Svensk skomager, borgerskab i København 1868

Startet af Ole Thyge Plannthin, 26 Feb 2022 - 10:33

Forrige emne - Næste emne

Ole Thyge Plannthin

Nils Mårtinssom Blomsterberg får borgerskab som skomager 21. april 1868, jf. dette link https://kildeviser.kbharkiv.dk/#!?collection=12&item=13087. Jeg kan i Politiets Mandtaller finde ham i den første registrering for Fælledvej finde ham registreret som skomagermester på adressen Fælledvej 17, jf. dette link https://kildeviser.kbharkiv.dk/#!?collection=2&item=5626583.
Han er født 9. februar 1840 i Gaddaröd, Hörröd Socken, hvor han bor indtil 1860. Han flytter til Kristianstad juli 1860 og derfra videre til ukendt sted november 1861. Ved søgning efter ham via ArkivDigital i husförhörslängder 1861 til 1868 er han ikke fundet.

Mit spørgsmål: Når han får borgerskab april 1868 kan han så været indrejst til København umiddelbart i forbindelse med dette? Må han antages at have boet (og arbejdet som skomager) i en periode i København inden han får borgerskab?

Jeg har i øvrigt problemer med at læse det sidste ord i borgerskabsprotokol (se vedlagt klip). Læst Brandorgser?

Hilsen Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

John Damm Sørensen

I følge Næringsloven af 29. december 1857 skulle udlændinge som udgangspunkt havde boet og arbejdet i landet i mere end 5 år for at kunne opnå borgerskab.
Vedkommende skulle ligeledes gøre rede for sit eventuelle medlemskab af Borgervæbning, Politicorps, Brandcorps eller deslige.

Det utydelige må derfor kunne tydes som: Ans i Brandcorpset.

Hilsen
John

Ole Thyge Plannthin

Tusind tak til John. Jeg havde aldrig selv fundet næringslov af 29. december 1857.
Det giver rigtig meget mening i forhold til andre registreringer, der antyder at en af hans søstre kan have boet hos ham i København i perioden oktober 1863 til maj 1867. Det kan ikke dokumenteres via danske arkiver, men hun er i Hörröd registreret med udrejse og senere indrejse på de pågældende tidspunkter.
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Eva Morfiadakis


Hej,

Hantverkare som gav sig iväg på gesällvandring fick i utflyttningattesten: "okänd ort".

Eva M
Eva M

Ole Thyge Plannthin

Tak Eva
Det er netop det, der er anført i utflyttningslängden. Alt dette giver mening i forhold til beskrivelsen i min slægtsbog.
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Eva Morfiadakis

#5

Hej,

Han heter inte Blomsterberg utan Blomstergren.

Hans halvsyster Elna bor hos honom i FT 1870.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=53898#53898,11861391

Eva M
Eva M

Ole Thyge Plannthin

Hej Eva
Tak, det ved jeg faktisk godt. Det var en skrivefejl fra min side.
Jeg kom til at forveksle med Mette Blomsterberg, der er et kendt ansigt i "kagedysten" i dansk fjernsyn  ;)
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Ole Thyge Plannthin

Hej Eva
Jeg undrer mig i øvrigt over navnet Blomstergren. Jeg antager, at det kan være et soldatnamn, måske i Skånska Dragonregementet, Jeg kan ikke finde det i Soldatregisteret.
Han har 2 brødre, der er soldater med navnet Ahlgren, som jeg har fundet registreret som soldater i Skånska Dragonregimentet og i Kristianstads Garnisonsförsamling.
Nils Mårtinsson Blomstergren har en halvbror, der flytter til København som skomagerlærling hos ham. Han er registreret med navnet Martin Persson Ahlgren.

Men alt dette er jo en helt anden sg i forhold til mit oprindelige spørgsmål :)
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Inger Toudal

#8
Ved FT-1880, Fælledvej 15, har han oplyst, at han tog fast bopæl i København i 1862:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=57609#57609,12083339

FT-1885: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=253995#253995,47661952

- taget fast ophold i København i en alder af 22 år.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

#9
Kristianstads stadsförsamling (L) AI:15 (1861-1865) Bild 26 / sid 687 (AID: v100014.b26.s687, NAD: SE/LLA/13214)

Om du ser här kom han till Kristianstad stadsförsamling 1860. Han är skomakarlärling. 1861 lämnar han Kristianstad med namnet Blomstergren.

Hans namn är ett hantverkarnamn i hans fall inte soldatnamn. Även hantverkare bytte namn.

Blomstergren, Nils Martin

Gaddaröd 5

Död 20/10 1928.

Kyrkobokförd i Hörröd (Kristianstads län, Skåne).

Född 9/2 1840 i Hörröd (Kristianstads län, Skåne).

Änkling (4/5 1890).

Han kom tillbaka till Sverige.



Eva M
Eva M

Ole Thyge Plannthin

Tak Inger Toudal!
Det burde jeg have set; men jeg har desværre kun anvendt oplysninger fra  Dansk Demografisk Database og ikke læst den originale registrering af folketællingen. Det har jeg nu og er dermed blevet klogere.
Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Ole Thyge Plannthin

Tak Eva,
Jeg ved godt, at han vendte tilbage til Sverige og døde i Gaddaröd, hvor han også var født.

Dine kommentarer kommer pludselig til at betyde rigtig meget for mig.
Du skriver, at Blomstergren er et hantverkarnamn og ikke et soldatnamn. Mit eget navn "Plannthin" stammer fra Sverige, hvor min tipoldefar Nils Nilsson Plannthin antog navnet, da han flyttede fra Stångby til Lund. Han drog ligesom Nils Blomstergren på gesällvandring. Jeg kontaktede for mange år siden en præst/provst i Lund med navnet Plannthin for at finde baggrunden for dette navn. Han fortalt mig, at det var et soldatnamn, og jeg har da også fundet navnet registreret som soldatnamn, men ikke i tilknytning til min familie.

Nu skriver du om hantverkarnamn. Det giver rigtig meget mening i forhold til mig og familien Plannthin her i Danmark. Jeg skylder dig mange gange tak!

Ole
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Eva Morfiadakis


Hej Ole,

Vissa av namnen är både hantverkarnamn och soldatnamn. För att man ska var säker på att det är ett soldatnamn ska man finna den som bar namnet först i en generalmönsterulla.

I det här fallet var Nils aldrig soldat utan hantverkare. Han tog sitt namn strax innan han gav sig ut på gesällvandringen. Han var hemma en tid i Hörröd efter Kristianstad och även i Hörröd fick han attest till obestämd ort. Lite märkligt att han inte tog namnet Löfgren som hans far hette och likaså farfar Jöns i Ystad. Systern Elsa hette Löfgren.

I Sverige kan det här med efternamnen vara rörigt.

Eva M
Eva M

Ole Thyge Plannthin

Hej Eva

Tak for dine svar om hantverkarnamn och soldatnamn. Jeg bruger dette som en god anledning ti at blive klogere på anvendelsen af de 2 typer af navne blandt mine svenske aner. Jeg vil tillade mig at skrive lidt mere om mine registreringer, der i øvrigt findes her i min Anebase: http://oleplannthin.dk/TNG/getperson.php?personID=I1401&tree=tree1

Der er tale om flere brødre i Hanna Andersdotters (1809-1877) 2 ægteskaber, først med Martin Caspar Löfgren (1782-1842) og dernæst Pehr Nilsson Tildergren/Tillergren (1816-1901). Der er 4 sønner med patronymnavn Martinsson og 3 sønner med patronymnavn Pehrsson/Persson.

Sønnen Nils Martinsson antager som det er blevet nævnt i denne tråd navnet Blomstergren, der som du skriver, er et hantverkarnamn.

Nils Martinsson har 2 ældre brødre, Anders Martinsson (1835-1922) og Johan Martinsson (1837-1924). De antager begge navnet Ahlgren, der i begge tilfælde er soldatnamn. Jeg har fundet Anders Martinsson Ahlgren som nr. 32 ved batteri 1 i Kristianstads garnisonsförsamling fra 1860 til 1879. Jeg har fundet Johan Martinsson Ahlgren som som nr 86 ved Borrby skvadron i Skånska Dragonregimentet fra 1859 til 1870.

Den fjerde søn i første ægteskab Jöns Martinsson "vistas i Danmark", og ham har jeg ikke yderligere oplysninger om.

Der er 2 af brødrene i det andet ægteskab, der antager navnet Ahlgren, nemlig Ola Persson (1844-1926) og Martin Persson (1852-1905).

Ola Persson Ahlgren flytter mange gange, men jeg kan følge hans registreringer i husförhör. Han bor som dreng hos flere smede og bliver udlært som smed. Efter at være blevet udlært (ca. 1865) registreres han som gesäll med hantverkarnamn Ahlgren (dvs. Ola Pers. Ahlgren eller blot Ola Ahlgren). Jeg har ikke søgt efter ham som soldat. I Husförhörslängd Vä (L) AI:7 (1862-1866) Bild: 147 Sida: 296 (v101991.b147.s296) er skrevet følgende anmærkning: "Kasserad beväs 18/4 1865". Jeg er usikker på, om det betyder, at han har været soldat eller blot er kasseret ved en session? Hvis det betyder, at han har været soldat, så må jeg prøve at finde ham, sandsynligvis i Skånska Dragonregimentet.

Martin Persson Ahlgren flytter 1868 fra Gaddaröd til København, hvor han kommer i lære som skomager hos broderen Nils Martinsson Blomstergren. Ved udrejsen fra Hörröd er han anført som Yngling Martin Persson Tildergren, men jeg tror ikke han har brugt dette navn andre steder. Efter at være kommet til København er han de første år som lærling registreret som Mårten Pedersen, men senere bruger han hantverkarnamn Ahlgren i alle registreringer.

Min konklusion på dette er, at navnet Ahlgren blandt brødrene både forekommer som soldatnamn og som hantverkarnamn. Samtidig kan jeg konstatere, at der også anvendes andre navne i familien – Löfgren, Tildergren og Blomstergren. Jeg ved ikke om dette er usædvanligt?

Hilsen Ol
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper

Eva Morfiadakis

Hej,

Betr. Ola Pehrsson i Vä så står det: Kasserad bevär. 18/4 1865. Bevär=beväringen. Ola blev alltså kasserad vid mönstringen till beväringen.

I Sverige hade vi inte allmän värnplikt förrän 1901. Vårt försvar bestod av soldater i indelningsverket eller värvade soldater. Från 1813 hade vi ca 50 000 som var i beredskap. Denna beredskap kallas beväringen. De övade först 12 dagar per år. Senare blev det 30 dagar på 2 år.

Du kan läsa mer här. http://www.hhogman.se/bevaringen.htm

Soldatnamn var från början korta namn, ofta från naturen, tex Al/Ahl, Ros, Gren. Jag har sett soldatnamnet Kålhuvud. Så småningsom tog de enstaviga namnen "slut" (det blev för många med samma namn). Man började då sätta samman dem tlll tvåstaviga namn Ahlgren, Rosberg, Ekstrand osv.

De här namnen var inte skyddade så hantverkare som bytte namn när de blev utlärda tog samma namn Ahlgren, Rosberg osv. som soldaterna hade.

Eva M
Eva M

Ole Thyge Plannthin

Hej Eva

Det du skriver underbygger helt klart mine egne registreringer og antagelser.
Dette har helt klart givet mig bedre indblik i og forståelse af oplysninger om mine egne og min hustrus svenske aner. Jeg har selv mange aner blandt de indvandrede finner i Finnskogen i Värmland og Hedmark i Norge, men der støder jeg på finske navne (Lehmoinen, Mulikka, Räisäinen, mv.) og ikke soldatnamn. At min oldefar (farmors far) som oäkta født 1851 i Värmland fik navnet Rylander behøver efter dine beskrivelser ikke at betyde, at han havde relationer med andre personer med navnet Rylander.

Tak til alle for at have bidraget til denne tråd / Ole Thyge
mvh.
Ole Thyge Plannthin
Slægtsforsker siden 1988
Registreret bruger af Brother's Keeper