hvor er skøderne?

Startet af Jørgen Hass, 18 Maj 2022 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Hass

Hvis man går ind i: "Skøde- og Panteprotokol Holbæk Amt, Merløse-Tuse Herreder, 1. række Tuse Herred, bindet 1780-1874 s.66 (vol127)" finder man hovedgården Arnakkegård.
Man kan se, at den første adkomst er et skøde fra Madame Sørensen til F. C. Schrøder.
Hendes købekontrakt med ham finder man på: "Skøde- og Panteprotokol Holbæk Amt, Merløse-Tuse Herreder, Bd. A folio 370(s. 386)".
I købekontrakten af 9. august 1803 hedder det et stykke nede i Punkt 1 at hun er ejer efter "ihændehavende Skøder af 17. December 1796 og 19. Juni 1802.
Men de skøder er ikke i Panteprotokollens Bd. A.
Hvor kan jeg så finde dem og se dem, hvor kan man se, at Madame Sørensen overhovedet er ejer?

Britta Hansen

#1
Vær rar at linke til forekomsterne.

Merløse-Tuse Herreder Realregister: 1. række: Tuse Herred - opslag 66 folio 127

Merløse-Tuse Herreder Skøde- og panteprotokolKøbekontrakten - venstre
Hendes adkomster skal findes under dato[er] for tinglæsning, tænker jeg.

Hm ... hvornår døde manden 'forvalter Sørensen på Adelersborg', og har hun overtaget Arnakkegård efter ham?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Hass

#2
har ikke fundet ud af det med linkningen endnu - det er længe siden sidst.
Jeg har ikke fundet noget dokument i Bd. A der handler om hendes overtagelse efter mandens død, ej heller noget tidspunkt for hans død - kanhænde det ihændehavende skøde siger noget om det
Jeg har fundet skødet i Bd. A folio 406 (s.417) højre, men intet om hendes adkomster der
venlig hilsen og tak for hjælpen

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Hass

tak for linket men hvordan laver jeg det?
der står ikke noget om adkomst på siden
hvor gemmer skøderne fra 1796 sig - hvilken ret havde dem - Tuse herredsret kan jeg ikke finde.
venlig hilsen
Jørgen Hass

Britta Hansen

#5
Et klikbart link skrives sådan:
Kopier adressen på siden, du vil oprette link til.

Skriv
(url=https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=145066#145066,23444045)Merløse-Tuse Herreder Skøde- og panteprotokol(/url)

Erstat parenteserne med firkantede parenteser:
  ( med [
  ) med ]

Klik på 'Citér' i mit svar ovenfor, så kan du se, hvordan det står.
Send mig en mail, hvis du kløjs i det.
- - -
Måske blev adkomsterne ikke tinglæst. Var det mon et gods/baroni, der ejede gården tidligere?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#6
Det slog mig lige: Skøderne kunne være indført i Justitsprotokollen.
Merløse-Tuse Herreder
Justitsprotokol


Det kunne være denne familie Christian Sørensen begravet 27 januar 1801 Fårevejle (i skødet ovenfor står han som forpagter af Adelersborg) og Inger Margrethe Lange med tre børn. Kontrollér selv data i kilderne.

Ligner denne familie:
Holbæk, Ods, Højby, , Ellingegaard, 250, FT-1787, C1680
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Sørensen     42     Gift          Forpagter      
Inger Magrethe Sørensdatter     41     Gift                
Severia Sørensen     8     Ugift     deres Børn           
Iver Sørensen     6     Ugift     deres Børn           
Juliane Sørensen     5     Ugift     deres Børn           
Marie Sørensen     3     Ugift     deres Børn           
Jørgen Christian Sørensen     1     Ugift     deres Børn     
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

KB Fårevejle Christian Sørensen 1. person i 1801 - højre side.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Hass

godt tænkt - og fint med kirkebogen. Jeg var kun nået til Birkholm/Løvenborg protokoller
glæder mig til at kigge dem igennem.
venlig hilsen
Jørgen Hass

Jørgen Hass

det skøde du refererer til kan jeg ikke finde i Justitsprotokollen hverken i 1796 eller 1802
venlig hilsen
Jørgen Hass

Jørgen Hass

Da jeg - trods Britta Hansens store hjælp - ikke har kunnet finde de to skøder, Inger Margrethe henviser til, har jeg prøvet en anden vej rundt, for måske at få Chr. Sørensens køb afklaret og dermed enkens adkomst til Arnakkegård.
Jeg kan se, at på dødsboauktionen på Benzonslund ca 1735 er jordene på side 2 Arnaches jord
Kommunitetets jord har den størrelse som Inger Margrethe angiver i sin købekontrakt af 1803
Hvor bliver jorden af de ca. 70 år.
Hvor finder man Benzonslunds salg, hvem køber den, og hvem sælger den del videre til Christian Sørensen, så hans enke kan sælger Arnakkegård i 1803.
og hvem er Friderich Christian Schrøder, som hun sælger til, bortset fra han kom fra Falster?

Jørgen Hass

mystikken breder sig
da Meldahl sælger Benzonslund til Rosenørn i 1806 indeholder købekontrakten en jordebog, der har præcis den samme hartkorns-størrelse, som auktionsdokumentet i 1735, der indeholdt Arnakkegården.
Men Arnakkegård blev solgt af Madame Sørensen i 1803 - så hvordan kan Meldahl også sælge den?
Meldahls skøde er noteret i Skøde- og Panteprotokollen  (højre) men henvisningen kan jeg ikke finde frem til - det er åbenbart et landstings-dokument, men hvor?

Kan nogen hjælpe med  problemløsningen
vh.
Jørgen Hass

Jørgen Hass

men jeg har fundet Madame Sørensen som enke  i folketællingen 1801 , hvor der står hun forpagter Adelersborg - familie 4

Britta Hansen

#13
Kan du tyde hele beskrivelsen af de ejendomme, som Inger Margrethe sælger til hr. Schrøder? Jeg kan ikke.

Arnakkegård 19-2-1
Rettigheder på jord x-x-x Kommunitetet tilhørende, som ved fæstebrev er perpetueret til Arnakkegård
Ejendomsgården Pedersborg kaldet i Hjembæk sogn
.....
- -
Landstinget kan være Sjællands Landsting / Sjællandsfar Landsting.

Her Sjællandsfar Landsting Register til skødeprotokol Arnakkegården og Jyderup kirke til forpagter Sørensen - folio 317 314

Sjællandsfar Landsting Skødeprotokol højre side.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Kan det være ham her? Der står på wiki siden, at han er Examinatus Juris.
Maribo, Falsters Sønder, Nykøbing Falster Landdistrikt, Amtsgaarden ved Nyekiøbing, , 1ste familie, FT-1801, C0471
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Dahlstrøm     47     Gift     Huusbonde     Chirkedomer Told- og Consumsions Casserer      
Cathrine Dahlstrøm født Hibolth     42     Gift     hans kone [Peder Dahlstrøm]           
Mathias Dahlstrøm     5     -     deres Søn [Peder Dahlstrøm og Cathrine Dahlstrøm født Hibolth]           
Frue Cathrine Hobolth født Bille     63     Enke     hendes Moder [Peder Dahlstrøm og Cathrine Dahlstrøm født Hibolth]     Commandeurinde      
Frederich Christian Schrødter     26     Ugift     Fuldmægtig [Peder Dahlstrøm og Cathrine Dahlstrøm født Hibolth] 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Hass

tak for dit detektivarbejde - glæder mig til at studere teksterne fra Sjællandsfar nærmere

jeg tror jeg har nogenlunde check på købekontraktens tekst
(Købekontrakt 1803)

Imellem undertegnede Madame Inger Margrethe sal. Sørensens til Arnakke Gård, med Lavværge hr. Provst Bech i Wallekilde  og Examinatus Juris Friderich Christian Schrøder af Nykøbing på Falster er fattet og indgået følgende Contract:
1.
Jeg Inger Margrethe sal. Sørensens overdrager herved til bemeldte Friderich Christian Schrøder med alle Herligheder og fuldkommen Ejendomsret Arnakkegård med tilliggende Bygninger og Hartkorn Ager og Eng 19 Tdr. 2 Skp. 1 Alb , samt den herpå stående Over- og Underskov, tilligemed den fra Aggersvold tilkøbte og mig tilhørende Gård, Pedersborg med tilliggende Bygninger og Hartkorn Ager og Eng 8 Tdr., så og Jyderup Kirke med den dertil liggende Kirketiende, hvis Hartkorn er 235 Tdr. 2 Skp. hvorfra undtages det ufrie Hartkorn som fra Høed By er indtaget under Aggersvolds Hoved-Marker, som er lidt over 11 Tønder og som ved Skødets Udstedelse nærmere skal blive bestemt, og endelig Huset Ørebech med tilliggende Jord og 2de Kirkehuse med tilliggende Kirkejord, alt med den Ret og Rettighed som jeg nu er Eire af samme efter ihændehavende Skøder af 17 December 1796 og 19 Juni 1802 og derved fæstede Varighed  og med samme Forpligtelser, som jeg den har ejet. Under forbemeldte Arnakkegårds 19 tdr. 2 Skp. 1 Alb. Hartkorn er indbefattet en Kommunitetet tilhørende Jord af 1 Tdr. 6 Skp. 1 Fdk Hartkorn som ved Fæstebrev er perpetueret til Arnakkegård og hvoraf forrige Eier efter at have modtaget nye Fæstebrev af Kommunitetet betaler 3 Rdl i Husbondehold samt i årlig Landgilde 2 Tdr. Byg 1 Td. Havre.
2.
Med bemeldte Ejendomme følger samtlige på vedhæftede Specifikation benævnte Køer, Heste, Inventarium og Hollænderiredskaber, samt det fornødne Sædekorn af Rug, Byg, Havre, Erter og Wikker; hvilken Sæd Sælgeren forbinder sig at lægge i .... ..... Maader så godt, som om det var ... ,af alt som skal lægges før Majdag, samt lægger Bygjorden og pløjer i Efteråret en Grønmark til Brak, hvor Køberen anviser   
3.
Køberen tiltræder Gården og imodtager Alt under forrige Fæster benævnte til 1st Maj næste År, og til den Tid står alt for begge Contrahenternes Risiko i Tilfælde af enten Hollænderiet ved almindelig Kvægsyge skulle Bortdøe eller Gården ved Lynilden afbrænde. I alle andre ulykkelige Tilfælde står alt for Sælgerens Regning og Risiko, indtil Køberen 6 – 8 Uger før Majdag tager sit ophold på Gården, da al Risiko fra den Tid er ene for hans Regning.
4.
Af den akkorderede Købesumme 24000 Rdl., skriver Tyve og Fire Tusinde Rigsdaler, bliver stående med første Prioritet i samtlige bemeldte fæste Ejendomme 16000 Rdl. som står uopsagt i 6 Aar mod årlig Rente 4 Pct, og 3000 Rdl. udbetales Sælgeren eller Ordre næste 11. Decbr. Termin, imod at Køberen godtgøres 4 Måneders Rente af samme 3000 Rdl. og Resten 5000 Rdl. udbetales 11te Juni Termin næste Aar.
5.
Sælgeren betaler alle Kongelige Skatter og andre Afgifter af bemeldte Ejendomme til 1t Maj 1804, hvorunder er indbegreben det ved Forordningen af 1t Octobr. 1802 bortfaldne Påbud.
6.
Foruden de på Specifikationen benævnte Køer, leverer Sælgeren til 1t Maj 1804 fem forsvarlige Hollænderi-Køer fra 4 til 7 Aar; ligesom og Sælgeren forbinder sig til at holde de øvrige bemeldte Køer og Heste i forsvarlig Stand til Aflevering.
7.
Hvad Høe og Foder der bliver tilovers fra Foeringen til 1t Maj 1804, modtager Køberen og forbinder Sælgeren sig til ikke af indeværende Aars Høst at afhænde nogen Foernig, ligesom og Køberen modtager den Gødske der ved Gårdene samles i Vinter og den Gødske der nu findes ved Stedet udføres på den af Køberen bestemte Måde
8.
Køberen er det tilladt 4 a 6 Uger før Majdag 1804 at indsætte 4 Heste på Arnakkeg. og modtager til sammes fri Oppasning Halm og Høe.

9.
Sælgeren forbeholder sig det fornødne Ildebrændsel af Skovene som modtagen af Syndre-Skoven
på de Ordrer som er påviste og forbinder sig til at hugge af de øvrige Skove eller til andre at aflevere noget af samtlige Skove
10.
Med Gårdens Bygninger følger alle nagelfaste Ting hvorunder er indbefattet de i Arnakkegård værende 2de Vinddovne og 2de Billæggere samt 2de indmurede .... Bryg.... og den i Køkkenet værende indmurede Gryde som og Folkesengesteder og hvad løse Bræder og Stænger der findes som Loft i Udhusene.
11.
Sælgeren forbeholder sig fri Bolig på Arnakkegården nogle få dage efter Majdag, om sådant forlanges, ligesom Køberen tillades: for sin egen Person:
at opholde sig på Arnakkegård 2de Måneder før Majdag for at have fornøden Opsigt med Markerne og i den Tid at have nydt fri Kost fra Sælgeren.
12.
Såvel de ud- som indvendige Grøfter ved Arnakke forbinder Sælgeren at lade vedligeholde at de til 1t Maj 1804, kan være i den Stand de nu er.
13.
Sælgeren forbinder sig til at have al mulig Opsyn med Vinter-Marken at ingen ufred hænder samme, og påtaler Køberens Ret i Tilfælde Skade skeer, alt dom det var ham draget
14.
Køberen meddeles Skøde på bemeldte Ejendomme til næste 11te Juni Termin, og dermed extraderes alle ihændehavende Skøder, Contracter og andre Adkomster, og de på denne Contract og Skødet indgående Omkostninger betales af begge Contraherende med det halve af hver hvoraf Køberen allerede har betalt Stemplet Papier til denne Contract.
Det til bekræftelse under vore Hænders Underskrift og fortrykte Signeter. Og kan denne Contract  tinglæses uden os dertil at indkalde.
Arnakke den 9. august 1803
Inger Margrethe sal Sørensens    Friedrich Christian Schrøder
   Som Lavværge Bech
   Til Vitterlighed efter Begiering
      Bildsted   L. Fog
   Imod dette Salg har undertegnede Madame sal Sørensens myndige Arvinger intet at erindre
   Hansen   S. Sørensen   J. Sørensen
Fremlagt under Merløse og Tuse Herreders Ret Torsdagen den 18 August 1803 og under samme Dato indført i bemeldte Herreders Skøde- og Panteprotokol Folio 375 og 376


S&P Bd. A vol 370 s. 386


Jørgen Hass

Jeg har også nogenlunde styr på skøde-teksten

Skøde 1805

Jeg underskrevne Inger Margarethe, enke efter salig Forpagter Sørensen på Adelersborg giøer Witterligt at jeg med min Lav Værges stand og Samtykke haver solgt og afhændet ligesom jeg og herved fra mig og mine Arvinger aldeles sælger, skøder og afhænder til ... hr. Friderich Christian Schrøder fra Falster den mig tilhørende Ejendoms Gaard Arnakkegaard kaldet beliggende i Svinninge Sogn, Tuse Herred og det samlede Holbæk Amt i Sjælland beståede af Hartkorn Ager og Eng nye matricul 19 Tønder 2 Skp. 1 Alb., hvorunder er indbegrebet1 Tønde 6 Skp. 1 Fdk. Hartkorn Communitetet tilhørende som ved Fæstebrug er perpetueret til Arnakkegaard og hvorpå hver nye Fæster erholder Fæstebrug imod at betale den bestemte Indfæstning og Årlig Afgift, tilligemed Ejendoms Gaarden Pedersborg kaldet i Hjembæk Sogn samme Herred og Amt af Hartkorn Ager og Eng 8 Tønder som er ufrie ligesom Arnakkegaards Hartkorn, så er og Jyderup Kirke i Holbæk Amt hvis Tiendeydende Hartkorn er 235 Tdr. 2 Skp. og de til Jyderup Kirke og Arnakkegård beliggende 3de Huuse det ene Ørbechhuuset ved Arnakkegård og de 2de i Jyderup By tilligemed den til Ørbechhuuset og det ene Huus i Jyderup liggende Jord samt Herligheden til de 8 Tdr. 3 Fdk Hartkorn Kirke Jord som er tillagt Degnen i Jyderup som og adskillige
.... ... som i den under 9de August 1803 oprettede Contract var benævnt alt for den accorderede Købesumme 24000 Rdl Skriver Fire og Tyve Tusinde Rigsdaler Dansk Courant og da Køberen Velbenævnte hr. Schrøder har betalt mig nysanmeldte Købesumme, så erkender jeg mig og Arvinger ingen ydermere Lod eller Deel udi bemeldte Ejendomme at have, men samme at være Køberen og hans Arvinger tilhørende med samme Ret og Rettighed som jeg det efter Skøde og Adkomstbrev eiet og besiddet haver som et fuldkommen Ejendom fri for hver Mands Tiltale, og hvorimod jeg ved dette mit Skøde skal være hans fuldkomne hjemmel. De af mig i hænde havende gamle Skøder og Adkomstbreve samt andre Documenter bliver herved Køberen extraderette. Til Bekræftelse under min og Laugværgens Hænder og Forsiglinger. Dette mit Skøde kan til Tinge læses og protocolleres uden mig Varsel at give.
Holbæk den 31te Januar 1805   Inger Magrethe Sørensen
   Som Lavværge
   Bielsted   

S&P Bd. A vol 405 (s.417)

vh.
Jørgen Hass