.v.h. Niels.

ps. hvis man er adopteret, skal der jo nok langt mere til.

Det kan såmænd godt være, du har ret! Og måske skulle jeg dyrke resultaterne noget mere. Jeg har bare så svært at gennemskue slægtskabsbetegnelserne "Kusine i 1. led forskudt 2 generationer Kusine i 2. led forskudt 2 generationer" osv. Jeg forstår ikke, hvordan der kan være to slægtskaber.

Og jeg kiggede lige igen. Nu er der fx "1,8% (127,8‎ cM)", så det må jo være interessant?

En person skrev om et andet resultat "om jeg ikke lige kunne kigge et træ igennem for at se, hvem vi delte"... Jeg vidste ikke, hvor jeg fandt det pågældende træ og bad om et link. Jeg synes da herudover, det må være den person, der skal kigge i mine fund (der ikke ligger på MyHeritage), men jeg har tydeligt link til min hjemmeside med slægtsdata. Så jeg sendte et link til min TNG-side. Herefter hørte jeg ikke mere  cool)
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt

Slægtsdata

Generel side