Hvordan finder jeg mit morfars barn ude for ægteskab?

Startet af Stefholm, 29 Mar 2022 - 15:06

Forrige emne - Næste emne

Stefholm

Jeg er i gang med slægtsforsking på min familie og har i den forbindelse hørt, at min morfar skulle have fået et barn før han blev gift med min mormor, men det er ikke noget man rigtig vil tale om i familien. Nu har jeg dog sat mig for at få tilføjet den del til familitræet. Jeg ved dog ikke hvordan jeg skal bære mig ad. Har I nogle gode idéer?

Mvh.
Stefan

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag följer med intresse TV-programmet "Forsvundne arvinger" Dr1. Programmet igår vat helt fantastiskt hur arkivarie Adam Jon Kronegh fann en mängd barn till en man som var som ett bi som flög från blomma till blomma. 5-6  barn hade mannen med olika kvinnor.

En källa arkivarien ofta söker i är gamla folkeregisterkort.

Eva M
Eva M

John Damm Sørensen

Det kommer noget an på, hvornår barnet er født og hvor.

Hilsen
John

Hans Chr. Baagøe

Jeg er selv blevet kontaktet af en, hvis oldefar havde fortalt, at han havde et barn fra før ægteskabet, da han lå på dødslejet. Han nåede ikke at fortælle om køn og alder på barnet. Barnet blev fundet ved at søge på oldefaderens data i Google.

Årsagen til at jeg blev kontaktet var, at jeg havde barnet med den omtalte oldefar som udlagt barnefader i mit slægtstræ. Hvis du er heldig, kan en tilsvarende søgning måske hjælpe dig til at finde et relevant slægtstræ. Chancen er dog størst, hvis din morfar er født før 1912 (110-års privatlivsgrænse i en del slægtstræer for personer med ukendt dødsår).

Hvis det er tilpas længe siden, kan du søge din morfar i bidragssagerne i de områder, han har boet i ind til starten på ægteskabet.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Eva Morfiadakis


Jag läste på en annan tråd att din mormor är f. 1930. Antar därför att din morfars föräktenskapliga barn är född på 1940-1950-talet.

Eva M
Eva M

Birgitte K. & Ole P. Bielefeldt

Arkivaren Adam Krone har adgang til folkeregister kortene, fordi han er arkivar. Den adgang har vi IKKE som slægtsforskere, så derfor "scorer" han "billige" point på det.

En anden måde at opspore børn født uden for ægteskab er at slå op i skifterne, der skal ALLE børn født såvel indenfor som udenfor ægteskab nemlig opføres, og i nyere tid anvendes dels CPR registret som oprettedes i 1969 og før det folkeregisterkortene, som arkivarerne på RA har adgang til, som kilder til disse oplysninger.

Ingen af disse kilder har vi - som slægtsforskere (endnu) adgang til.

Amternes fadderskabs- eller alimentationssager kan naturligvis også anvendes - i øvrigt kan man også være heldige at der foreligger nogle politiforhør.

Ole P. B.

Inger Toudal

Børn født uden for ægteskab fik først arveret efter faderen i 1938: http://www.salldata.dk/love/love/1937-05-07.pdf

Kapitel IV.

§ 34, Stk 2. Bestemmelserne i Lovens Kapitel I og II kommer med Undtagelse af § 3, Stk 2,
alene til Anvendelse med Hensyn til Børn, der fødes efter Lovens Ikrafttræden.

Se også http://www.salldata.dk/love/love/1908-05-27.pdf

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal