Paternitetssag Odense amt 1893

Startet af Steen Mørcholdt Sørensen, 27 Maj 2022 - 12:04

Forrige emne - Næste emne

Steen Mørcholdt Sørensen

Jeg leder efter en faderskabssag i Odense amt (Journal for indkomne sager) i
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17451199#220388,41502563
Jeg kan ikke finde paternitetssagerne  heri, da jeg ikke ved hvor de ligger og hvilket inddelingsbogstav de har.
Jeg har fundet sagen i alimentationsjournalen, men vil gerne have flere detaljer end den udlagte barnefaders forpligtigelser, så derfor leder jeg i Journal for indkomne sager. Gør jeg noget forkert? Kan nogen hjælpe?

Moderen: Hansine Hansen f. 26. juli 1855 Verninge sogn.
Udlagt barnefader er Nikolaj Termansen, f. 15. august 1850. Han opholder sig i Odense amt omkring barnets fødsel.
Barnet: Martha Kirstine Hansen f. den 24. februar 1893 i Verninge sogn, Odense.


Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Steen Mørcholdt Sørensen

Hej Britta. Jeg har som nævnt alimentationsjournalen, men vil gerne have selve sagen, hvis den findes, altså i Odense Amts Journal.

Britta Hansen

Vi vil jo gerne se hvordan, det er skrevet i journalen!

Jeg kan ikke se henvisning til yderligere korrespondance (kopibog eller lign.). Kunne måske være den eneste journal, hvori sagen og korrespondance er registreret.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Steen Mørcholdt Sørensen

Ja, det er jo det, der er jo alle de oplysninger, som en journal kan give, der er det mest spændende. Jeg har som nævnt været inde i Journal for indkomne sager, men kan ikke finde ud af hvor faderskabssagerne ligger, da der ikke er oplyst om et arkivbogstav for paternitetssagerne. Øv.

Aksel Koplev

Hej,

Det du linker til er amtets generelle journal, der er en særlig alimentationsjournal.

Det Britta har fundet er registret til alimentationsjournalen, her ses at sagen har nr. 142

Sagens gang kan følges i selve journalen, som findes her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17451186#220329,41490952

(1892 - 1893 opslag 183)

Så kan man med nogen held finde selve korrespondancen i ind og udgående skrivelser de forskellige steder.

hilsen
Aksel

Steen Mørcholdt Sørensen

Tak, Aksel, det vil jeg prøve.