Min ukendte morfar Niels Christian Andreas Christensen fra Varde

Startet af Lissa Pedersen, 03 Aug 2011 - 11:35

Forrige emne - Næste emne

Lissa Pedersen

Jeg prøvede for nogle år siden på Dis-Danmark med en efterlysning af min morfar født i Varde samt hans forældre og søskende og forsøger her en gang mere, da jeg muligvis skal en tur til Varde/Jylland. Måske er der nogen, som kan hjælpe med at finde frem til nogen af personerne. Jeg har allerede en del om forfædrene.

Hermed, hvad jeg sidst skrev på Dis i 2008 (http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,10266,499045#msg-499045):

"Har nu fundet lidt mere om min "ukendte" morfar Niels Christian Andreas Christensen f. 4. juni 1878 i Varde. Han bliver i 1906 far til min mor, men forsvinder "ud af billedet" - måske tilbage til Varde og måske videre til Tyskland? Mine oldeforældre er: Anders Christensen (Kragelund) f. 23.10.1848 i Kragelund, Silkeborg (død 18.10.1888 i Varde 39 år gl.) og Elisabeth Kirstine Frederiksen f. 28. marts 1853 i Sønder sogn, Viborg.

Min morfar havde følgende søskende:

Christian Marius Ferdinand Christensen f. ca. 1875 i Ålborg
Charles Frederik Johan Thomas Christensen f. 13.3.1877 i Varde (død i 1884)
Marie Kirstine Ragnhilde Christensen f. 30.4.1880 i Varde
Harriet Elisabeth Christensen f. 24.12.1881 i Varde
Harald Anders Christensen f. 28.7.1883
Charles Frederik Christensen f. 4.4.1885 i Varde
Vilhelmine Rigmor Christensen f. 31.1.1887
Anders Christensen f. 1.9.1888 i Varde (denne søn blev døbt samme dag, som hans far blev begravet).

Jeg har familien i FT'er 1880 og 1890 i Varde (de flytter til Varde fra Ålborg, hvor mine oldeforældre er gift i 1874, engang i 1876), men FT 1901 fra DDD er helt helt forkert (forkerte fødselsår og ingen adresse i Varde), hvor noget af familien er nævnt (min oldemor og 3 sønner). I den originale gamle FT 1901, som jeg så på lokalarkivet i Varde forleden, finder jeg kun 2 af min morfars søskende: Harriet og Harald, som er henholdsvis tjenestepige og snedkerlærling. Begge bor på adresser i Storegade. Jeg har sammen med venlige mennesker på Varde Lokalarkiv kigget i nyere folketællinger, men har ikke fundet spor af familien. Jeg har gennemgået kirkebøger på AO for at finde min oldemors død, men har ikke fundet hende død i Varde. Det eneste jeg har fundet, er konfirmationerne for de fleste af børnene - dog ikke for de 2 sidste, så måske er familien flyttet, men hvorhen?? Jeg har også kigget i vielser i Varde - hun giftede sig måske igen - men jeg har ikkke fundet et eventuelt nyt ægteskab i Varde.

Nu ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre for eventuelt at finde mere om min morfar, hans søskende og eventuelle efterkommere. Er der nogen, som har gode ideer??"

Mvh Lissa

PS: Henvisningen i mit gamle indlæg til Løgstrup-familien i Fiskbæk er afkræftet, og jeg har fundet den rigtige forbindelse.

Hans Poulsen



Hej Lissa

"..Niels Christian Andreas Christensen f. 4. juni 1878 i Varde..".

- Har du fundet ham i lægdsrullen, og hvor længe blev han stående dér?

- Havde Niels Christian søskende, niecer og nevøer - og dukker han op i deres farvand som fadder og/eller forlover?

- Har du fundet hans forældres død og begravelse? Dødsannoncer? Hvem averterede?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette R Francke

#2
Hei

Hans : Lissa har nevnt alle søsken til sin morfar , samt hans far dødsdag.

Jeg har søkt på www.ancestry.com etter han , men ingen treff.

Mette
Mette R Francke

Lissa Pedersen

Hej Hans og Mette,

Tak for indlæg. Jeg har desværre ikke mere, end hvad jeg skriver i mit indlæg.

Har du fundet ham i lægdsrullen, og hvor længe blev han stående dér?:

Har ikke prøvet denne mulighed endnu. Skal lige finde ud af, hvordan man gør det.

- Havde Niels Christian søskende, niecer og nevøer - og dukker han op i deres farvand som fadder og/eller forlover?

Ja, søskende som nævnt i mit indlæg, men disse har jeg søgt vidt og bredt efter, men finder dem ikke. Derfor kender jeg ingen niecer og nevøer.

- Har du fundet hans forældres død og begravelse? Dødsannoncer? Hvem averterede

Kender hans fars død, men kan ikke finde moderen død i Varde eller alle de omliggende sogne. Har ikke set efter dødsannoncer.

Mvh Lissa


Lissa Pedersen

#5
Hej Mette,

Super ... jeg bruger selv denne webside meget, men havde slet ikke tænkt at prøve at finde slægtninge der. Hvorfor ved jeg egentlig ikke.

Tak Mette for dit store arbejde, så kan jeg bare læne mig tilbage og printe ud og læse det ..... hm hm ...

Tak - hilsen Lissa

Mette R Francke

Mette R Francke

Lissa Pedersen

Tak igen Mette. Jeg håber at kunne komme videre med de forskellige oplysninger, men det er jo desværre som nål i en høstak at finde folk i København.

Mvh Lissa

Hans Poulsen



"..Lissa har nevnt alle søsken til sin morfar.."

Det så jeg godt, men jeg spurgte om:

"Havde Niels Christian søskende..".

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lissa Pedersen

Hej Hans,

Nu er jeg altså forvirret! Niels Christian Andreas Christensen var min morfar og hans søskende var:

Christian Marius Ferdinand Christensen f. ca. 1875 i Ålborg
Charles Frederik Johan Thomas Christensen f. 13.3.1877 i Varde (død i 1884)
Marie Kirstine Ragnhilde Christensen f. 30.4.1880 i Varde
Harriet Elisabeth Christensen f. 24.12.1881 i Varde
Harald Anders Christensen f. 28.7.1883
Charles Frederik Christensen f. 4.4.1885 i Varde
Vilhelmine Rigmor Christensen f. 31.1.1887
Anders Christensen f. 1.9.1888 i Varde (denne søn blev døbt samme dag, som hans far blev begravet).

Eller misforstår jeg dig?

Hilsen Lissa

Hans Poulsen



Kære Lissa og Mette

Undskyld! Det er mig, der fjumrer i det. Glem venligt det vås,  jeg skrev!

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette R Francke

Hei

Hans : Heldig for deg så har jeg teflonhjerne nå i min ferie  :D

Mette
Mette R Francke

Lissa Pedersen

Kære Hans,

Det er helt i orden ... bare vi er enige ...

Hilsen Lissa

Inger Buchard

Jeg har længe ikke kunnet finde Esbjerg Borgerdatabase, da den ligger under en ny adresse, men med lidt hjælp fra Byhistorisk Arkiv kan jeg meddele den nye adresse her:
http://eba.esbjergkommune.dk/Esbjergs%20historie/Borgere.aspx

Hvis folk forsvinder fra Varde, så meget ofte til Esbjerg, så det er nok værd at forsøge

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lissa Pedersen

Hej Inger,

Tak for svar. Jeg kender godt siden, men har ikke brugt den et stykke tid.

Hilsen Lissa