DNA HJÆLP : nogle som kan hjælpe mig

Startet af Charlotte Friis Dastrup, 15 Maj 2022 - 20:33

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Friis Dastrup

Hej

Sidste år købte jeg et dna sæt MyHeritage - men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg er i slægt med disse to her - MEN MÅ Ærligtalt sige at jeg ikke forstår det, så håber at i kan forklare mig det..

gerne skæres ud i pap :)


xxx xxx Antonsen
Alder: 40 årige
Fra: Danmark
Kontakt xxx xxx
Skønnede slægtskaber
Kusine i 1. led forskudt 1 generation - kusine i 2. led?
DNA-matchens kvalitet?
5,4% (379,9‎ cM)
Fælles DNA
14
Delte segmenter
64,1‎ cM
Største segment
Optræder i et slægtstræ med 798 personer, som hun administrerer

Tjek DNA-match

Se træ
xxx Thomsen
Alder: 40 årige
Fra: Danmark
Kontakt xxx
Skønnede slægtskaber
Fætter i 1. led forskudt 1 generation - fætter i 2. led?
DNA-matchens kvalitet?
3,5% (246,3‎ cM)
Fælles DNA
13
Delte segmenter
46,1‎ cM
Største segment



Vh. Charlotte




Vh. Charlotte50

Anne Marie Holck

Du bør ikke nævne navne på nulevende personer! Men ja, du er naturligvis i slægt med de personer, formentlig samme oldeforældre.

Kathrine Tobiasen

Hej Charlotte

Jeg har sløret navnene på de to personer, da du ikke bør nævne navne på nulevende personer.

Når navnene ikke siger dig noget, vil en oplagt årsag være, at der et eller andet sted mellem dig og de to har været et faderskab, der ikke er afklaret, altså at en persons biologiske far er ukendt eller en anden end ham, der ellers er noteret som far. En af de overraskelser, man kan komme ud for, når man får taget en test.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Anders M. Petersen

Hej Charlotte!

I er ubestrideligt i relativ nær biologisk familie - uanset hvad kirkebøgerne ellers siger.

Nu er størrelsen på DNA match ikke en eksakt videnskab, men hvis du kigger her, kan du se, hvilke relationer, der er sandsynlige:

Person 1 - 380 cM: https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/380

Person 2 - 246 cM: https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/246

For det første link som eksempel, så er du personen 'Self' og hvis I ellers er nogenlunde lige gamle, så er I nok også samme generation. Dermed deler I nok enten samme oldeforældrepar (til højre for 'Self') eller også samme bedstefar eller bedstemor (til venstre for 'Self'), men så kun den ene af dem - så mest sandsynligt at de er efterkommere efter et sidespring fra en af sine bedstefædre.

Prøv at skriv til dem og hør om de har nogle tanker om dette!

God jagt på sandheden
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Charlotte Friis Dastrup

Hej Anders

Jeg kan dts.ikke skrive til dem da jeg ikke er betalene bruger og lige så se nogle snart match

Vh.Charlotte
Vh. Charlotte50

Anders M. Petersen

Hej Charlotte!

Jeg betaler heller ikke for MyHeritage, men kan nu godt skrive til mine DNA-matches?

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Marie Holck

Citat fra: Charlotte Friis Dastrup Dato 18 Maj 2022 - 21:14
Hej Anders

Jeg kan dts.ikke skrive til dem da jeg ikke er betalene bruger og lige så se nogle snart match

Vh.Charlotte

Jo, det kan du - ved hver match er der en knap Kontakt - klik på den, så kan du skrive til den pågældende person.

Jørgen Kanters

Det skifter rent faktisk hvornår man kan skrive til kontakten. Tror det er en bug hos MYHeritage. Plejer at går hvis man logger direkte ind og uden at kikke på stamtræer som det første at skrive til kontakten. Det er altid efter nogen forsøg lykkedes mig. Går det galt skal man altid logge ud.

Du skulle teste nogen familiemedlemmer (Ikke dine børn og søskende er ikke de bedste (med mindre i er halvsøskende). Så bliver det meget bedre. Heldigvis ligger evt familieskandaler ikke hos levende ud fra dine fund

Anders M. Petersen

Jeg tror at Jørgen har ret og at der en bug hos MyHeritage. Jeg får kontaktmuligheden, når jeg klikker på det 'Kontakt' link man får, når man har et DNA match.

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm