Ved nogen hvornår ca, en gravid ugift pige giftede sig med anden end faderen

Startet af Kirsten Vadsø, 30 Maj 2022 - 20:23

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Vadsø

En gravid ugift pige, gifter sig med en anden end barnefaderen. Den nygiftede mand, vil så automatisk stå som barnets far i de officielle papirer,- Hvilket årstal startede det ca og evt.sluttede?? Jeg kender et eksempel fra ca 1942, men det kan jo være meget tidligere.
Venlig hilsen
Kirsten Vadsø

Ole Westermann

Hvorfra har du dokumentationen for, at det forholdt sig sådan ?
Hvis det var kendt, at barnefaderen var en anden, var det næppe noget, som gik automatisk. Så skulle der nok noget ekstra papirarbejde til, vil jeg tro.

mvh Ole

Anne Marie Holck

Citat fra: Kirsten Vadsø Dato 30 Maj 2022 - 20:23
En gravid ugift pige, gifter sig med en anden end barnefaderen. Den nygiftede mand, vil så automatisk stå som barnets far i de officielle papirer,- Hvilket årstal startede det ca og evt.sluttede?? Jeg kender et eksempel fra ca 1942, men det kan jo være meget tidligere.
Venlig hilsen
Kirsten Vadsø

Du får det til at lyde, som om det var en almindelig og velkendt foreteelse, at ugifte gravide bare fandt en anden end barnefaderen at gifte sig med. Ellers har jeg kun hørt om den gamle myte med, at en adelsmand gjorde tjenestepigen gravid og betalte en 'undersåt' til at gifte sig med pigen. Den påstand findes der vist ikke mange reelle beviser for på trods af, at mange amerikanske efterkommere af danske udvandrede mener, at de stammer fra et uægte barn af en konge(lig) eller en adelsmand.
Jeg ved ikke, om du tænker på Pater Est-reglen (som er oldgammel, men stadig gældende). Det er dog ikke altid sikkert, at ægtemanden automatisk tildeles faderskabet:
"Et barn, der fødtes efter moderens indgåelse af ægteskab, men som måtte være undfanget før indgåelsen af ægteskabet, blev som udgangspunkt anset som barn af ægtemanden, som således kunne registreres uden faderskabssag.
Hvis der imidlertid blev rejst faderskabssag, gjaldt hverken samleje- eller faderskabsformodningen. Således ville ægtemanden i bevismæssig henseende stå lige med eventuelle andre mænd, som moderen havde eller kunne have haft et seksuelt forhold til."