Hælp til at finde en myrdet dansk katolik og tidligere legionær i Marokko

Startet af Pia Viscor, 06 Feb 2022 - 14:06

Forrige emne - Næste emne

Pia Viscor

En overleveret beretning fortæller, at Franz Helmuth Leudesdorff (født 3. marts 1900 i København), som havde været legionær i den franske fremmedlegion, blev myrdet i Marokko af en jaloux ægtemand. I så fald må han have vendt tilbage til Marokko, efter han kom hjem ca. 1925.
Den sidste efterretning jeg har om ham er, da han er fadder ved en dåb i november 1926. Da boede han på Rådhuspladsen 67 i København og var forretningsfører. I folketællingen 1925 boede han ikke på den adresse.
Jeg spekulerer på, hvordan jeg får dokumenteret den overleverede historie.
Jeg har forgæves søgt hans begravelse i Jystrup sogn, hvor hans mor boede indtil 1938. Jeg har også forgæves prøvet at lede ham op i folketællingerne efter 1925. På Københavns Stadsarkivs søgebase popper han heller ikke op.
Måske er der en eller anden her, som har adgang til aviser efter 1922 på mediestream.dk. Det kunne jo tænkes, at hans dramatiske død var blevet omtalt i aviserne.
Han var katolik, hvilket måske kunne hjælpe for at finde hans begravelse, hvis hans lig blev sendt hjem til begravelse. Men jeg ved ikke, hvilke kirker der er katolske. Det skulle nok være en katolsk kirke i København.
Hvis nogen kan hjælpe med at dokumentere historien eller indskrænke i hvilket tidsrum, det kunne have fundet sted, så vil jeg være meget taknemmelig.

Eva Morfiadakis

https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22Franz%20Leudesdorff%22

Söker man i mediestream på Franz Leudesdorff får man två träffar i okt. 1942. Aviser i Vejle och Skive.

Eva M
Eva M



Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Pia Viscor

Eva Morfiadakis
I 1916 er han elev på Sankt Andreas Kollegiet. Han kom dertil fra Vejle. Derfor er hans fødesogn i den folketælling nok angivet som Vejle, selvom han blev født i København.

Pia Viscor

Eva, Hvis man tilføjer Marokko til "Franz Leudesdorff" kommer de samme hits frem. Mon nogen her har adgang til aviser efter 1922? Jeg håber det.


Pia Viscor

Den overleverede familiefortælling siger, at jordemoder Leudesdorffs søn Franz døde i Marokko. Den oplysning vil jeg gerne have dokumenteret, og den eneste mulighed jeg nu har tilbage efter have søgt i alle mulige danske kilder, er at søge i aviserne på mediestream.
Desværre har jeg ikke adgang til aviser efter 1922, men måske kan en eller anden hjælpe.
Jeg har søgt på alle mulige kombinationer af Franz, Leudesdorff, 3.3., 1900, Marokko, jordemoder og søn. Den samme avis dukker op ved alle søgninger, nemlig Vejle Amts Folkeblad den 9. oktober 1942 side 6.
Derfor er det min formodning, at der i denne avis er bragt en artikel eller en dødsannonce.
Franz Leudesdorff blev født 3. marts 1900 i København, men boede i sin barndom i Vejle med sin jordemoder-mor, hvorfor det er højst tænkeligt at netop Vejle Amts Folkeblad ville bringe en artikel om hans død i Marokko.


Pia Viscor

Tak for tippet, Inge. Og spørger altid pænt ;-)
Mange hilsner fra Pia