Hvad er Böten? (tysk)

Startet af Michael Blæsberg-Knudsen, 10 Maj 2022 - 09:48

Forrige emne - Næste emne

Michael Blæsberg-Knudsen


Jeg håber, at der er en, der kan hjælpe med med forståelse af et ord på tysk.

Vedhæftet er en tekst fra en kontrakt på enbejendom, hvor brugsretten til fællesjorden medfølger. Men så står der senere i teksten "den gemeinschaftlichen Böten".

Hvad er Böten?

På forhånd tak for hjælpen.

Michael


Michael Blæsberg-Knudsen

Hej Grethe.
Kan du ikke hjælpe med forståelsen i den rette kontekst, da jeg fortsat ikke kan gennemskue den ud fra dit link.
På forhånd tak.
Michael

Ole Westermann

GJs link henviser til et udsagnsord, medens Böten i teksten er et navneord, hvis betydning jeg ikke genkender nogetsteds.

mvh Ole

Hanne C. Christensen

Jeg læser ordet som "Böten", men hvis man nu læser det som en alternativ stavemåde til "Böden" = jorde, så passer det i sammenhængen med "gemenschaftlichen Böten" = fælles jordområder.
Det kunne f.eks. være smedejord eller overdrev som en landsby eller lokale beboere er fælles om.

Er det måske muligt at få en tidsangivelse og at se hele afsnittet for at få en sammenhæng i teksten?

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Michael Blæsberg-Knudsen

#5
Hej Hanne.

Jeg vedhæfter lige 2 sider fra grundakterne. Salget er sket i 1887. Og det skal lige nævnes, at vendingen sker i flere kontrakter på salg af gårde på Barsø i perioden 1880-1900. Ordet fællesjord kan det vist ikke være, da de i kontrakten kalder det for Gemeindeländereien.

Når jeg først får svaret dig nu, så skyldes det, at meddelelsen om, at du havde svaret, var endt i uønsket post.

Ups.. her kommer siderne lige. Vedhæfter det over 2 gange, da filerne ellers er for store.

Bedste hilsener
Michael