Hjælp til Skøde- og panteprotokoller samt skifteprotokoller

Startet af Mai-Britt Holm, 29 Maj 2022 - 10:06

Forrige emne - Næste emne

Mai-Britt Holm

Som nyere slægtsforsker, har jeg nu bevæget mig ud over kirkebøger, faderskabssager og folketællinger. Jeg har prøvet at kigge rundt i div. protokoller og finder et par af mine aner. Jeg ville rigtig gerne kunne komme videre derfra, hvor jeg yderligere skal søge og håber I kan hjælpe :)

Jeg har en tipoldefar Ove Peter Nielsen fra Ejstrup, Flejsborg, Års Herred, Ålborg Amt. Jeg støder på ham i Navneregister til Skøde- og panteprotokol fra Løgstør Birkedommer.... 1889 - 1903: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=28011#28011,3022875 Jeg har svært ved at tyde hvad der står og der er et nr. 32 - 469, er det et jeg skal søge og evt. hvor?

Ove Peters far og mor har jeg fundet i skifteprotokoller.
Bjørnsholm Gods 1813,1876:
Niels Christian Nielsen i Oudrup (nr. 15 fra neden). Der står anført /444 og ved ikke om han er den samme som står anden nederst på samme side med et andet nr. Hvor vil jeg skulle søge videre på dette? https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=520948#520948,89735426

Løgstør Birkedommer 1859-1870:
Inger Marie Andersdatter af Braadshauge (ligger i Oudrup Sogn, står også anført hos hende i kirkebogen ved død) hun står 4 sidst op siden. Det samme gælder her, hvem skifter hun med og hvor kan jeg søge videre ud fra nr. der er henvist ud for hende? https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=194566#194566,32592899

De er sikkert at finde andre steder også, er måske ikke første gang der sker skifte?

Hilsen Mai-Britt

Britta Hansen

Skøde- og panteprotokol

Gårdejer Ove Peter Nielsen låner penge. Der er tinglæst en obligation stor kr. 15.000 til Foreningen af Jyske Landejendomsbesiddere 19. juni 1889 – skal findes under denne tinglæsnings dato i Skøde- og panteprotokollen - højre side nederst.

32 - 469 er henvisning til skøde- og panteprotokol #32 side 469, hvor pantebrevet er aflæst (gæld er indfriet og pantebrevet slettet) venstre side øverst.
Næste side er der henvisning til Ove Peter Nielsens adkomst på ejendommen læst 9. december 1885 -  start nederst venstre side.

Ejendommens blad i Realregistret

Læg det til tydning, som du ikke kan læse.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Skifteprotokol
CitatOve Peters far og mor har jeg fundet i skifteprotokoller.
Bjørnsholm Gods 1813,1876:
Niels Christian Nielsen i Oudrup (nr. 15 fra neden). Der står anført /444

Det er navneregister til skifteprotokol, du har fundet. Der står det er et barn! Side 444 skal du finde i selve skifteprotokollen. Venstre side 2. afsnit: Niels Jensens søn Niels Christian 1 3/4 år gammel.

Henvisning ved Inger Marie Andersdatter er også til selve skifteprotokollen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Inger Marie Andersdatter døde 16. marts 1866 - KB Oudrup
Skifteprotokollen nederst venstre side - skiftet holdt 29/5 66 folio 233.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Niels Christian Nielsen blev gift igen 21. juli 1866 med Maren Sophie Jensen - KB Salling, Aalborg.

Aalborg, Slet, Løgsted, Løgsted Sogn og By, et Hus, Nr. 11, FT-1880, C4224
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Chr. Nielsen     68     Gift     Husfader, Jordbruger          Løgsted Sogn, Aalborg Amt 
Maren Sofie Jensen     50     Gift     Husmoder hans Hustru          Oudrup Sogn, Aalborg Amt 
Jens Peter Martin Nielsen     12     Ugift     En Søn          Kornum Sogn, Aalborg Amt 

Aalborg, Slet, Bjørnsholm, Munksjørup Bjørnsholm Sogn, , 13, FT-1890, C6033
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Kristian Nielsen     81     Gift     Husfader     Husejer     Løgsted 
Maren Sofie Jensen     60     Gift     Husmoder     Kone     Oudrup 
Jens Peter Martin Nielsen     22     Ugift     Søn     Ungkarl     Kornum Sogn 
Petrea Jensen     23     Ugift     Fattiglem     uden Erhverv     Salling Sogn 
Else Marie Andersen     30     Ugift     Sypige     uden Erhverv     Vilsted 

Han døde 12. februar 1890  - KB Bjørnsholm
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Mai-Britt Holm

Kære Britta

Tusind tak for din store hjælp, så kan jeg prøve at kigge i det du har henvist til og lære af dette, så jeg kan bruge det til fremtiden :) fedt, med så god hjælp

Hilsen Mai-Britt