Heltborg sogn Matr nr 3, Bjerregaard hjælp til gamle realregistre

Startet af Niels Bjerregaard, 03 Apr 2022 - 11:17

Forrige emne - Næste emne

Niels Bjerregaard

Min oldefar Anders Kristian Bjerregaard ejede ved sin død i 1890 ejendommen matr nr 3 m.fl. Heltborg sogn, Refs Herred. Det har jeg fundet bekræftet i realregistre for Refs herred på den måde, at hans enkes nye mand Mads Jensen i 1895 tinglyser sin vielsesattest som adkomst til ejendommen. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=31064#31064,3641608

Men jeg har ikke kunnet finde de ældre realregistre for ejendommen så jeg derfra kan komme til skøder på ejendommen der m være handlet flere gange siden udstykningen i ca. år 1800.

med venlig hilsen

Niels Bjerregaard
familien stammer fra Heltborg

Britta Hansen

#1
Når der ikke er ældre Realregistre, må vi slå op i Skøde- og panteprotokollerne for at følge handlerne længere tilbage.
Som du kan se under hæftelser (#2) på ejendommen matr.nr. 3 m.fl. Heltborg, er der den 18. januar 1872 tinglæst aftægtskontrakt til Niels Christian Pedersen - som er Anders Christians fader - (protokol 28 folio 775)
Aftægtskontraktens ordlyd ser du i protokollen venstre side -
.... Niels Christian Pedersen har ved skøde af d.d. afhændet sin gård ... til sin søn ungkarl Anders Christian Nielsen ...
I skødet læst 18. januar 1872 - venstre side nederst - står der, at sælger har erhvervet ejendommen 2. november 1834, tinglæst 8. januar 1835 (matr.nr. 3 og 24)
- -
Skødet fra enken - efter Peder Christensen Balle - Karen Marie Nielsdatter til sønnen Niels Christian Pedersen ser du tinglæst 8. januar 1835 - højre side.
Hendes afdøde mand fik adkomst på gården tinglæst 24. august 1799.
- -
Retsdagen 22. august 1799 starter her - næste retsdag er 29. august; der er altså ingen tinglæsninger den 24.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Niels Bjerregaard

Tak for supergod hjælp.

det burde jeg jo selv have set! -

nu har jeg så fundet et skøde lyst 12 september 1799 til Peder Christensen Plougmann - der måske er blevet til Balle - de holdt jo ikke fast i deres navne dengang.

Spændende at læse (så vidt jeg kan gætte skriften) skøde om en udflyttergård Bjerregaard  der endnu ikke er rigtigt matrikuleret i 1799. Men udskiftningen må jo være gennemført - og efter kort af 1814 er det en meget rodet udskiftning. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=210756#210756,39827332.

Ved du også hvor man kan finde arkiver der måtte findes om udflytterdiskussionerne i de enkelte landsbyer, altså her Heltborg. Det må have været et enormt demokratisk eksperiment med de dertil hørende ævl og kævl.
med venlig hilsen

Niels Bjerregaard
familien stammer fra Heltborg

Britta Hansen

#3
Jeg fandt retsdagen 22. august 1799 i Hassing-Refs Herredsfoged Justitsprotokol - start øverst højre side

Den ejendom du fandt: Niels Christensen Balle, der sælger til Peder Christensen Plougmann, er denne med tinglæst adkomst til Niels Christensen Balle den 19. juli 1792 - 'Annex Præstegaard kaldet', synes jeg der står. - højre side
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#4
Peder Christensen Balle og Karen Marie Nielsdatter får døbt tvillingepiger Maren og Anne i 1797 - KB Heltborg - nederst venstre side.
Her ses blandt fadderne Niels Christensen Plovmands hustru i Sønderhå og Christen Christensen Plovmand i Hvidberg sogn

I 1799 får Peder Christensen Balle også døbt en datter Anne - øverst venstre side KB Heltborg
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com