Tyskland-ekstra kirkebøger for uægteskabelige børn!

Startet af Grethe Leerbech, 20 Apr 2022 - 11:33

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Endnu et spørgsmål. Jeg mener at have læst, at man i Tyskland- også Slesvig-Holsten -  skulle føre særlige kirkebøger over uægteskabelige fødte børn, gælder det også for 1841 -skrev forkert da jeg angav at (sagen er fra 1818) i forrige spørgsmål- det er faderens fødselsår.
Ligger de i Kirchspielet, Gemeinden/Landkreisen og vil de evt. komme på Archion  .

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inger Buchard

Jeg mener at have læst, at man i Tyskland- også Slesvig-Holsten -  skulle føre særlige kirkebøger over uægteskabelige fødte børn, gælder det også for 1841
Det kan jeg ikke tro; de sønderjyske kirkebøger fra 1841 har både ægte og uægte børn opført
Se f.eks. nr. 24 på
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=201347#201347,38136282

Ensted sogn hørte under Slesvig stift

Hvordan det så ud syd for Elben ved jeg ikke; men hver landskirke havde sikkert sine egne regler, så svaret må afhænge af, hvor i 'Tyskland' du søger

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Ewald Rettig

Mojn,

I Aventoft KB 1740-1864 er der 2 Sider for tiden 1830-1842
med overskriften "Wegen verbotenen Beischlaf Straffällige"
hvor der aar för aar er skrevet om der födte uägte börn.
og meget udförlig naar der födt nogen.
Det har sikkert väret forskellig fra Präst til Präst.

VH Ewald Rettig

Grethe Leerbech

Tusidn tak begge to.
Jeg må ind på rigsarkivet og læse kirkebogen. Har indtil nu "ladet mig nøje" med en tilsendt fin fotokopi af Taufregister Munkbrarup, aldrig været på rigsarkivet for at læse kirkebogen......
Det drejer sig om Schausende (Skovsende) Munkbrarup, Angeln, Flensborg, sikkert Lüksburg eller det hedder vel Glyksborg på dansk.
På fotograferingen af "Taufregister Munkbrarup" står der Wilhelm Detlef Reimers geb. 18.11 getauft 5.12 1841 "uneheliche Kind des Maria Christina Christiansen........ als Vater ist aufgegeben Wilehlm Dethlef Reimers, Webergesell, aus Neumünster früher bei Didrichsen in Jörgensbye jetzt im Hohenweststedt arbeitend"
Så jeg skal se hvad der står i kirkebogen, da man jo ved meget om faderen, det er også skrevet hvor han arbejder, derfor har jeg tænkt på børnepenge, Men jeg har desværre ikke kunnet
finde ham, Cay-Erik Geipel har også virkelig prøvet at hjælpe mig med at finde ham igennem lang tid. Han er ikke født i Neumünster har spurgt der.

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ