For alle > Slægtsforskning - metode og teknik

hvor er skøderne?

(1/4) > >>

Jørgen Hass:
Hvis man går ind i: "Skøde- og Panteprotokol Holbæk Amt, Merløse-Tuse Herreder, 1. række Tuse Herred, bindet 1780-1874 s.66 (vol127)" finder man hovedgården Arnakkegård.
Man kan se, at den første adkomst er et skøde fra Madame Sørensen til F. C. Schrøder.
Hendes købekontrakt med ham finder man på: "Skøde- og Panteprotokol Holbæk Amt, Merløse-Tuse Herreder, Bd. A folio 370(s. 386)".
I købekontrakten af 9. august 1803 hedder det et stykke nede i Punkt 1 at hun er ejer efter "ihændehavende Skøder af 17. December 1796 og 19. Juni 1802.
Men de skøder er ikke i Panteprotokollens Bd. A.
Hvor kan jeg så finde dem og se dem, hvor kan man se, at Madame Sørensen overhovedet er ejer?

Britta Hansen:
Vær rar at linke til forekomsterne.

Merløse-Tuse Herreder Realregister: 1. række: Tuse Herred - opslag 66 folio 127

Merløse-Tuse Herreder Skøde- og panteprotokolKøbekontrakten - venstre
Hendes adkomster skal findes under dato[er] for tinglæsning, tænker jeg.

Hm ... hvornår døde manden 'forvalter Sørensen på Adelersborg', og har hun overtaget Arnakkegård efter ham?

Jørgen Hass:
har ikke fundet ud af det med linkningen endnu - det er længe siden sidst.
Jeg har ikke fundet noget dokument i Bd. A der handler om hendes overtagelse efter mandens død, ej heller noget tidspunkt for hans død - kanhænde det ihændehavende skøde siger noget om det
Jeg har fundet skødet i Bd. A folio 406 (s.417) højre, men intet om hendes adkomster der
venlig hilsen og tak for hjælpen

Britta Hansen:
Link til folio 405 - opslag 417 i Merløse-Tuse Herreder Skøde- og panteprotokol

Jørgen Hass:
tak for linket men hvordan laver jeg det?
der står ikke noget om adkomst på siden
hvor gemmer skøderne fra 1796 sig - hvilken ret havde dem - Tuse herredsret kan jeg ikke finde.
venlig hilsen
Jørgen Hass

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version