Mere triangulering

Startet af Hanne Poulsen, 02 Mar 2022 - 10:32

Forrige emne - Næste emne

Hanne Poulsen

Jeg har en række match, som familytreeDNA fortæller hænger sammen.
Men jeg kan ikke placere dem i mit træ eller ud fra deres træer se, at de er i familie med hinanden (bortset fra et søskendepar).
Det eneste fællestræk, jeg kan finde, er, at de ser ud til at være rent svenske, med et par tilsyneladende udvandrede undtagelser.
Gruppens match med mig baseret på sammenligning med matchet på 37 cM nedenfor (alle match består hver kun af ét stykke):
37 cM: 1 match
25-28 cM: 5 match
15-20 cM: 15 match

Er der mulighed for at komme videre i analysen, fx ved at sammenligne dem alle op mod hinanden?

I forhold til mit eget træ, gætter jeg på, at matchet kunne være via en af to kvindelige aner (med ukendte aner) født på Fødselsstiftelsen 1792 og 1804.
Desværre har disse 2 kvinder, så vidt jeg kan finde frem til, ikke efterladt mange efterkommere, og ingen som jeg er i kontakt med.

Venligst fra Hanne

Anders M. Petersen

Hej  Hanne!

Det er min erfaring at disse matches med kun ét langt stykke godt kan være et genstridigt stykke DNA fra langt tilbage - jeg har selv sådanne matches, hvor det fælles anepar var født i 1740'erne. Men med et sammenhængende stykke på mindst 15 cM er der dog ingen tvivl om at der er en forbindelse mellem jer.

Du kan godt komme videre:

1. På FTDNA markerer du dine matches - flueben til venstre for matchets portræt (start evt. med de 3 stærkeste matches på én gang)
2. Tryk "Compare relationship" (orange knap nederst til højre)
3. Du kommer nu ind i "Chromosome browser" og kan se hvor på DNA du matcher disse personer.

For de personer, hvor der er mere end et lille overlap på det fælles DNA, må du gå ud fra at I matcher på det samme anepar, hvis bare du går langt nok tilbage - og det kan altså godt være personer født i første halvdel af 1700-tallet (men også helt frem til 1850'erne).
Du kan finde de fælles aner ved at gennemgå de ældste grene af de overlappende matches stamtavler (forudsat at de er dybe nok) og se, om der er navne og/eller sogne der går igen imellem dem.

Bemærk at ovenstående er det samme, som FTDNA gør, når de grupperer matches, men ved selv at kigge det igennem kan du bedre prioritere de matches med det mest tydelige overlap.

Og så husk at ingen kan sige sig fri for uorden i slægten, så hvis flere af dine matches har fælles aner, som du ikke kan finde forbindelse til, så kan det jo være stamtavlen den er gal med! Jeg har selv en del signifikante svenske matches på min fars side, som jeg ikke kan få til at passe med mit stamtavlearbejde - og jeg er tilbage til før 1750 på næsten alle grene.

I dit tilfælde kunne den forbindelse så godt gå via de ukendte forældre fra Fødselsstiftelsen og så er du jo en smule nærmere et svar.

Held og lykke med det!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hanne Poulsen

Hej Anders

Tak for hjælp og opmuntring.

Jeg har kørt de 21 personer gennem kromosombrowseren, og kan se, at de 20 alle har et stykke på mindst 15 cM på det højre ben af kromosom 6 (af vekslende længde og placering).
De 14 match deler kun dette ene stykke med mig, mens andre 6 (alle kvinder) ud over et stykke på mindst 15 cM på kromosom 6 højre ben også deler 7 -9 cM på X (men disse X-match er jo nok for små til at man kan bruge det til noget).
Herudover er der et enkeltstående match, der har match på et andet kromosom samt 8 cM på X.
Jeg tænker, at jeg kan konkludere, at de 20 personer har en fælles ane, som jeg også deler - dog som du skriver, måske temmelig langt tilbage.

Jeg vil gennemgå stamtræerne lidt mere. Især dem fra USA kan måske være nyttige, fordi jeg i første omgang kan nøjes med at se på de grene, der har rod i Sverige.
Og så vil jeg overveje, igen at skrive til nogle af de svenske match for at høre, om de kan hjælpe med at få sorteret gruppen.
Jeg går ud fra, at der ikke er andre veje til at finde ud af, hvordan matchene mellem hver af medlemmerne af gruppen på de 20 ser ud?

Venligst fra Hanne



Jørgen Kanters

Meget tyder på de 14 udgør en undergren og de 6 en anden undergren. Sammen kommer de fra en mere overordnet gran. Mest sikkert er det at de 6 er fra en undergren, idet den sammen meiose cleaving kunne været sket på flere tidspunkter.

Hvis du tester flere af dine familiemedlemmer (ikke dine børn) kunne det give yderligere oplysninger. Dem der er i slægt med de 20 har arvet forskelligt DNA og kan have andre match med de 20. Det kræver så at du kan se deres match.