søgning efter udvandrer

Startet af Bent Frederiksen, 03 Aug 2011 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Bent Frederiksen

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvonår Niels J , Nielsen udvandrede til Amerika og hvorhen derude . Det skulle være omkring 1907 - 1908 eller 1909 fra Skjød sogn Houlbjerg Herred .
Han er født 22 Februar 1890 i Grundfør .
                                                              Bent Christensen

Jette Olsen

Hej Bent
Har du prøvet at søge på http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da
Nu har du ikke skrevet hvad J står for, men der er flere muligheder.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Bent Frederiksen

Hej Jette , nej jeg ved ikke hvad J står for som mellemnavn . Jeg har ikke søgt andre steder end her da jeg ikke er så skrap til slægtsforskning .

                                         Venlig Hilsen og mange tak Bent

Lissa Pedersen

Hej Bent,

Prøv at kigge i kirkebogen på www.arkivalieronline.dk i Grundfør sogn (1884-1892), opslag 23, så vil du opdage, at hans navn er Niels Jensen Nielsen. Forældre: Gaardmand Thomas Nielsen og Hustru Rasmine Sørensen af Grundfør. Moderen var 26 år gammel.

Det her må være Rasmine i 1880:

aarhus, Vester Lisbjerg, Grundfør, Hinnerup, En Gaard, 15, FT-1880, C7383
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Frandsen 49  gift Huusfader, Gaardeier  Grundfør
Elle Pedersdatter Møller 54  gift Hustru  Spørring Sogn, Aarhus Amt
Peder Møller Sørensen 24  ugift [søn]  Grundfør
Bodil Marie Sørensen 21  ugift [datter]  Grundfør
Rasmine Sørensen 16  ugift [datter]  Grundfør
Jens Kristian Sørensen 12  ugift [søn]  Grundfør
Elle Marie Sørensen 9  ugift [datter]  Grundfør
Elna Pedersen 1  ugift Pleiedatter  Grundfør
Ane Kjerstine Jensen 24  ugift [tjenestepige]  Grundfør
Mogens Mogensen 17  ugift Tjenestefolk  Grundfør

Lissa

Bent Frederiksen

Hej Jette . nu har jeg fundet ud af mellemnavnet på Niels og det er Jensen . Altså hele navnet er
Niels Jensen Nielsen .
                                        Hilsen Bent

Jette Olsen

Hej Bent
Har lige tjekket kirkebogen og han er døbt Niels Jensen Nielsen, og det er lidt lettere at søge ham med det fulde navn.
Har lige tjekket i udvandredatabasen som jeg sendte dig et link på der er flere ved det navn, så du må igang med at tjekke dem igennem.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Bent Frederiksen

Hej Lissa , tak for oplysningen , en stor tak for hjælpen.

                                                 Hilsen Bent

Lissa Pedersen

Hej Bent,

Skal du have hjælp til mere - altså yderligere aner?

Jeg har checket udvandrerdatabasen, men jeg finder ikke lige umiddelbart nogen Niels Jensen Nielsen udvandret omkring 1907-08, så skulle han være under 20 år gammel ... Der er kun udvandring til og med 1908.

Lissa

Bent Frederiksen

Hej Lissa , Vedrørende Niels Jensen Nielsen så var han under 20 år . Jegh har også prøvet at søge ham i udvandre arkivet , men kan helleer ikke finde ham .

Du skriver om jeg har andet du kan hjælpe med , jeg har en mand der har spurgt om jeg kan finde hans aner i Tyskland , jeg har godt nok sagt nej , men kan forstå at du er ret skrap til det .
Hans navn er Wyetsinngee det er hans fødenavn i Berlin Tyskland , han blev født 2 - 10 - 1940 og blev
anbragt på et nonnekloster og kom derefter på børnehjemmet Dyrhavevej i Kolding og som 8 årig blev han adopteret af en familie i Kolding . Han kom til Danmark som spæd og det var en Nonne der fulgte ham herop . Han havde ingen dåbsattest så da han blev indkaldt til millitæret måtte hans plejeforældre have lavet en dåbsattest . Du skal ikke rode helt vild med det Lissa for jeg har sagt at det er umuligt at finde ud af .                     Venlig Hilsen Bent

Lissa Pedersen

Hej Bent,

Hm .. nej slægtsforskning Tyskland er ikke nemt, der må jeg melde pas. Måske Inger B. fra Varde ser indlægget. Hun er ret skrap til noget, som har med Tyskland at gøre, så jeg håber hun ser dit spørgsmål.

Jeg mente faktisk, om du havde brug for hjælp til at finde længere tilbage med dine aner. Måske har du selv styr på og/eller vil selv finde det? Det var bare et tilbud.

Mvh Lissa


Bent Frederiksen

Hej Lissa , nej mine egne aner har jeg fundet og også min kones , men jeg har en kammerat som leder efter sine aner og det drejer sig om Niels Jensen Nielsen som emigrerede til Amerika efter at have gjort min kammerats fars moder gravid , jeg har undersøgt det i Viborg , men Magisteren sagde jeg ikke kunne komme videre da hun sikkert havde fået et beløb for at tie stille . Niels Jensen Nielsen var søn af den Sognefoged hun tjente hos så det sakulle jo tysses ned , derfor mener vi han emigrerede for at komme væk . Min kammerats far modtog et anbefalet brev fra Amerika i midten af firserne , men ville ikke modtage det så det gik retur , desværre .

                                                           Venlig Hilsen Bent