tydning af tekst

Startet af Hanne Bakke, 24 Jan 2022 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Hanne Bakke

Hej

Jeg kan slet ikke læse hvad der står her, noget siger mig at det er en vielse af forældrene til tvillingerne Rigmor og Valborg Christensen. Det er fra en fødsel som står i anmærkningen.

vedhæfter en fil med fødslen.

mvh Hanne





Jørgen Thue Pedersen

Prøv at sende et direkte link.
mvh
Jørgen

Lennarth Nielsen

hei Hanne,

ja, det ville være bedst med direkte link, men med søgning på forældrenes navne på ancestry.se, dukkede der et resultat op i Sankt Stefans sogn, København:
https://www.ancestry.se/discoveryui-content/view/8857796:61607?_phsrc=Zzu436&_phstart=successSource&gsfn=jens+peter&gsln=christensen&ml_rpos=1&queryId=cf1f50b2ab1c004959a5ac67fd599f79

Teksten i anmærkningen vedrørende vielsen kunne være følgende:
Viede i St Stef K 2/6 78

Det stemmer i hvert fald med forkortelser for sogn og dato. Moderen synes dog at være angivet til at være 48 år i anmærkningen i 1885, og det stemmer ikke helt med alderen ved vielsen i 1878, hvor jeg læser hendes alder som 34 år. Det kan selvfølgelig være være et forkert par, jeg har fundet. Kræver vist lidt nærmere undersøgelse.

Mvh. Lennarth

Hanne Bakke

hej og tak for dit svar,
men jeg kan ikke linke..

Hanne Bakke

Hej igen...


De er slet ikke viet i Sankt Stefans kirke den 02.06.1878, så det var forkert desværre.

mvh Hanne

Lennarth Nielsen

hei igen Hanne,

det var så lidt. Jeg lavede et opslag på sa.dk i Sankt Stefans sogn, og der kan jeg godt se, at de ikke fremgår. Det ligner en helt anden kirkebog end den på ancestry.se. Har du kigget mit link på ancestry.se? Det kunne måske være dem. Du kan også skrive, hvilket sogn og opslagsnummer dit skærmbillede er taget fra. Så kan jeg finde siden og indsætte link. Ellers er der beskrivelse til indsættelse af link i toppen af forummet, når du er under Hjælp til tydning af tekster m.v.:
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,96812.0.html

Det kunne også være fint at have dem i en folketælling, så man kan se hele familien.

Mvh. Lennarth

Inger Toudal

#6
Jeg læser moderens alder som 40 Aar ved fødslen i 1885.

Deres vielse 2. juni 1878 kunne være her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618419#380185,73939332 - nr. 70

Er det denne familie?

København, København (Staden), Godthaabsvej, Frederiksberg, 14 T, 76, FT-1880, D2776
Adresse:   Godthaabsvei 20, forhus, stuen til venstre
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Peter Christensen     46     Gift      husfader      tøffelmager      Horsens 
Ane Cathrine Do. født Jensen     36     Gift      hans kone            Frederiksborg 

Oschar Wilhelm Christensen     8     Ugift      børn            Kjøbenhavn 
Olga Christine Do.     5     Ugift      børn            Do. 
Anna Elisabeth Do.     3     Ugift      børn            Do. 
Axel Rudolphf Do.     1     Ugift      børn            Do.

København, København (Staden), Istedgade (Lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Istedgade 44, matr. 453 Stuen, 1, FT-1885, C8889
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Peter Christensen     50     Gift      Husfader      Tøffelmager      Horsens 
Ane Catrine Christensen     41     Gift      Husmoder            Ramløse, Sjælland 

Oskar Vilhelm Christensen     13     Ugift                  Frederiksberg 
Axel Rudolf Christensen     6     Ugift                  Frederiksberg 
Olga Catrine Christensen     10     Ugift                  Kjøbenhavn 
Anna Elisabeth Christensen     8     Ugift                  Kjøbenhavn 
2 Pigebørn     7 Dage     Ugift                  Kjøbenhavn

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lennarth Nielsen

hei Inger,

ja, det ser helt rigtigt ud med de 40 år. Det var det P nedenunder, der i første omgang snød mig, da jeg ikke havde downloadet og zoomet ind på skærmbilledet. Den øverste del af P og nullet sat sammen kom til at ligne et ottetal. Og ja, dit opslag til vielsen var det opslag, jeg havde linket til på ancestry.se. Jeg fandt det ikke på sa.dk, da jeg havde kigget under viede 1875-1885 og ikke 1874-1878. Opslaget ligger under 1874-1878. Det hele stemmer.

Mvh. Lennarth