Hvordan finder man ud af hvor en person sad fængslet i 1822?

Startet af charlotte w vestergaard, 30 Maj 2022 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

charlotte w vestergaard

I 1822 finder jeg min mange gange tipoldefars søn Hans Andreas eller Andreasen Kokkendorf ( kaldet Lørup ) nævnt i en gammel avis. Han skulle have stjålet et par gamle seler, og var herfor blevet arresteret. De levede omkring Fåborg, i Brahetrolleborg og Diernæs. Så jeg kan forestille mig han har siddet i kælderen på Fåborg Rådhus. Der står et nummer nævnt i avisen 494 - 5771. Kan det tænkes at være fangenummer og domsnummer? Jeg vil virkelig gerne finde noget om det, da jeg ved at han dør i netop 1822. Det er nævnt i skiftet efter hans far Andreas Kokkendorf eller også var det hans mors Anne Margrethe Andersdatters skifte. De døde hhv. i  1838 og 1840.
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om denne unge mand, da han må have været i nød siden han ligefrem stjæler et par gamle seler... Mange i familien ender da også senere på fattiggården.
På forhånd tak  :)
Mvh Charlotte

John Damm Sørensen



charlotte w vestergaard

Undskyld jeg først svarer nu, men ja, det er den artikel jeg taler om  :)

Aksel Koplev

Hej Charlotte,

Djævlen ligger ofte i detaljen: Den avis artikel, som John linker til, omhandler som der står: Domme, som er afsagte i tyvssager ved Københavns politiret i november måned  1821. Og i underrubrikken oplyses dommen er faldet 14. november.

Jeg er temmelig sikker på at simple tyverisager ikke afgøres centralt i København, så tyveriet må være sket lokalt dér. Så du skal søge efter din ane i København og ikke i hjemstavnen på Fyn. Rigsarkivet har en del arkivalier fra Københavns Politiret, desværre ikke digitaliserede. Der er muligvis også noget at hente på på Københavns Stadsarkiv.

mvh
Aksel

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Enig, når dommen er faldet under Københavns Politiret må det være en forbrydelse der er sket i selve København.

Jeg vil tro at vedkommende har siddet i Frederiksholms Arrest på Bryghusgade ved Langebro (nedrevet 1848). Der er bl.a. bevaret en arrestjournal:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=Frederiksholms+Arrest&ngid=2432872&ngnid=2432894

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

charlotte w vestergaard

Tak til jer begge to. Det giver faktisk ret god mening, da slægten også har tilknytning til København, det havde jeg ikke lige set. Måske jeg så også kan finde hans død i København, her har jeg jo blot søgt Fyns området igennem.
Jeg har desværre ikke mulighed for at komme på arkivet i København, da jeg bor i Jylland.
Men tak igen  :)
Mvh Charlotte



charlotte w vestergaard

Hov, den var lidt spændende den med vielsen  :) Er der nogen der kan læse hvem der står som forlover? Og tak, for den med hans død og begravelse  :)