Benzintank, Korsgade 11-13, Svendborg 1956-1980

Startet af Thestrup-Bjørn, 28 Maj 2022 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

Er der nogen, der har et FOTO af den Shell-tank, der blev opført i 1956 ?

Den blev opført på den store grund (matr. 494f), der tilhørte Berthel Wanner Andersen (født 1930) - og som i dag (2022) er en meget stor P-plads.

B. W. Andersens grund var omfattet også af matr. 496b og matr. 497c (= det tidl. Korsgade 11, hvor benzintanken lå) - de sidstnævnte 2 matrikler udgår den 3. april 1957,
og begge indlemmes i matr. 494f.

-----

Den 21. nov. 1956 er (i Tingbogen) omtalt et dokument ang. "benzinanlæg og forhandling af benzin" - Dansk Shell A/S, der samme dato får et pantebrev på matr. 494f, 496b og 497c
Korsgade 11-13 (matr. 494f) - Dig. Tingbog – Svendborg Bygrunde – bog 5
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=45904#45904,8640216

-----

På "Danmark set fra luften - før Google" har jeg fanget et luftfoto fra 1956, hvor man ser, at opførelsen af værkstedsbygningen til tankstationen er i gang.

Google har optaget et foto i september 2010 (af nr. 11-13), hvor man bagest på grunden endnu ser denne flisebesatte gullige bygning (foto vedhæftet)
- helt til højre ses lidt af Korsgade 13 og helt til venstre ses Korsgade 9 (det høje hus med tårn).

DinGeo har en forureningsattest ang. Korsgade 13st, 5700 Svendborg (til download). På denne ser man (på matr. 494f) en cirkelrund, rød plet præcis, hvor benzintank (og værksted) lå - endvidere er det anført, at den servicestation var i drift 1956-1980.

------------------------

NB - jeg har masser af udskrifter fra bl.a. Realregistre samt gamle matrikelkort, og jeg kender ejerlisten. Så dette skal I ikke bruge tid på.

Er kun interesseret i fotos af den gamle benzinstation.
Arkiv.dk (Svendborg Byhistoriske Arkiv) er der ingen af en sådan i Korsgade.

---------------------------------------------------------

Før tankstationen blev opført, var der for øvrigt et lille stenhuggeri med udstilling af gravmonumenter på Korsgade 11 i flere år - men det er en helt anden historie.




v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Damm Sørensen

Det er ganske vist ikke et foto, men den oprindelige skitse, der var vedlagt byggeansøgningen i forbindelse med oprettelsen af tankstation med autoværksted.

Det kunne godt se ud til, at den bagerste bygning på fotoet fra 2010 er den oprindelige bygning fra 1956.

Hilsen
John
PS: Tegningen er hentet fra weblager.dk.

John Damm Sørensen

Her er en lidt nyere tegning.

Hilsen
John

Thestrup-Bjørn

Hej John!

Mange tak - især tak for linket til weblager.dk

Lidt underligt, at jeg slet ikke kendte netop det.
Nu har prøvet - og fundet nyttige oplysninger på de ejendomme, jeg er interesseret i.

For resten kan man ikke søge på gamle adresser, hvor adressen (og matriklen) er udgået - jeg søger derfor (også) på postadresser i nabolaget.
Så vidt jeg kan se, kan der ikke søges på matrikelnummer (og ejerlav) på weblager.dk - desværre.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Blot til orientering: En del kommuner bruger filarkiv.dk istedet for weblager.dk

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Thestrup-Bjørn

Hej Mikkel!

Tak for endnu et link til diverse kommunale dokumenter

- underligt, at kommunerne ikke er enige om at placere dem samme sted.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mikkel Eide Eriksen

Ja, det er ikke altid godt at vide hvor man skal søge!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Damm Sørensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 02 Jun 2022 - 08:50


- underligt, at kommunerne ikke er enige om at placere dem samme sted.

Det kan du sikkert takke EUs udbudsregler for. Du skal kun være glad for, at det ikke skifter over tid.
Det kan i øvrigt være en god ide at søge efter byggesagsarkiv på kommunerne hjemmesider.

Hilsen
John