Bosniak? i FT-1787

Startet af Ole Thyge Plannthin, 21 Maj 2022 - 23:41

Forrige emne - Næste emne

Ole Thyge Plannthin

I folketællingen 1787 for Våbenstad på Lolland læser jeg en tekst i opslag 12: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=27295#27295,2917976

I angivelsen af erhverv for personen nederst på siden læser jeg: "Snedker og har udtient som Bosniak". Jeg kan selvfølgelig godt være lidt usikker på, om det første bogstav er et stort B. Jeg har derfor sammenlignet med den forrige side, hvor jeg ud for personen Henrik Grandjean finder teksten Hans Broder. (sender kopi af dette i svar på mit eget indlæg). Her findes et stort B, der svarer til det i Bosniak.

Hvis jeg læser rigtigt, at der står Bosniak, så er jeg overrasket over dette i en registrering fra 1787. Det var min opfattelse, at oprettelsen af dragonregimentet betegnet som Bosniakker først var på et senere tidspunkt knyttet til en garnison i Køge. Det skete under Frederik d. 6. Han regerede ganske vist de facto fra statskuppet i 1784.
Er der nogen, der ved mere om dette?

Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Ole Thyge Plannthin

Her et kopi af testen "Hans Broder"
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Ole Ingvordsen

Hej

Nu er folketællingen du linker til fra 1801, så derfor kan han godt være udtjent bosniak, som jeg også læser det.

Venlig hilsen
Ole

Ole Thyge Plannthin

Hej Ole
Har netop opdaget det samme, jeg beklager meget misforståelsen, idet jeg troede der var tale om FT-1787.  :'(
Så er mit spørgsmål jo slet ikke aktuelt,.
Hilsen
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Ole Thyge Plannthin

Jeg har fået sammenblandet opslag på FT-1787 på DDD (Dansk Demografisk Database) og opslag på FT-1801 på originalen på AOL. De er meget ens på DDD 1787 og 1801.
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper