Triaguleret delsegment

Startet af Teddy Geilman, 28 Jan 2022 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Teddy Geilman

Hej.

Jeg har et match på 16cM største segment 8,5cM. Det er ikke noget stærkt match, men der er 10 andre, hvor der er et triaguleret delelement på 8,5 cM på kromosom 12. Det er yderst til højre på kromosomet. Der er en hel perlerække. Kan det være tilfældigt, da det er meget svagt? Siger det noget om, det er på fars eller mors side?

Med venlig hilsen
Teddy Geilman

Niels Bach-Lauritsen

Hej Teddy. Jeg kan desværre ikke gøre dig klogere på det fænomen. Har selv et magen til. Lidt større fælles segment og helt ude til højre på kromosom 22. Alle med "fuld plade" i Storbrittanien (hvis der er et træ), når man går tilbage til 1800. Og jeg har ingen kendte aner dér. Passer dog ikke helt. Der var 1 match, som jeg har styr på fra aner på Fyn. Men en sjov hobby med triangulering.

Teddy Geilman

Hej Niels
Tak for svaret
Mvh Teddy

Jørgen Kanters

Citat fra: Teddy Geilman Dato 28 Jan 2022 - 12:24
Hej.

10 andre, hvor der er et triaguleret delelement på 8,5 cM på kromosom 12. Det er yderst til højre på kromosomet. Kan det være tilfældigt, da det er meget svagt?

Næppe. Tyder på at de alle 10 er i samme linie.

Siger det noget om, det er på fars eller mors side?

Det kan være begge sider. Den eneste vej frem er at teste en på hver side i din familie og se hvem der matcher de 10. Så ville der formentlig komme flere segmenter frem som de deler med nogen af de 10 men som du ikke har.

Generelt bliver DNA tests mere og mere brugbare jo flere familiemedlemmer man tester. Test altid de ældste først

Med venlig hilsen
Teddy Geilman

Keld West

Jeg ser det samme visse steder: en masse trianguleringer på et lille segment 6 - 8 cM, men derudover ingen fælles DNA.

Det er et kendt fænomen "pile-up's" som betyder, at der på visse steder i kromosomerne kun er en lille variation, og  at DNA sekvenserne i disse områder derfor kan være uændrede i rigtig mange generationer.

Der er skrevet en del om det.

Anders M. Petersen

En god tommelfingerregel er at man skal have mindst ét sammenhængende segment på mindst 12-15 cM før at der må være en forbindelse. Under 12 cM kan det godt være tilfældigheder, så derfor skal man nok ikke forkaste hele sin slægtsforskning på grund af en række uforklarlige matches hvor længste segment er 8 cM eller under.

Bemærk at nogle siger at 12 cM er nok, men jeg bruger selv 15 cM, for der er efterhånden rigeligt med matches at tage fra og man skal alligevel oftest langt tilbage for at få bekræftet noget med selv 15 cM longest - især hvis det samlede match er under 30 cM.

Så mindst 15 cM longest er mit tip for at undgå at bruge flere aftener på at jage "spøgelser".
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm