Opslag i canadiske kilder

Startet af Gunvor Johnsen, 22 Maj 2022 - 23:45

Forrige emne - Næste emne

Gunvor Johnsen

Carl Gustaf Jønsson, født 23.febr. 1883 og døbt i Hørby kirke kirke i Skåne. Han udvandrede fra Domme til "Illinois, Nord Amerika" 23 år gammel. Han er indregistreret som sejlet på 3. klasse fra Liverpool til Lake Erie, ankomst Québéc den 6. juni 1906! og opgiver på indrejsepapiret at både være født i og udvandret fra "Fruaesta, Sweden" (det hedder Fru Alstad sogn). På indrejsepapiret skriver han sit navn Carl Gustaf Jonnson og angiver, at han vil til Utah, muligvis fordi  "en ven" har betalt hans indvandringsgebyr.
Nu er der dukket et fotografi op af gemmerne, som næsten kun kan være ham, en ældre mand, der grangiveligt ligner sin far hjemme i Skåne. Fotografens navn er Horshave, Vancouver. Ingen i familien har nogensinde hørt om, hvad der er hændt den udvandrede i Amerika.

Mon nogen har abonnement på amerikanske kilder, som vil se efter, om han er i folketællingerne fra Vancouver. Efter billedet at gætte vil jeg tro at han har været der i 1940erne. Måske har nogen en adresse på et arkiv i Vancouver, som jeg kan skrive til?  mvh Gunvor

Gunvor Johnsen

Det er selvfølgelig i Canada, British Columbia.  Undskyld.  Gunvor

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Gunvor Johnsen

Tusind tak, Inger, jeg fandt ham.