Jeg er på samme linje som Britta og Mikkel, variationen i forvalter Langs fornavn afhang af skriveren. Du fremlægger selv beviser herfor: der er tale om den samme person i de forskellige kirkebøger, du nævner, og det er navnet alene som varierer.
For at bygge videre på Mikkels eksempel, kan jeg nævne en af mine egne forfædre som blev døbt Laurentius; blev kaldt Lars, Laurs, og Laurids i diverse folketællinger; blev omtalt som Laus ved sin datters vielse; og døde som Laurits. Personen har været den samme, men vedkommendes navn har varieret alt efter dialekt og skrivestil. I dette tilfælde er dåbsnavnet den klassiske oprindelige form, medens de andre varianter er senere fordanskninger. Hvad han har kaldt sig selv i daglig tale, kan vi kun gisne om. Selv underskrev han sig med Laurids, men det er ikke til at vide, om han ændrede sit navn på skrift. I en tid uden retskrivning blev skrift brugt på en helt anden måde end idag.
Du virker meget opsat på at finde ud af, hvad forvalter Lang blev kaldt til fornavn i hverdagen. Mit bedste gæt er Anders. Hvis han mundtligt var gået under navnet Andreas, tvivler jeg på, at skriveren vil have skrevet Anders i kirkebøgerne, eftersom denne form er mindre klassisk end den førstnævnte. Men hvem ved, måske hed han i virkeligheden Andres...