En dannebrogsmands militære karriere -hvilket lægd?

Startet af Kirsten Agesen, 05 Maj 2022 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Agesen

Min oldefar, Hans Peter Jørgensen, skrev en levnedsberetning i forbindelse med, at han blev Dannebrogsmand.  I Den beskriver han sin militære karriere:

"Jeg kom paa Session Efteraaret 1875. Udskreves til Dragon og meldte mig til 2. Dragonregiment i Odense 15. Januar 1876.
Efter den første Uddannelse som Menig hjemsendtes jeg og fik Tjeneste som Kusk hos Firmaet Bloch & Andersen i Fredericia.
Indkaldtes atter til Tjeneste ved 2. Dragonregiment og blev fra Menig  udnævnt til Korporal, da Aargangen hjemsendtes; kom derefter igen tilbage til Regimentet, gennemgik Kompagnilærerkursuset ved Gymnastikskolen 1880-1881, forfremmet til Sergent og forflyttedes til 5. Dragonregiment efter Skolens Slutning, hvor jeg forblev til 31. Marts 1901, da jeg  bevilligedes min afsked paa Grund af en ondartet Mavekatarrh, der forhindrede mig i at taale Ridningen.
Desuden har jeg under min Tjenestetid gennemgaaet et Kørekursus ved Trainafdelingen, et Kursus ved Ingeniørafdelingen og 3 Gange været udkommanderet som Furér ved Regimentets Udrykning til større Øvelser. Endvidere været afgivet som Trainfører under Oberstløjtnant Kühnell og i ca. 6 Aar fungeret som Vaabenmester ved 5. Dragonregiments 2. Eskadron.
Har i øvrigt faaet tildelt 8 og 16 Aars Hæderstegnene."


Er der hjælp at hente til at finde ham i lægdsrullen? Jeg har tidligere kun arbejdet med den del af slægten, der har været borgere, købmænd og præster og er ikke fortrolig med at finde frem til oplysningerne. 
Han blev født i Guldbjerg sogn på Fyn 8. feb. 1856, boede ved konfirmationen i 1870 i Brenderup og blev derefter tjenestekarl i Indslev sogn, inden han ved FT var korporal i Odense.
Skal jeg lede efter ham i Guldbjerg, eller det sted, hvor han var til session?
Venlig hilsen
Kirsten

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Kirsten Agesen

Mange tak til l gode hjælpere!! Det her havde jeg aldrig selv kunnet finde frem til.
Vh. Kirsten