Stort/småt bogstav først i hver linie.

Startet af Jørgen Thue Pedersen, 02 Jun 2022 - 18:06

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Thue Pedersen

De første bogstaver i hver linie ændres til "Stort", selv om jeg har skrevet med "småt"
Er der nogen, der kan forklare hvordan det kan ændres?
mvh
Jørgen

John Damm Sørensen

Hvis det er her i forum, tror jeg det må være noget din browser. Har prøvet forskellige browsere?

Hilsen
John

Inger Buchard

Kan du bruge følgende?
I Word ændrer du denne indstilling på følgende måde:
Funktioner > Indstillinger for autokorrektur > fanebladet autokorrektur
Fjern vingen i "Første bogstav i sætninger med stort"

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

#3
På Ipad sker det konsekvent, hvorfor
Ved jeg ikke (som du ser her).
Om der kan ændres på det, ved jeg ikke.

Nu gik jeg i Ipadens Indstillinger ind i Generelt, videre i Tastatur, hvor jeg slog Automatisk store bogstaver fra - og vupti - så var det løst.

mvh Ole

Keld Sørensen

Egentlig har det vel ikke noget med 'den nye linie' at gøre, men snarere det, at et tryk på ENTER giver en ny linie og DERMED en start på en ny sætning !
Hermed er vi tilbage ved indstillingen "Første bogstav i sætninger med stort" ... og det kan fjernes, som Inger Buchard tidligere skrev.

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Ole Westermann

En ny linie er ikke synonymt med en ny sætning !

mvh Ole

Keld Sørensen

Citat fra: Ole Westermann Dato 03 Jun 2022 - 09:19
En ny linie er ikke synonymt med en ny sætning !

mvh Ole

Giv et eksempel på et tryk på ENTER, som IKKE skal indlede en ny sætning.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

John Damm Sørensen

Enter angiver som regel start på et nyt afsnit, der naturligvis begynder på en ny linje.

Hilsen
John

Ole Westermann

Når du trykker ENTER, får du et linieskift, men det behøver bestemt ikke betyde, at du starter på en ny sætning.

Keld Sørensen

> Ole Westermann - jeg vil henvise til: "Giv et eksempel på et tryk på ENTER, som IKKE skal indlede en ny sætning." fra tidligere !

> John Damm Sørensen - ja, og start på en ny sætning.

... men nu er det jo ikke et forum for tekstbehandling, så skal vi ikk' stoppe den har :-) !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Hans Chr. Baagøe

Når der trykkes ENTER fås som standard både CR (carriage return) og NL (ny linje).

Når der trykkes SHIFT-ENTER (Skiftetasten holdes nede, medens der trykkes Enter) får du kun NL (ny linje). Ny linje giver ikke nyt afsnit eller ny sætning.

På PC'er giver CR + NL som standard nyt afsnit i formateringen.

Det er opsætningen i de forskellige redigeringsprogrammer, der afgør, hvordan tastekombinationerne skal fortolkes og også, om der altid skal startes med stort bogstav i en ny sætning.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe




Mikkel Eide Eriksen

Hej

Linjeskift uden betydningen "ny sætning" bruges fx. i kildeafskrifter.

Jeg opdagede for nylig at mine forældre har autokorrektur på deres computer, så de af mine afskrifter der er lavet under besøg hos dem er blevet rettede på forskellig vis... :P

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Morten Hovedskov Nielsen

Citat fra: Ole Westermann Dato 03 Jun 2022 - 10:11
Når du trykker ENTER, får du et linieskift, men det behøver bestemt ikke betyde, at du starter på en ny sætning.

Jo det gør, det smarte ved tekstbehandling er netop at den selv klarer at ombryde tekst over flere linjer, så når du trykker ENTER siger du "jeg vil have en ny sætning!"
Hvis du kun vil skifte linje så tryk SHIFT+ENTER

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Ole Westermann

Jeg er totalt (og nu taster jeg ENTER)
uenig med dig.
Det var een sætning.

Inge Hedal

En sætning er et grammatisk fænomen. Definition: En sætning indeholder et subjekt (grundled) og et finit verbum (udsagnsled). Og så kan man putte mange andre led på, hvis man har brug for det.
Her er et eksempel på en sætning: De spiller.
Og med flere sætningsled: De købte en fodbold til ham om lørdagen.
En sætning kan være så lang, at den fylder mere end en linje, men det er stadig en sætning.

En linje er bare en række af bogstaver, tal eller tegn.

Mvh Inge
gammel dansklærer


Jørgen Thue Pedersen

Tak til alle!

Det var
autokorrekturen
i word, der skulle ændres
for mit vedkommende,
og det skulle gerne vise
sig her, at det
har hjulpet.

TAK
mvh
Jørgen