Møllebygger Mads Pedersen Tvillinghøjgård Vebbestrup

Startet af JensL, 12 Apr 2022 - 13:49

Forrige emne - Næste emne

JensL

Hej.
Jeg søger viden om Mads Pedersen, som er min tipoldefar. Han er født i Karleby ved Glenstrup 1/7 1828 og død i Vebbestrup 24/3 1917. Jeg har et sted set, at han skulle være en af de bedre møllebyggere, så jeg kunne godt tænke mig at vide mere om ham. Ligeledes er jeg interesseret i viden om hans aner.
mvh. Jens Porsborg Larsen


Niels Ole Rask


Hej Jens
Jeg har på et tidspunkt haft fat i Mads Pedersens forældre, da jeg fandt lidt for en bekendt, men skal have set i mine noter.
Du får lige det jeg har nu, og vender så tilbage
Mads Pedersens forældre er     Peder Christian Madsen f i Mariager 25/6 1788 og død i Sdr Onsild 26/7 1865
og    Johanne Christensdatter f i Hvornum Vasehus Lindum sogn 5/4 1792 og død i Glenstrup sogn 8/11 1843
Johanne er datter af Christen Sørensen, Hvornum Vasehus, han er bror til en af mine aner.
Vender tilbage med opsl nr og Peder Christians forældre senere+ lidt om Johannes aner.
Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


Hej igen
Jeg fik god hjælp i tråden  8/1 22 Peder Christian Madsen f 1788 i Mariager, hvor efter 1855 Hobroegnen

Forældrene viet 13/11 1816 i Onsild  (Onsild h Randers a)
Jeg fandt 7 børn, alle født i Glenstrup sogn.
Peder Christian ses som Snedker og tømmermand og nævnes senere som møllebygger

Hans forældre er Mads Nielsen og Maren Nielsdatter, som v FT 1801 ses i Sdr Onsild m flere børn
Maren Nielsdatter følger med sønnen til Glenstrup og ses død her 1/4 1819 60 år.
Jeg vender tilbage med mere om Johanne Christensdatter senere.
Hilsen Niels Ole

JensL

Hej Niels Ole.

Tak for de mange fine oplysninger. Jeg har i kirkebogen fundet tidspunkt du oplyser for Johanne Chrstensdatters død i Glenstrup den 8/11 1843. Derimod kan jeg ikke i Sdr. Onsild finde Peder Christian Madsens død den 26/7 1865. Kan han have boet i Sdr. Onsild og blevet begravet et andet sted?

Med venlig hilsen
Jens

Niels Ole Rask

#5
Hej Jens
Det må du undskylde jeg har blandet et par ting sammen
Peder Christian Madsen døde i Raasted sogn Støvring h Randers amt, dato og år er ok.
Det med Onsild var FT 1801
Hvis du googler Christen Sørensen Hvornum Vasehus, finder du gode oplysninger om familien.
Johanne nævnes ikke som hans barn, men det bekræftes af Ft 1801, hvor hun ses i Vasehuset hos sin stedfader.
Hendes forældre er Christen Sørensen og Karen Pedersdatter.
Christen var kromand og husmand i Hvornum Vasehus, han overtog det efter sin fader Søren Sørensen.
Christen døde i 1793 og Karen i 1795 i Vasehuset i Lindum sogn.
Karen Nåede i 1794 at blive gift med den næste kromand i Vasehuset Ole Hansen, det var ham Johanne var hos i 1801
Hilsen Niels Ole

bj

Til Jens Porsborg Larsen.
Jeg søgte på Tvillinghøjgård da jeg laver slægtsforskning. Her så jeg i går opslag fra dig om at Mads Møllebygger er din tipoldefar. Det er også min tipoldefar. Jeg kan se det er længe siden du har skrevet her, men jeg synes da lige at jeg ville fortælle det. Jeg har bl. a. en avisartikel fra han blev 85 år. Jeg er lige blevet medlem af dette forum. Hilsen fra Bodil Johansen.

Bente Wanning

udfører arbejde for Vebbestrup kirke
Aalb Stift 18 november 1909
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Niels Ole Rask


Hej Bodil
Ja det er lidt siden vi har set ham her
Da jeg tidligere har været inde over denne tråd, kan jeg vist godt skrive igen
Jeg er ikke direkte efterkommer af Mads Pedersen, men har aner til fælles med ham.
Hans mor Johanne Christensdatter var født i Hvornum Vasehus, Lindum sogn, hendes far var Christen Sørensen kromand i Hvornum Vasehus
Hans ældre bror som også hed Christen er min ane.
Så dermed har vi en fælles ane i Søren Sørensen Vasehus, ca 1696-1779
Hilsen Niels Ole

Inger Toudal

#9
Citat fra: Niels Ole Rask Dato 12 Apr 2022 - 16:27

Jeg fik god hjælp i tråden  8/1 22 Peder Christian Madsen f 1788 i Mariager, hvor efter 1855 Hobroegnen

Linker lige til tråden fra januar 2022: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,178482.html

Randers, Nørhald, Glenstrup, Mølg. Mark, et Huus, 31, FT-1834, C1748
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Peder Christian Madsen     46     Gift            Tømmermand       
Johanne Christensdatter     42     Gift            Mandens Kone       
Christen Pedersen     9     Ugift            deres Børn       
Mads Pedersen     7     Ugift            deres Børn       
Jens Pedersen     3     Ugift            deres Børn       
Karen Pedersdatter     15     Ugift            deres Børn       
Mariane Pedersdatter     13     Ugift            deres Børn

Randers, Nørhald, Glenstrup, Mølgaarde Mark, et Huus, 26, FT-1840, C1752
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Peder Madsen     51     Gift            Tømmermand       
Johanne Christensdatter     47     Gift            hans Kone       
Mads Pedersen     11     Ugift            hans Børn       
Peder Pedersen     6     Ugift            hans Børn       
Karen Pedersdatter     20     Ugift            hans Børn       
Mariane Pedersdatter     18     Ugift            hans Børn

Randers, Nørhald, Glenstrup, Karlbye, et Huus, 37, FT-1845, b7500
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Madsen     57     Enke            Tømmermand      Mariager Bye 
Mads Pedersen     17     Ugift            I Tømmerlære      Her i Sognet
Peder Pedersen     10     Ugift            Hans Barn      Her i Sognet 
Ane Pedersdatter     4     Ugift            Hans Pleiebarn      Her i Sognet 
Mads Christensen     28     Gift            Indsidder og lewer af Dagleier Arbeide      Skade Sogn Randers Amt 
Massine Pedersdatter     28     Gift            Hans Kone      Her i Sognet 

Randers, Nørhald, Glenstrup, Karlbye, , 35, FT-1850, C1667
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mads Christensen     33     Gift            lever af en liden jordparcel      Østrup sogn, Randers amt 
Madsine Pedersdatter     33     Gift            kone      Glenstrup sogn, Randers amt 
Johanne Madsdatter     4     Ugift            barn      Glenstrup sogn, Randers amt 
Christen Madsen     2     Ugift            barn      Glenstrup sogn, Randers amt 
Mads Pedersen     27     Ugift            Tømmermand      Glenstrup sogn, Randers amt
Peder Madsen     62     Enkemand            Møllebyger      Mariager 

Randers, Onsild, Hobro Købstad, Hobro Købstad, Markedspladsen 188. Mads Pedersen, 176, FT-1860, D6703
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mads Pedersen     39     Gift      Husfader. Møllebygger            Karleby, Glenstrup Sogn, Randers Amt 
Christine Larsen     33     Gift      Hans Kone            Hobro 
Caroline Pedersen     4     Ugift      Deres Datter            Stubberup Mølle, Rostrup Sogn, Aalborg Amt 
Jensine Pedersen     2     Ugift      Deres Datter            Hobro 
Peder Christian Nielsen     19     Ugift      Møllebyggerlærling            Hald Tostrup, Øls Sogn, Aalborg Amt 

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#10
Aalborg, Hindsted, Hørby, Hørby, et huus, 21F2, FT-1855, C6664
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mads Pedersen     27     Enkemand      huuseier, møllebyg. , huusfader            Glenstrup Sogn Randers Amt 
Johanne Madsen     4     Ugift      hans datter            Hobro 
Ane Johanne Sørensdatter     28     Ugift      hans huusholderske            Bigum Sogn Viborg Amt 
Peder Christian Madsen     67     Enkemand      huusfaderens fader            Mariager 
Otto Andreas Christian Eriksen     27     Ugift      tjenestekarle            Mou Sogn Aalborg Amt 
Hans Christensen     25     Ugift      tjenestekarle            Valsgaard Sogn Aalborg Amt

Aalborg, Hindsted, Vebbestrup, Willestrup Sogn, Østerdons By, en Gaard, Tvillinghøisgaard, Nr. 9, FT-1880, C3297
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mads Pedersen     52     Gift      Husfader, Gaardeier            Glenstrup Randers Amt
Christine Pedersen født Krag     53     Gift      hans Hustru            Haubro 
Caroline Davidsen født Pedersen     23     Enke      deres Datter            Oue 
Mogens Mogensen     21     Enke      Tjenestekarl            Hornum, Randers Amt 
Jens Peter Frandsen     19     Ugift      Tjenestekarl            Siem 
Mette Marie Jensen     26     Ugift      Tjenestepige            Her i Sognet

Aalborg, Hindsted, Vebbestrup, Øster Donse, , 172, FT-1890, C6449
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mogens Mogensen     31     Gift      Husfader      Gaardejer      Hvornum Sogn Randers Amt 
Caroline Mogensen     33     Gift      Husmoder            Ove Sogn Aalborg Amt 
Valborg Charlotte Amalie Mogensen     5     Ugift      Barn            Vebbestrup Sogn 
Magda Christine Johanne Mogensen     3     Ugift      Barn            Vebbestrup Sogn 
Hilda Rasmine Lovise Mogensen     1     Ugift      Barn            Vebbestrup Sogn 
Mads Petersen     62     Gift      Aftægtsmand      Møllebygger      Glenstrup Sogn Randers Amt 
Christine Petersen     64     Gift      Aftægtskone            Haubro Sogn Aalborg 
Anders Peter Andersen     24     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestetyende      Storskoven Aalborg 
Niels Christian Nielsen     19     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestetyende      Ravnkilde Aalborg 
Christine Christensen     20     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestetyende      Ove Aalborg 
Anders Nielsen Mogensen     30     Ugift      Tjenestetyende      Tjenestetyende      Hvornum Randers

Aalborg, Hindsted, Vebbestrup, Øster Doense, 1h, 32-F2, FT-1901, D5883
Adresse:Tvillinghøjgaard
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Mads Pedersen     1828 1/7     Gift      bedstefader      møllebygger      Glenstrup Sogn, Randers 
Krestine Krogh     1826 26/11     Gift      bedstemoder            Haubro Sogn, Aalborg Amt 
Jens Eriksen     1881 12/6     Ugift      tjenestetyende            Vebbestrup Sogn, Aalborg Amt 
Laurits Eskildsen     1884 28/7     Ugift      tjenestetyende            Vebbestrup Sogn, Aalborg Amt 
Dagmar Marie Mikkelsen     1880 27/6     Ugift      tjenestetyende            Hørby Sogn, Aalborg Amt
____________________________________________________________________________________________

PS: Vielsen 15. nov. 1816: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=365510#365510,70638118 - nr. 5

- I Lindum Kirke af den Aarsag at Brudens Stedforældre paatog sig at giøre Bryllupet.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Randers, Onsild, Sønder Onsild, Sønder Onsild Sogn, Sønder Onsild Bye, 37, FT-1801, B8200
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Mads Nielsen     46     Gift      Mand      Jordløs Huusmand og Hjulmand       
Maren Nielsdatter     43     Gift      Hans Kone             
Peder Christian Madsen     13     Ugift      Deres Børn             
Inger Madsdatter     7     Ugift      Deres Børn             
Niels Madsen     2     Ugift      Deres Børn             
Kirsten Nielsdatter     52     Ugift      Inderste      Nærer sig af Spinden 

Viborg, Nørlyng, Lindum, Hvornum Vasehus, , 1, FT-1801, B8485
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Ole Hansen     39     Gift      Husbonde      Bonde og gårdbeboer       
Maren Christensdatter     20     Gift      Hans kone             
Christen Christensen     11     Ugift      Deres barn             
Johanne Christensdatter     9     Ugift      Deres barn             
Christen Olesen     2     Ugift      Deres barn             
Peder Espensen     49     Ugift      Tjenestekarl             
Erik Nielsen     28     Ugift      Tjenestekarl             
Maren Christensdatter     24     Ugift      Tjenestepige

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

bj

Hvor sjovt, alt det skal jeg lige have kigget igennem og se hvor meget jeg har.
Mange tak fra Bodil

JensL

Hej.

Jeg har netop igen genoptaget min slægtsforskning og kan se, at flere hen over sommeren har bdraget med gode oplysninger i forbindelse med møllebygger Mads Pedersen.

Til Bodil Johansen: Jeg vil da rigtig gerne have fat i det, der er skrevet om Mads til hans 85 års fødselsdag. Og jeg kunne da også godt tænke mig at vide lidt mere om din gren af familien, der også når til Mads som tipoldefar. Mine oldeforældre er Jensine Pedersen og Frederik Julius Hansen i Rørbæk.

Bente Warming: Jeg kunne godt tænke mig at få fat i artiklen med udført arbejde for Vebbestrup kirke. Måske er det den, der er i et af indlæggene, men jeg kan ikke åbne den, så det bliver læselig.

Mads Pedersen står som møllebygger på Tvillinghøjgård. Jeg er i tvivl om, hvorvidt han ejede gården eller han blot boede der.

Med venlig hilsen
Jens Porsborg Larsen

Inger Toudal

#14
Notitsen i Aalborg Stiftstidende 18. nov. 1909:
https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Adebfd7ed-83d3-4139-9877-758e8299c4ef/query/kirkeorgel%20orgelbygger - næstsidste spalte, nederste halvdel

Ved FT-1880, Tvillinghøigaard, Vebbestrup sogn, står Mads Pedersen som Gaardeier:
https://www.danishfamilysearch.dk/cid10041108 - se fanebladet Original Kilde

Senere er han aftægtsmand hos svigersønnen Mogens Mogensen:

FT-1890: https://www.danishfamilysearch.dk/cid12511187

FT-1901: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=22528#22528,2540363

- og https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=22528#22528,2540364

FT-1906: https://www.danishfamilysearch.dk/cid13175987 - se fanebladet Original Kilde, nederst

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

bj

Til Jens Porsborg Larsen fra Bodil Johansen.
Min oldemor var Karoline. Jeg vedhæfter historien om Mads Møllebygger.
Hvis du er interesseret har jeg et par billeder af ham og Kristine. Og et familiebillede hvor han også er på.

bj

Til Jens Porsborg Larsen fra Bodil Johansen.
Jeg vedhæfter også lige en hjemmelavet anetavle.

JensL

Hej Bodil.

Det var dog en fantastisk og interessant beretning, du har samlet om Mads Pedersen. Det siger jeg tusind tak for. Jeg kan se, at det er Mads Pedersens datter Karoline, du er efterkommer af. Jeg er efterkommer af hendes søster Jensine.

Jeg må til at se, om jeg kan blive bedre til at finde ane-historier. Jeg vil rigtig gerne kunne få "kød" på de data, jeg kan finde i kirkebøger og folketællinger. Det er et virkelig grundigt stykke arbejde, du har udført om Mads Pedersen.

Jeg fandt på et tidspunkt en avis-annonce angående Mads Pedersen. Under overskriften "Rold mølle pr. Arden" stod der: anbefaler sit lager af mel og gryn samt formalede og valsede kornvarer. Efter hovedreparation på møllen og indlægning af flere ny maskiner som sigte med afkølingssnegl, villeværk og valseværk, kan jeg stadig tilbyde mine kunder 1. klasses arbejde. Maskinerne er fabrikerede og leveret af hr. møllebygger Mads Pedersen Tvillinghøjgaard pr. Hobro. Valjeværket er efter hr. Pedersens nyeste model, på hvilke han agter at tage patent, da maskinen arbejder fortrinlig.

Har du også fundet noget interessant om Mads Pedersens kones - Christine Larsdatters - liv? eller om hans forældres liv og levned.

Jeg tror ikke anetavlen er kommet med som vedhæftet fil.

Med venlig hilsen og igen tusind tak.
Jens Porsborg Larsen

bj

Hej Jens.
Jeg vedhæfter lige den hjemmelavede anetavle igen. Jeg har ikke rigtig noget om Christines liv, ikke endnu.
Sjovt at få oplysning om den maskine han ville have patent på. Tak for det.
Hilsen fra Bodil

JensL

Hej Bodil.

Også tak for ane-tavlen. Jeg vil egentlig også gerne have billederne af Mads og Christine.

Jeg er jo nybegynder ud i slægtsforskning - begyndte først i januar i år, og så holdt jeg pause med det hen over sommeren, for der var på det tidspunkt så meget andet, jeg var optaget af - bl. a. havearbejde både hos os selv men også hos mine børn.

Jeg vil også gerne være lige så grundig som du er og meget gerne finde noget om mine aner liv og levned. Kan du give mig nogle gode ideer til, hvor jeg kan finde den type viden, for det synes jeg er svært. Hvis det er en bedre idé at snakke om det end at skrive om det, må du gerne ringe på 98 38 55 88.

Med venlig hilsen og god weekend
Jens

bj

Hej Jens.
Jeg har nu vedhæftet billederne.
Jeg vil gerne give dig nogle fif. Men den nærmeste tid er jeg temmelig optaget.
Min e-mail er hbjohansen@youmail.dk og mit mobilnr. er 23672614.
Hvis du har en e-mail, vil du så ikke i første omgang skrive det til mig. Det er altså lidt morsomt at vi pludselig er i familie langt ude.
Med venlig hilsen
Bodil