Soldat i Tersløse Sogn, Merløse Herred, Holbæk Amt i 1700 tallet

Startet af Berit Jespersen, 28 Mar 2022 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Berit Jespersen

Jochum Rasmussen, født 1723 i Tersløse sogn.

Hans far er fæster under Tersløsegård (senere Baroniet Holberg)

Hvor finder jeg ham som soldat?
Blev man altid soldat, der hvor man var født? Kunne man eventuelt søge et andet sted hen, f.eks til København.
Når man var soldat, var det så altid krudt og kugler, eller kunne man eventuelt lave noget andet i hæren?

Jeg har bogen: Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver, men synes ikke jeg kan finde mine svar deri.

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Aase Madsen


I følge denne side, begynder lægdsrullerne først med fødte i 1752.

https://www.xn--lgdsruller-d6a.dk/#

Måske kan du finde soldatter under de forskellige godser.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

grethe jensen

i fæstebreve før lægdsruller kan man undertiden finde i hvilket regiment en soldat har tjent, ligeledes i skattemandtal mm
Mvh GJ

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Nogle godsarkiver har forskellige lægds- og reserveruller mm. der går tilbage til 1730erne (fx. Gavnø), men jeg kan ikke umiddelbart se nogen der hører til Tersløsegård/Baroniet Holberg når jeg søger i Daisy.

Hvorfra har du oplysningen om at han er soldat? Hvis det er en kirkebogsindførsel, kan det måske hjælpe at se på hvilke regimenter der var garnisoneret i området på det givne tidspunkt.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Berit Jespersen

Tak for jeres svar

Faktisk ved jeg ikke, om han har været soldat. Det er deperat forsøg på at finde en fortid og en grund til, at hans enke ved hendes død i 1807 har en formue på ca 230.000 rigsdalere.

Han er født af en fattig fæster, Rasmus Lauersen, i 1726 i Terløse. Hans dåb har jeg ikke, da kirkebogen for det år ikke eksisterer.
I 1746 er han (Jochum Rasmussen) fadder ved hans bror Niels Rasmussens datters dåb i Tersløse.
Næste gang jeg finder ham, er 1762 i Register over Skattemandtal 1762 København, der har han skiftet navn til Jochum Schou og er nu Fuldmægtig
Jeg ved fra anden kilde, at han er ansat i Gustmeiers Tømmerhandler i Kbh.
1763 gifter han sig med Anna Birgithe Knudsen
1765 løser han borgerbrev som Groshandler
1772 Køber han Gustmeiers Tømmerhandel, sammen med Andreas Collstrop
1776 optages han i Stadens 32 mænd
Han er medlem af Grosserer-societet
1779 bliver han fuglekonge i Det Kongelige Kjøbenhavnske Skydeselskab og Danske Broderskab
1781 Opretter ægteparret Facultas Stetandi
1783 dør han

Han forlader tilsyneladende Tersløse efter Stavnsbåndets indførsel, dvs. han måtte have fået fripas eller have været soldat.
Det er jo noget af et socialt spring, han tager og jeg forstår ikke helt, hvordan det har kunnet lade sig gøre.

I hans (og hustruens) testamente giver de en masse penge til skoler og til fattigforsørgelse.

Jeg søger disse oplysninger i Lokalhistorisk interesse. Den gård hans far fæster i 1720. Den gård har faktisk været i familiens eje indtil den udstykkes til paracelhuse i starten af dette årtusinde. Jochum Schou oprettede et legat, som indtil 2004 uddelte bøger til flittige elever på den lokale skole. Legatet statede med at bygge en skole og forbedere de eksisterende i Tersløse sogn. På det lokale arkiv er desuden et lille bibliotek, fra den nu nedlagte Tersløse skole, med bøger skænket af det Schouske Legat.

Så hvis nogen har nogen gode ideer til, hvor jeg skal lede, bliver jeg så glad. :)

Venlig Hilsen
Berit Jespersen

Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ja, det var da et stort beløb. Kan det mon være påvirket af den begyndende inflation op til statsbankerotten 1813?

https://da.wikipedia.org/wiki/Statsbankerotten

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Berit Jespersen

Hej Mikkel

Pengene var anbragte i Aktier, Obligationer, Panteobligationer og fast ejedom. Disse ting blev realiseret ved skiftet eller brugt som udbetaling til arvingerne.

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Jens Jørgen Christensen

Hej Berit

Jeg er lige lidt nysgerrig. Undersøger du Jochum Schou for Lokalarkivet i Dianalund?

Hilsen Jens-Jørgen
Dianalund