Stednavn i Tyskland, Slesvig.

Startet af Grethe Leerbech, 20 Apr 2022 - 10:57

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Mine aner er fra Lüksborg, Munkbrarup hhv. Skovsende og Bokholm, 
Men jeg har en anemor som i chronik Munkbrarup er angivet som født i Schmiel, hun hedder Catharina Maria Gertsen Jordt. i Chroniken står der "geboren Jordt in Schmiel"

Hvor ligger Schmiel, jeg kan ikke finde det. det hedder sikkert noget andet på dansk. Håber på hjælp hermed.
På forhånd tak
vh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Hans Chr. Baagøe

Siden https://slesvignavne.dk/statiskliste.html kender ikke stednavnet Schmiel.

Det kan måske i stedet være Schmöl (Smøl) i Broager sogn.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Grethe Leerbech

hej hans Chr.

Jeg tror du har ret, det er Schmöl. Jeg ser i hvert fald efter her.
tak
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ewald Rettig

Mojn Grethe,

der findes Schmale/Neukirchen NF og
Schmöl Ostenfeld/Husum ogsaa Nord Friesland

VH Ewald Rettig

Grethe Leerbech

Tusind tak Ewald, for Smøl i Broager var det ikke, så jeg leder videre.

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg har prøvet at søge på Catharina Maria Jordt i både Danmark og Tyskland på Familysearch.

Her selve søgningen:
https://www.familysearch.org/search/record/results?q.anyPlace=danmark&q.givenName=Catharina%20Maria%20&q.surname=jordt

I indeksene er det meget tydeligt, at der er blevet gættet rigtig meget på lokaliteternes placering, her angiveligt et resultat i FT1860 fra Sølt i Ryslinge sogn:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS21-RL6W?i=909&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLDC-V8WB
Den scannede billede er fra Grosssolt i Schleswig! Hun er i højre side lige over midten, og skulle være født i Estrup.

Har du nogle nære slægtninge og årstal for hende, du søger, så vil det måske være nemmere for andre at hjælpe med at lokalisere hende.

En anden mulighed (formodentlig samme familie) i FT1835 fra Store Størup i Nordjylland:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-1SZ8-H?i=21&cc=2771434&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQGDH-3S3N
(Scanningen er fra Husby sogn nær Schleswig)
Her det tilhørende slægtstræ:
https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/KHHH-JKS

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Grethe Leerbech

#6
Tusind tak for dine søgninger og svar.
Min ane Catharina Maria Gertsen Jordt kender jeg fra hendes datters Catharinas fødsel d. 24. 9. 1792  i Bockholm, og hendes død i 1813, hvor jeg har fotokopi fra Taufregister Munkbrarup. her står Die Wittwe Christina Catharina Christiansen geb. Iwersen in Bockholm, ehel. tochter der verst. eheleute Christian Iwersen u. Catharina geb. Jordt in Schmiel

Fra Chronik des Kirschspiel Munkbrarup har jeg desuden flg. oplysninger. Hinrich Gertsen Jordt skulle være født i Langballe, Grumtof, men jeg har ikke opsporet ham og hans kone hed Catharina Maria Gertsen og skulle være født i Undevad. Iflg. Kronikken skulle  han være Käthner i Bockholm, men ellers er der ikke flere oplysninger, desværre...derfor vil jeg være meget interesseret i hvor dette Schmiel er.   

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Hans Chr. Baagøe

Hej

Kirkebøgerne fra Grundhof og Munkbrarup går så langt tilbage, at du bør kunne finde fødslerne for Hinrich i Langballe og Catharina i Unewatt. Ud fra de oplysninger, du gav, så vil mit gæt være, at Schmiel  må være nogenlunde lokal, når der ikke er en henvisning til en større kendt lokalitet.

Jeg har desværre ikke selv adgang til kirkebøgerne på Archion, så det er ikke muligt for mig at lave relevante opslag.

Der ligger et Schmielau syd for Ratzeburg, men umiddelbart er det for langt væk.

Når jeg søger på Schmiel, bliver der næsten altid henvist til personer med det som efternavn. Det er ikke lykkedes mig at finde noget, der henviser til det som stednavn. Gamle danske kort over området viser heller nogen lokaliteter, der har heddet noget, der ligner Schmiel.

Der ligger et Schmeiroi mellem Ulstrup og Munkbrarup. Kan det før have haft et andet navn?

Schmiel benyttes ifølge Ancestry også som et efternavn omkring Eckernförde.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Grethe Leerbech

Tak for dine svar.
Jeg er ved at samle sammen til et medlemsskab i Archion, men skal lige have flere med på listen.
omkring Schmiel spørger jeg også lige folkene i AKVZ, de plejer at være meget flinke til at hjælpe, dvs. om der er nogen der er kendt med området i Munkbrarup etc...

Venlig hilsen
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ